skuuby Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 hei! trenger litt hjelp! jeg tenkte og kjøpe meg noe innen CV og vet at det meste innenfor det merket er bra! har tenkt på cls 12..men hva er det egentlig stoor forskjell fra cls 15?? rommet er på ca 10 kvm! jeg er jo ute etter knallhard bass da! slår de like raskt? om jeg bruker forsterker med lik effekt på begge hvilken av dem yter best av da? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) hmm hvor mye effekt har du til rådighet da? Tingen er at du skal ha en relativt bra forsterker for å få kontroll på store membraner.. dvs strømkraftig forsterker.. mye effekt er bra uansett om du skal spille lavt eller høyt.. Har du for liten forsterker, og du spiller så høyt (på fest) at forsterkeren begynner å klippe (du hører ikke det så godt etter en halvflaske med Vikingfjord e.l. ) klipping betyr at strømforsyngen i fortsterkeren ikke greier å lever nok strøm, så resultatet blir likestrøm i "toppene" på "vekselstrømmen" (musikk signalet ut til høyttalerene) huff dette ble litt flåsete beskrevet he he.. men tingen er at det er lettere å sprenge en høyttaler med liten effekt enn en med mye effekt.. Det er store krefter (større enn du tror) i høyttaler (les: mebranet).. ved høyt volum.. membranet som veier bare noen gram i utgangspunktet, er ganske "tungt" å dytte frem og tilbake feks 40 til 70 ganger i sekundet..(40 - 70 Hz) så for å få en "hardtslående" effekt, skal du velge en forsterker med stor kontroll (mye effekt, bra strømforsyning.. høy dempningsfaktor >200 ) Hvor stort rom har du ? rommet vil være av betydning også.. Så svaret mitt vil nok i enkelhet at du låner med deg et sett med 12" først, så et med 15" så tar du en avgjørelse ut i fra hva du syns selv.. det er du som skal ha dem, drit i hva andre mener.. liker du lyden.. så er det jo greit.. CW er gøy men låter ræva.. sånn er det bare, de er laget for party og ikke stort annet.. mulig jeg sårer noen her nå.. men når alt kommer til alt, så er det bare slik det er.. mer er det ikke å si om det Endret 13. august 2008 av okasin Lenke til kommentar
skuuby Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 hmm hvor mye effekt har du til rådighet da?Tingen er at du skal ha en relativt bra forsterker for å få kontroll på store membraner.. dvs strømkraftig forsterker.. mye effekt er bra uansett om du skal spille lavt eller høyt.. Har du for liten forsterker, og du spiller så høyt (på fest) at forsterkeren begynner å klippe (du hører ikke det så godt etter en halvflaske med Vikingfjord e.l. ) klipping betyr at strømforsyngen i fortsterkeren ikke greier å lever nok strøm, så resultatet blir likestrøm i "toppene" på "vekselstrømmen" (musikk signalet ut til høyttalerene) huff dette ble litt flåsete beskrevet he he.. men tingen er at det er lettere å sprenge en høyttaler med liten effekt enn en med mye effekt.. Det er store krefter (større enn du tror) i høyttaler (les: mebranet).. ved høyt volum.. membranet som veier bare noen gram i utgangspunktet, er ganske "tungt" å dytte frem og tilbake feks 40 til 70 ganger i sekundet..(40 - 70 Hz) så for å få en "hardtslående" effekt, skal du velge en forsterker med stor kontroll (mye effekt, bra strømforsyning.. høy dempningsfaktor >200 ) Hvor stort rom har du ? rommet vil være av betydning også.. Så svaret mitt vil nok i enkelhet at du låner med deg et sett med 12" først, så et med 15" så tar du en avgjørelse ut i fra hva du syns selv.. det er du som skal ha dem, drit i hva andre mener.. liker du lyden.. så er det jo greit.. CW er gøy men låter ræva.. sånn er det bare, de er laget for party og ikke stort annet.. mulig jeg sårer noen her nå.. men når alt kommer til alt, så er det bare slik det er.. mer er det ikke å si om det hehe..ja..jeg er klar over at jeg må ha relativt big forsterker men tengte bare på at om jeg fikk omtrent lik efekt med 12erne så slapp jeg og bruke mer spenn på cls15! rommet er på 10 kvm! forsterkeren på 65w pr utgang! har du hørt cls serien før eller? takker for svar;) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Med slikt rom og forsterker, så burde det ikke vært lov med mer enn cls12. Ganske lite effekt pr utgang (ja, det varierer en del fra forsterker til forsterker, men uansett, 65 W er og blir litt lite for CLS15) Samt, du trenger ikke store høyttalere for å fylle et 10 kvm stort rom med lyd. Du kunne nok klart deg fint med langt mindre! 5-10 doble arealet på rommet, samt 2-3 doble utganseffekten, og du kunne dratt god nytte av 15"'erne. Endret 13. august 2008 av andrull Lenke til kommentar
skuuby Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Med slikt rom og forsterker, så burde det ikke vært lov med mer enn cls12. Ganske lite effekt pr utgang (ja, det varierer en del fra forsterker til forsterker, men uansett, 65 W er og blir litt lite for CLS15) Samt, du trenger ikke store høyttalere for å fylle et 10 kvm stort rom med lyd. Du kunne nok klart deg fint med langt mindre! 5-10 doble arealet på rommet, samt 2-3 doble utganseffekten, og du kunne dratt god nytte av 15"'erne. ok..så det du sier er at cls 12 blir ekstremt kraftig i den kombinasjon?? isåfall så synes jeg at det er bare bra;) Lenke til kommentar
okasin Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Støtter meg til Andrull.. 10kvm er alt for lite til til flere 15".. iallefall meg kun 65 watt til rådighet.. ofte er effekten oppgitt feil også.. avh av forsterker type (les: merke) effekt er ikke bare effekt i "forsterkerverden" noen følger DIN normen, andre oppgir effekt i RMS.. mm.. Om du har en forsterker som "tør" å oppgi effekten i 8 ohm, 4 ohm og 2 ohm og du ser at effekten nesten dobbler seg for hver gang du halverer impedansen (ohm)( vekselstrøms motstand.. ) så har du en forsterker som er svært strømkraftig.. Si meg hva slags forsterker (med typebetegnelse) så skal jeg si deg hva den er god for.. CW er lettdrevne med høy følsomhet "pr innmatet watt", men forsterkeren er likevell alfa omega i forhold til hvordan lydopplevelsen vil være.. 65 watt på en "HayTai" forsterker til kr 990 på tilbud, eller en Yamaha, NAD, mm til 5000,- som har også 65 watt.. pr kanal. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Har hatt dobble 12" i ett rom på ca 10kvm, fy og fy, det var ikke noe særlig.... Ble rett og slett mye dårligere bass enn med dobble 5 1/4" som jeg oppgraderte til. Fikk mye bedre og mere bass av de mindre elementene enn de store. For de for ikke nok fult til å spille bra. Men 65watt høres ut til å være i det minste laget ja. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Ville vel egentlig satset på litt mindre høyttalere med bedre lyd og presisjon i et mindre rom. Kanskje 2.1? Med 12 " og ikke minst 15", så trenger de å flytte mange kubikkmeter med luft, og jeg ville trodd det ble vanskeligere å dra maskimalt når det er lite luft rundt å sette i bevegelse. Men er valget mellom 15" og 12", så holder ivhertfall 12" mer enn nok ja. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg har vel dobbel 7" på rommet mitt og jeg måtte tette igjen bassrefleks portene fordi bassen ble for dominerende. Mitt rom er vel på størrelse med trådstarters rom. Har også en 15" sub, men den blir ikke brukt, fordi det er bare tull å ha den i det lille rommet. Lenke til kommentar
skuuby Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Jeg har vel dobbel 7" på rommet mitt og jeg måtte tette igjen bassrefleks portene fordi bassen ble for dominerende. Mitt rom er vel på størrelse med trådstarters rom.Har også en 15" sub, men den blir ikke brukt, fordi det er bare tull å ha den i det lille rommet. jeg beklager, men har regnet litt på det og rommet er vist på nermere 20 kvm!! btw.. han som skal selge meg dette anlegget(cls 12 og Denon AVR-1400 surround reciever) spillte med dette på 20kvm og sprengte vinduet;) så for meg høres dette rimelig kraftig ut!! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Hvorfor vil man sprenge viinduet uansett? Er vel viktigere at ikke lyden blir forvrengt når du spiller høyt, og at du ikke kun hører bassen (veldig kjedelig lytteopplevelse), eller kun diskanten for den saks skyld. Ikke morro når kompisene er hjemme for å høre på anlegget, og så kommer det skjitlyd når du spiller høyt? jeg sier ikke at CV gjør det, men jeg ville ikke nødvendigvis sett på som vindusprengning som noe veldig positivt. Edit: Dårlige vinduer finnes også. (og spiller man på riktig frekvensnivå så kan jeg nok tro det kan skje ja) 20kvm begynner å bli noe ja. Men 12" mener jeg nok er mer enn nok. Endret 14. august 2008 av Andrull Lenke til kommentar
skuuby Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Hvorfor vil man sprenge viinduet uansett? Er vel viktigere at ikke lyden blir forvrengt når du spiller høyt, og at du ikke kun hører bassen (veldig kjedelig lytteopplevelse), eller kun diskanten for den saks skyld. Ikke morro når kompisene er hjemme for å høre på anlegget, og så kommer det skjitlyd når du spiller høyt? jeg sier ikke at CV gjør det, men jeg ville ikke nødvendigvis sett på som vindusprengning som noe veldig positivt. Edit: Dårlige vinduer finnes også. (og spiller man på riktig frekvensnivå så kan jeg nok tro det kan skje ja) 20kvm begynner å bli noe ja. Men 12" mener jeg nok er mer enn nok. jeg må nokk si meg enig i det men jeg liker mye trøkk og det må seff være fin lyd også hehe.. Lenke til kommentar
skuuby Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Hvorfor vil man sprenge viinduet uansett? Er vel viktigere at ikke lyden blir forvrengt når du spiller høyt, og at du ikke kun hører bassen (veldig kjedelig lytteopplevelse), eller kun diskanten for den saks skyld. Ikke morro når kompisene er hjemme for å høre på anlegget, og så kommer det skjitlyd når du spiller høyt? jeg sier ikke at CV gjør det, men jeg ville ikke nødvendigvis sett på som vindusprengning som noe veldig positivt. Edit: Dårlige vinduer finnes også. (og spiller man på riktig frekvensnivå så kan jeg nok tro det kan skje ja) 20kvm begynner å bli noe ja. Men 12" mener jeg nok er mer enn nok. jeg må nokk si meg enig i det men jeg liker mye trøkk og det må seff være fin lyd også hehe.. jeg har et samsung hjemmekino anlegg på 600 watt med 12" subb men synes ikke at det er bra nokk så soe mindre en cls12 blir det uansett ikke:) Lenke til kommentar
radivx Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Jeg anbefaler deg å styre unna Cerwin Vega om det ikke ligger en dypere tanke i valg av dette merket. Hverken CV eller HiFi Klubben legger skjul på at denne høyttalerseriens eneste egenskap er å spille høyt og kraftig. På de fleste typer musikk låter såpass innestengt at musikkopplevelsen aldri blir komplett. Anbefaler deg i det minste å sammenligne favorittmusikken spilt fra Concept 6 el .8 fra Dali om du skal ha en rimelg høyttaler som gjør en profesjonell jobb. Store elementer er ikke det samme som en god opplevelse. Husk uansett å velge egnet elektronikk til valget ditt. Endret 14. august 2008 av radivx Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) jeg har et samsung hjemmekino anlegg på 600 watt med 12" subb men synes ikke at det er bra nokk så soe mindre en cls12 blir det uansett ikke:) Nå er det ikke bare diameteren som har noe å si. (for å si det mildt) Min SVS 10" Sub danker nok fint ut et par cls12 på trøkk. Endret 14. august 2008 av Andrull Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 han som skal selge meg dette anlegget(cls 12 og Denon AVR-1400 surround reciever) spillte med dette på 20kvm og sprengte vinduet;) så for meg høres dette rimelig kraftig ut!! Det tror jeg ikke noe på, men men. I så fall er det nok noe galt med ett eller begge av diskant hornene, eller vinduene. Om man vi ha CV for man vel er det greit (å kaste bort pengene sine) for min del. Jeg er helt enig med det radivx sier om CV. Og skuuby samsung hjemmekino anlegg på 600 watt, det tviler jeg også på. Mange som blir lurt av juksewatt... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Å gå opp til 15" vil jeg si det ikke er værdt, med tanke på oppgraderingen du ville trengt på elektronikksiden. Hva med Cls-10? Denne vil nok spille bedre på dette anlegget enn brødrene. Endret 15. august 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
skuuby Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 hei! trenger litt hjelp! jeg tenkte og kjøpe meg noe innen CV og vet at det meste innenfor det merket er bra! har tenkt på cls 12..men hva er det egentlig stoor forskjell fra cls 15?? rommet er på ca 10 kvm! jeg er jo ute etter knallhard bass da! slår de like raskt? om jeg bruker forsterker med lik effekt på begge hvilken av dem yter best av da? ja vell da få jeg kanskje bare kjøpe meg en ny forsterker! har dere noen tips om hvordan som villet passe bra til cls12 og ha en ok pris?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 NAD C325BEE vil funke, men jo mer effekt jo bedre. Lenke til kommentar
skuuby Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 NAD C325BEE vil funke, men jo mer effekt jo bedre. har sett lit på nad C272! den vil vell gkøre susn? det er vell murlig og koble den opp på surround recieveren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå