Mr. Bojangles Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hva er den beste måten å pugge på? Tenker da på fag som matematikk/fysikk, og andre fag som religion og geografi. Takker. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 vell det beste jeg kan tenke meg, er å lære bort til andre.. det stiller krav til deg! og du blir "pushet" til å tilegne deg kunnskapen.. Skriv ned det du leser i stikkordsform.. slik at "pensumet" blir bare en liten liste.. det funker for meg.. Det du skriver selv med egne ord har en tendens til å "feste" seg bedre.. Ja og en liten ting til.. ikke drikk lightbrus før og under prøven.. Aspertam, og acesulfam k, disse kunstige søtningstoffene er bevist gir hjernen dårligere "arbeidsforhold" når det gjelder hukommelse.. Aspertam er dessuten helsefarlig på sikt, http://www.mercola.com/article/aspartame/dangers.htm http://www.nettdoktor.no/ernaering/matogkr.../sotemidler.php Spis mat med mye karbohydrater, men hold deg unna alt som har med light produkter ! Lykke til! Lenke til kommentar
storken Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Det som er nevnt over her pluss: Få deg nok søvn! skikkelig søvn hjelper deg å bearbeide og "lagre" det du har pugget. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Å lese gjennom teksten(eller hva det er) så mange ganger som mulig. Fungerer bra for meg.. Og til slutt,- oppsummere hvert avsnitt.. Lese sammendrag kan også være greit en gang iblant. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Religion og geografi er enkelt nok, pugg teksten så sitter den. Det jeg fant ut som var til hjelp var å gå gjennom boka der du markerer viktige ting. Så når du skal gå gjennom før en prøve å pugger du bare på det du har markert. Når det gjelder matte så hjelper det stort å arbeide med oppgaver sammen med en person som er på samme nivå som deg. Du må også prøve å forstå reglene, ikke hopp over noe du ikke forstår, fordi det vil kommet tilbake til deg senere i boka. Gjør først enkle oppgaver om et emne du ikke er god på, så øker du vanskelighetsgraden, til slutt går du over på ekamensoppgaver. Lenke til kommentar
kynisk89 Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Når jeg ser ordet "pugging" komibnert med ordene "matte" og "fysikk" blir jeg oppgitt. Det er ikke noe vits i å pugge matte og fysikk - her er det forståelse som teller, alt som evt. kan pugges står uansett i regelboka. Personlig synes jeg at alt som ikke er realfag, egner seg som puggefag - en må jo også her ha forståelse for stoffet, men en kommer svært langt med pugging. Hvordan gå fram for å pugge disse fagene? Jeg pleier å formulere det jeg ønsker å pugge i stikkordsform, for deretter å pugge disse stikkordene - husker jeg stikkordene husker jeg også det stikkordene representerer. Dette har fungert bra for meg - fikk 6'ere i alle puggefagene (religion, historie, geo., smk., osv...) på vgs., - men dette er sikker variabelt fra person til person. Viktig er nok uansett at du setter i gang med å pugge slik at du selv får erfaring av hva som passer deg! Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Som folk før meg har nevnt, jeg tror forståelse er nøkkelen i realfag. Selv har jeg studert samfunnsfag, og dette fungerte flott for meg: 1) Les kapittelet i boka. Ikke skumles, men ikke plukk på detaljer heller. Bare...les. 2) Les det igjen, og denne gangen markerer du nøkkelord med markeringstusj. Marker ord, ikke setninger. Finn essensen i stoffet og marker kun det viktigste. Bruk tid på dette. 3) Begynn forfra i kapittelet, og denne gangen skriver du de markerte nøkkelordene over på notatark. Lag tankekart av dem. Sett temaet i midten og skriv stikkordene rundt. Ikke lag tankekartene for store, lag heller mange små til de ulike temaene. 4) Nå kan du lese på notatene dine. Ut fra nøkkelordene og temaene prøver du å forklare stoffet for deg selv. Snakk inni deg, hvis du skjønner hva jeg mener. Hold foredrag for deg selv. Jeg tviler på at du detter ut, men hvis du gjør det så slå opp i boka. Gjenta punkt 4 til det sitter. Det her funka skremmende godt for meg. Jeg har sittet på mange eksamener og hatt problemer fordi jeg husket for mye av stoffet. Håper det hjelper. Lykke til! Endret 16. august 2008 av JLa Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 F.eks i Historie, hvis du har om et eller anna, så står det i kronologisk rekkefølge, fe.ks englands historie"han ble konge da, døde da, så ble han konge etc". Da leser du et og et emne(konger etc) også går du tilbake og spør deg selv i hodet hva du har lest, da sitter det mye bedre enn å bare lese, funker for meg. Også oppgaver bak i boka er bra. Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg har hatt stort hell med hukommelsesteknikkene i boken MEMO. (Skrevet av norgesmesteren (verdensmesteren?) i hukommelse). Virkelig verdt å få med seg. Tror det tok meg 10-15 minutter å pugge de 15 første grunnstoffene i periodesystemet. Rimelig sykt. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Matten er forsåvidt grei nok. Finnes det noen teknikker som er rettet mot adre fag? Har sett en del som skriver huskelapper og pugger dem, noen lager spørsmål etc. Skal sjekke ut boken MEMO. Lenke til kommentar
dr_wordsmith Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Matten er forsåvidt grei nok. Finnes det noen teknikker som er rettet mot adre fag? Har sett en del som skriver huskelapper og pugger dem, noen lager spørsmål etc. Skal sjekke ut boken MEMO. MEMO er absolutt verdt å sjekke ut, men er ikke alltid jeg klarer å bruke det. Da tyr jeg til såkalte flashcards, og jeg bruker denne siden her flittig. Kort fortalt så lager du spørsmål ut av tingene du vil pugge, og går gjennom spørsmålene en haug med ganger. Hvis du følger Leitner-systemet går det ganske fort etterhvert, og det sitter som støpt på eksamen. Ser at folk nevner forståelse som viktig i realfag, men i kjemi og biologi kommer du ganske kort hvis du ikke pugger i det hele tatt. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg skulle lese til en prøve. Jeg satte meg ned, og skrev av hele kapittelet. (På PC, selvsagt. Touch er kjapt) Endte opp med høyeste karakter av alle i klassen. Så når jeg skal lese til noe, skriver jeg det ned. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Spis mat med mye karbohydrater, men hold deg unna alt som har med light produkter !Wtf. Så når jeg skal lese til noe, skriver jeg det ned.Vær glad du ikke går på universitetet. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Så når jeg skal lese til noe, skriver jeg det ned.Vær glad du ikke går på universitetet. Been there, done that. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Been there, done that. Litt avhengig av hva slags resultater du ønsker og hvilken linje du går, så vil jeg si at du skriver utrolig kjapt da i såfall. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg har hatt stort hell med hukommelsesteknikkene i boken MEMO. (Skrevet av norgesmesteren (verdensmesteren?) i hukommelse). Virkelig verdt å få med seg. Tror det tok meg 10-15 minutter å pugge de 15 første grunnstoffene i periodesystemet. Rimelig sykt. Truth. Har ikke lest denne boken selv, men ideen bak er vel visualisering som i mange andre minnesystemer. Jeg bruker en enkel metode jeg lagde selv basert på en eller annen e-book jeg leste for lenge siden. Jeg tar utgangspunkt i huset jeg bodde i før og har en fast rute jeg går. Fra rommet mitt, til gangen, til stuen, til kjøkken, til badet osv i en bestemt rekkefølge. Denne ruten blir rutine på veldig kort tid, men tror det er lurt å visualisere et sted du kjenner godt. Jeg har 12 "steder", noe som så langt gir meg grei plass. Du kan jo også plassere flere ting på hvert "sted" etter en stund. Ser ikke bort fra at man kan utvide selve området ganske enormt etterhvert hvis man vil. Så plasserer du bare hva enn du skal huske, eller det første du tenker på når du sier ordet hvis det er noe "rart" i rommet, gjerne på en måte som gir deg noe følelsesmessig. Er det første du tenker øye, se for deg et enormt øye i rommet et sted, så stort og skummelt at du får en reaksjon. (E.g for å huske kranialnervene tenker jeg det første som slår meg når jeg sier navnet. Hypoglossal? Jeg tenker glose, da spesifikt tidlig engelsk glose CAT/HAT osv og ser for meg den lille blå gloseboka mi blafrende rundt.) Når det gjelder tall er det bare å knytte et eller annet til hvert tall fra 0-9, 0 er for meg et svart hull/singularitet, 3 er et tre osv. Etterhvert kan du knytte to og to tall sammen, f.eks hvis du skal huske 30, et stort tre med singularitetsepler? Works for me. Etterhvert kan du kanskje knytte tre eller flere sammen. For å øve på dette lærte jeg meg de første 30 sifrene til pi. 3.1415926535897932384626433832795028841971, ja jeg skrev det fra memory, håper inderlig jeg ikke dumma meg ut nå Det er vel den grunnleggende ideen bak systemene og jeg anbefaler på det sterkeste å lære seg det. Det fungerer utmerket til dagligdagse ting som handlelister også. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Been there, done that. Litt avhengig av hva slags resultater du ønsker og hvilken linje du går, så vil jeg si at du skriver utrolig kjapt da i såfall. Som jeg nevnte. Touch-metoden på en laptop gir underverker som resultater. Eventuelle skrivefeil kan lett lukes bort om man skulle ønske, men det er ikke viktig. For meg, personlig, virker det slik at det jeg skriver ned husker jeg veldig godt, mens hvis jeg bare leser, så er det kjapt glemt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Det som funker for meg er å skrive en "pedagogisk" tekst av det jeg har lest. Klarer jeg å formulere stoffet på en forståelig måte med egne ord kan jeg være sikker på at jeg har skjønt det, og å skrive det ned hjelper på lagringen i hodet. Problemet er at dette er ganske tidkrevende. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Tro det eller ei, men skolegang er tidskrevende. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Tidkrevende som i at du kanskje ikke rekker gjennom pensum hvis du skal angripe alt stoffet på den måten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå