Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte for seg selv!

Anbefalte innlegg

Man er ikke HELT nødt til å ha jobb ved sidenav skolen, jeg har bodd for meg selv siden jeg var 16 (se bort fra noen måneder innimellom da jeg var på jakt etter ny plass og bo, eller sommerferie (ingen stipend da)) uten og ha annet enn sommerjobber.

Frem til du er ferdig med videregående så har du krav på å bo hos foreldrene dine, så de kan ikke kaste deg ut, hvis du flytter ut før du er ferdig med videregående så har du krav på bidrag fra foreldrene dine på et par tusen.

Bor du langt nok unna får du også bortebo-stipend, jeg har klart meg fint på det og bidraget, det er veldig begrenset hvor stor leilighet man kan ha, men det er ikke umulig og finne noe levelig og samtidig ha råd til mat og litt gøy innimellom.

En ting er sikker, man lærer og styre pengene riktig ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg er 18, foreldrene mine påstår de vil ha meg ut nå men forteller meg ikke noe om hvordan jeg bør gå frem.

Har du ingen besteforeldre, tanter/onkler osv som kan forbarme seg over deg hvis du forklarer de situasjonen ?

At de kan la deg få ha hybel hos seg mot at du klarer deg selv med mat etc og at du betaler reelle utgifter som strøm.

Og ja, jeg ser at jeg var heldig med mitt valg av foreldre :cool:. De hadde som prinsipp at de skulle bekoste t.o.m. vgs selv om jeg måtte bo på hybel.

Det er faktisk sånn at jeg blir litt lei meg på dine vegne :'( - det er ikke sånn det skal være.

Stipend har vært nevnt. Du burde jo slippe å jobbe så mye også for å være konsentrert om skolegangen, gode karakter fra vgs er uhyre viktig for videre valgmuligheter. Lån bør du vente med i det lengste.

Jobb ? Spørs hvilke muligheter det er der du bor.

Avisbud ? Småjobber som å sette på plass varer i butikker ?

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
Frem til du er ferdig med videregående så har du krav på å bo hos foreldrene dine, så de kan ikke kaste deg ut, hvis du flytter ut før du er ferdig med videregående så har du krav på bidrag fra foreldrene dine på et par tusen.

Dette visste jeg ikke kan du vise til et avsnitt som beviser dette :)

Lenke til kommentar

Det vil vere ein stor belastning for både samfunnet, miljøet, bolegmarknadet, og den norske økonomien dersom du, og andre ungdomar flyttar ut i hytt og pinever. dei einaste som vvil yte godt av det, er foreldra dine. eg tykkjer du skal gjere oppgjer mot foreldra dine og seie at du skal bu der du bur. er dei kanskje klar over kor mykje skade for miljøet ungdommar som but åleine gjer?? kjøpar 100 vis av grandiosaar og gidd ikkje kjeldesortere verken pappeskene eller dei 500 ølboksane.

dersom du absolutt skal flytte åleine ville eg budd i eit lite skur eller noke, det har eg tenkt å gjere, eg skal berre kjøpe ei lita tomt og bygge eit lite skur på landet, som eg skal bu ii framtil eg har pengar og erfaring nok til å bu ein litt større plass.

Lenke til kommentar

Gjør deg klar til å flytte ut, foreldrene dine har ingen plikt til å hjelpe deg mer på noen som helst måte.

Synes det er kaldt å si noe slikt, når det virker som sønnen tydeligvis ikke har midler til å klare seg selv (enda).

Ja, foreldrene har ikke noe plikt å hjelpe deg lengre men det finnes jo noe som at han er sønnen deres og det må jo finnes litt sympati til å ikke bare kasta gutten sin ut på gata. Ihvertfall det å hjelpe han burde være selvfølge synes jeg hvertfall, familie er familie og de burde føle noe bånd til å hvertfall gi sønnen sitt litt støtte når han skal ta et slikt sprang.

Jeg mistenker at dersom du hadde hjulpet til litt mer hjemme, og sittet litt mindre på dataen, så hadde ting ordnet seg mellom deg og foreldrene dine. Skal du flytte hjemmefra vil du miste mye av den friheten du tar som en selvfølge i dag. Du må lage din egen mat, vaske dine egne klær, og holde leiligheten ryddig og ren . For ikke å nevne betale husleie (minst 3000 i mnd) + strøm (800 i mnd) + mat (3000 i mnd) + eventuelle "sosiale kostnader (øl, inngang på utesteder, kino, spise ute +++transport ?.. ++ mobil (400 i mnd) . Innimellom kan det være kjekt å kjøpe seg en ny boxer eller sokker også.

Med mindre du bor 40 km (eller minst 3 timer reise tur/retur hjem-skole) har du ikke krav på borteboerstipend. Det vil si at du må tjene alle pengene på egen hånd. Du skal jobbe litt for å få råd til alt det ovennevnte. Hvis vi sier at du får deg jobb på rimi med 113 kroner timen da..?

Du må jobbe mer enn 75 timer i måneden hvis vi regner med at du betaler ca 15% skatt i løpet av året. Det tilsvarer alle lørdager i måneden (7,5 timer * 4) I tillegg må du jobbe i 7,5 hverdager i måneden ( sett at du begynner klokken 16:00 og butikken stenger klokken 22:00.

Klart du kan klare det, jeg jobbet selv MYE alle de 3 årene jeg gikk på vgs. Men pengene jeg tjente kunne jeg spare og bruke på ting som det er artig å bruke penger på :) Spare til lappen, kjøpe bil , klær , duppedingser +++

Jeg tror du bør vurdere om det er verdt å jobbe 75 timer i måneden for å ha råd til å leve, eller om det kan være en idë å hjelpe til litt i huset istedet. Re opp senga di, holde rommet ryddig og fritt for fussete tallerkener og matrester, samt ta oppvasken av og til .

Synes det er ille å bare ta det som selvfølge det at du mistenker han for å gjøre de tingene(eller ikke gjøre) du skriver i innlegget ditt. Hadde det vært meg du skrev om så hadde jeg blitt nokså forbanna at noen kan forhåndsdømme meg sånn uten videre.

Om du har rett eller ikke har jeg ingen anelse i synes bare at det var litt feil av deg å skrive noe slikt...

OT:

Så kan jeg bare si hva andre har sagt, en butikkjobb er vel det som er enklest for deg å få jobb som så det er vel bare til å stå på og tror det skal gå an å søke om stipend? Jeg fikk hvertfall men da var foreldrene mine skilt og min mor tjente ikke akkurat så mye.

Lenke til kommentar
De har ikke omsorgen lenger. Han er 18 år og myndig. De har hatt en unge i huset med alt det fører med seg i 18 år, da er det klart dem vil få fred og tid til å tenke på seg selv. Det var nok lyset i enden av tunnelen som fikk dem til å holde ut og fortsette. Ingen skal måtte tvinge dem tilbake i mørket selv om det går dårlig for ham.

Jeg vil tro de aller fleste som velger å bli foreldre er av den oppfatning at det i det store og det hele er givende å oppdra barn. Etter min mening har ethvert foreldrepar som velger å få barn en moralsk plikt til å gi poden en god oppvekst og å hjelpe det på vei ut i livet.

Hvis det du skriver i dette innlegget virkelig er hvordan du betrakter vanlige forhold mellom barn og foreldre, og ikke bare malplassert trolling, begynner jeg å lure på hva slags oppvekst du har hatt.

Det vil vere ein stor belastning for både samfunnet, miljøet, bolegmarknadet, og den norske økonomien dersom du, og andre ungdomar flyttar ut i hytt og pinever. dei einaste som vvil yte godt av det, er foreldra dine. eg tykkjer du skal gjere oppgjer mot foreldra dine og seie at du skal bu der du bur. er dei kanskje klar over kor mykje skade for miljøet ungdommar som but åleine gjer?? kjøpar 100 vis av grandiosaar og gidd ikkje kjeldesortere verken pappeskene eller dei 500 ølboksane.

dersom du absolutt skal flytte åleine ville eg budd i eit lite skur eller noke, det har eg tenkt å gjere, eg skal berre kjøpe ei lita tomt og bygge eit lite skur på landet, som eg skal bu ii framtil eg har pengar og erfaring nok til å bu ein litt større plass.

Jeg tror ikke jeg har sett et mindre sammenhengende innlegg før i min fartstid på forumet. Hvordan grandiosa, ølbokser og kildesortering er relevant i denne sammenheng er beyond me. Men det var ihvertfall et underholdende innlegg, det skal du ha.

18 år gamle gutter er ikke de som er mest kjent for å ta ut av oppvaskmaskinen, vaske klær og lage middag akkurat

Det hadde vel ikke skadet å forhøre deg om antagelsene dine stemmer i denne saken før du hopper til konklusjoner?

"Seek first to understand, then to be understood." Mkey?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en god oppvekst og står nok heldigere enn trådstarter. Men det jeg vil få fram er at hvis foreldrene vil ha ham ut og vekk så må han ut og vekk ifølge loven. Eller tar jeg feil, er foreldre juridisk sett på noen måte forpliktet til å støtte barnet sitt utover de 18 årene?

Lenke til kommentar

Det der må være forumets mest godtroende påstand.

Og du har rett Zarac, dog så er jeg enig med de andre her angående det å hive ut sitt eget barn som fortsatt går skole.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Guest_bolla_*

Det du kan er å gå til barnevernet, eller snakke med en rådgiver ( på skolen )

hun/han kan kanskje hjelpe deg med å få borteboende stipend selv om du ikke skal bo 40km unna foreldrene dine. ellers kan du jo bare flytte langt unna, så vet du at du får borteboende stipend.

hvis du får det, kan ting bli enklere. da trenger du kanskje ikke jobbe mer en 3-4 ganger i uken for å kunne klare deg bra. :!:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg mistenker at dersom du hadde hjulpet til litt mer hjemme, og sittet litt mindre på dataen, så hadde ting ordnet seg mellom deg og foreldrene dine. Skal du flytte hjemmefra vil du miste mye av den friheten du tar som en selvfølge i dag. Du må lage din egen mat, vaske dine egne klær, og holde leiligheten ryddig og ren . For ikke å nevne betale husleie (minst 3000 i mnd) + strøm (800 i mnd) + mat (3000 i mnd) + eventuelle "sosiale kostnader (øl, inngang på utesteder, kino, spise ute +++transport ?.. ++ mobil (400 i mnd) . Innimellom kan det være kjekt å kjøpe seg en ny boxer eller sokker også.

Hvis man leier noe til så billig som 3000 så er strøm som oftest inkludert i prisen.

Mat kan man få for under 3000 kroner hvis man jobber i matvarebutikk (og har en fryser hjemme), selv fikk jeg senest på onsdag 3,2 kg kyllingfilet gratis (får også så mye gratis brød jeg vil ha).

Med mindre du bor 40 km (eller minst 3 timer reise tur/retur hjem-skole) har du ikke krav på borteboerstipend. Det vil si at du må tjene alle pengene på egen hånd. Du skal jobbe litt for å få råd til alt det ovennevnte. Hvis vi sier at du får deg jobb på rimi med 113 kroner timen da..?

Tariff i dagligvarebutikker for ansatte over 18 år er 119,48 kroner. I tillegg har man krav på UB tillegg som følger hvis man jobber over 48 timer i måneden:

19-21 på hverdager: 21 kroner ekstra i timen.

21-23 på hverdager: 42 kroner ekstra i timen.

Etter klokken 23 på hverdager: 84 kroner ekstra i timen.

13-16 på lørdager: 21 eller 42 kroner ekstra i timen (husker ikke nøyaktig her).

Etter klokken 16 på lørdager: 84 kroner ekstra i timen.

Er også så ikke altfor vanskelig å skaffe seg ganske godt betalt hvis man tar litt mer spesielle jobber/vakter. Jeg f eks vasker på jobb hver dag før skolen for 280 kroner, vaskinga tar 1 time.

Du må jobbe mer enn 75 timer i måneden hvis vi regner med at du betaler ca 15% skatt i løpet av året. Det tilsvarer alle lørdager i måneden (7,5 timer * 4) I tillegg må du jobbe i 7,5 hverdager i måneden ( sett at du begynner klokken 16:00 og butikken stenger klokken 22:00.

Som du sikkert ser så er lønna bedre enn 113 kroner i timen, særlig hvis man jobber lørdagskvelder. I tillegg så er veldig mange butikker åpen til 23 i disse dager (ikke på landet da) og man må i tillegg stenge butikken noe som tar 15-30 min. Hvis man i tillegg er villig til å jobbe i ferier (sommer-, jule-, viner- og påskeferie) kan man tjene ganske mye der.

Klart du kan klare det, jeg jobbet selv MYE alle de 3 årene jeg gikk på vgs. Men pengene jeg tjente kunne jeg spare og bruke på ting som det er artig å bruke penger på :) Spare til lappen, kjøpe bil , klær , duppedingser +++

Selfølgelig fint, men hvis det å bo hjemme ikke er et alternativ blir det litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...