:utakt Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Så plasserer du bare hva enn du skal huske, eller det første du tenker på når du sier ordet hvis det er noe "rart" i rommet, gjerne på en måte som gir deg noe følelsesmessig. Er det første du tenker øye, se for deg et enormt øye i rommet et sted, så stort og skummelt at du får en reaksjon. (E.g for å huske kranialnervene tenker jeg det første som slår meg når jeg sier navnet. Hypoglossal? Jeg tenker glose, da spesifikt tidlig engelsk glose CAT/HAT osv og ser for meg den lille blå gloseboka mi blafrende rundt.) Når det gjelder tall er det bare å knytte et eller annet til hvert tall fra 0-9, 0 er for meg et svart hull/singularitet, 3 er et tre osv. Etterhvert kan du knytte to og to tall sammen, f.eks hvis du skal huske 30, et stort tre med singularitetsepler? Works for me. Etterhvert kan du kanskje knytte tre eller flere sammen. For å øve på dette lærte jeg meg de første 30 sifrene til pi. 3.1415926535897932384626433832795028841971, ja jeg skrev det fra memory, håper inderlig jeg ikke dumma meg ut nå Jeg har hørt om denne metoden før, men ærlig talt syns jeg det der høres ut som mer jobb enn strengt nødvendig. Ikke nok med at jeg skal huske fagstoffet, men også de mange "stoppestedene" (kjøkkenet, badet, stua...) og hva som lå hvor? "Lå Aristoteles på kjøkkenet eller badet? Hmm..." Der hadde jeg jo uansett husket Aristoteles, men..næh, jeg skjønner ikke logikken. Kanskje jeg kunne spurt bestemor, hu har liknende metoder for å huske telefonnr. "Jens ja, han bor i nr. 34, så telefonnummeret hans begynner på 43, for det er det omvendte. Neste er 422, det er jo bare 3 unna 419 som er de siste nummerene på bilskiltet hans.. " Ikke spør hvordan hu får det til, men det sitter. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg har hørt om denne metoden før, men ærlig talt syns jeg det der høres ut som mer jobb enn strengt nødvendig. Ikke nok med at jeg skal huske fagstoffet, men også de mange "stoppestedene" (kjøkkenet, badet, stua...) og hva som lå hvor? "Lå Aristoteles på kjøkkenet eller badet? Hmm..." Hvis du aldri noensinne har visualisert eller meditert kanskje det er litt jobbete i starten. For meg kan jeg huske en huskeliste på 10-12 ting på ca like mange sekunder, og ved å gjøre det kan jeg svare på hva som var nr 4 eller nr 9 helt automatisk fordi ruten er velkjent. Er ikke mer jobb enn du gjør det til. Visualisering er en naturlig del av det det er å være menneskelig, og vi vet at vi husker vha tilknytninger og referanser. Etter min mening burde dette læres på barneskolen. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Må innrømme at jeg er litt småskeptisk selv, som den evige skeptikeren jeg er, men jeg har i hvert fall bestilt boken. Jeg har hørt at flere andre har hatt sukesss med denne metoden, så jeg skal teste den. Jeg kan evt. komme med tilbakemelding etter at jeg har lest boken og prøvd meg litt frem - hvis noen er interessert? Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Been there, done that. Litt avhengig av hva slags resultater du ønsker og hvilken linje du går, så vil jeg si at du skriver utrolig kjapt da i såfall. Som jeg nevnte. Touch-metoden på en laptop gir underverker som resultater. Eventuelle skrivefeil kan lett lukes bort om man skulle ønske, men det er ikke viktig. For meg, personlig, virker det slik at det jeg skriver ned husker jeg veldig godt, mens hvis jeg bare leser, så er det kjapt glemt. Jeg også gjør noe ala sånt, men hvordan gjør du det? Leser du først, så deretter skrive det ned. Eller leser du og skriver samtidig? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Skriver av når jeg leser for meg selv. En gjennomlesning er da ofte nok til å memorisere stoffet en periode. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Må innrømme at jeg er litt småskeptisk selv, som den evige skeptikeren jeg er, men jeg har i hvert fall bestilt boken. Jeg har hørt at flere andre har hatt sukesss med denne metoden, så jeg skal teste den. Jeg kan evt. komme med tilbakemelding etter at jeg har lest boken og prøvd meg litt frem - hvis noen er interessert? Hadde vært gøy det. Var selv skeptisk før jeg starta og har som sagt ikke lest Memo. Jeg bare vet at den går på "det samme" dvs visualisering/tilknytning. Vurdert å handle den inn selv for å se om det kanskje en flere triks jeg ikke kan dog Lenke til kommentar
Luciana Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jeg pleier å lese det inni meg gang på gang ordrett helt til jeg husker det. Det fungerer faktisk! Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Les og skriv stikkord. Les det et par ganger til, så pröv og summere at ved å se på stikkordene. Så trenger du bare under pröven og huske stikkord så kommer resten av seg selv. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Jeg pleier å lese det inni meg gang på gang ordrett helt til jeg husker det. Det fungerer faktisk! Jeg kan lese, såpass har jeg fått ut av 12 års skolegang. Poenget var jo å finne en metode som var bedre enn å "bare lese det inni seg". Lenke til kommentar
dr_wordsmith Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg pleier å lese det inni meg gang på gang ordrett helt til jeg husker det. Det fungerer faktisk! Jeg kan lese, såpass har jeg fått ut av 12 års skolegang. Poenget var jo å finne en metode som var bedre enn å "bare lese det inni seg". Har utelukkende brukt metodene jeg beskrev tidligere i tråden, og fikk Aer og Ber på universitetsnivå (realfag)., og det har kommet mange andre gode tips her ser det ut til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå