Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte for seg selv!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 18, foreldrene mine påstår de vil ha meg ut nå men forteller meg ikke noe om hvordan jeg bør gå frem. De snakker tull! Men jeg vil ut!

Hvordan går jeg frem? Jeg har ikke jobb, jeg har ikke penger! Hvordan kan jeg løse dette? Jeg går VGS og skal jo forhåpentligvis gjøre det til jeg er ferdig. Hvordan går jeg frem for å flytte ut?

Kan jeg i det hele tatt flytte ut og overleve? Noe som jeg sliter med å forstå er hvordan det kan funke med et piano! Jeg vil ha med pianoet mitt! Kan jeg spille hvis jeg bor i hybel el.? Kan det bli

et stort problem?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Seriøst... hvordan får dem som jeg kjenner bo for seg selv da? Må jeg gå på skole i gokk?

Hva med å spørre dem?

Det går fint an å både gå på videregående og jobbe så man har en del tusen i måneden til mat og husleie. Men da må du ha baller til å faktisk jobbe minst et par dager i uka etter skolen og helst hver lørdag i tillegg, og det er det ikke mange som er vant til å leve 'gratis' som har dessverre.

For det vil bli et slit å få ting til å gå rundt og sannsynligvis veldig kjipt å jobbe 'hele tiden' mens kamerater som bor hjemme nogenlunde gratis kan kose seg når de har fri fra skolen og bruke mesteparten av det de tjener på evt. ekstrajobber på fest og moro.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Du! Jeg tror alt vil være bedre enn å bo her! Jeg løfter heller kasser hele dagen og skole enn å høre på kjeft, mas og nedsettende ting hele dagen.

Jeg er også lei av å være en byrde i huset her! Jeg er lei av å få tomme trussler om å bli kasta ut. Så jeg har veldig, ekstremt lyst å komme meg ut.

Er det noen jobber som passer for en 18 å søke...? Slik at det i det hele tatt går an å overleve...? Får en følelse av at denne er umulig :?...

Lenke til kommentar

Dine foreldre burde hadt det største sparket i rævva som finnes, deretter en leksjon i barneoppdragelse. Seriøst, skulle foreldrene mine kastet meg ut da jeg fylte 18 så hadde jeg hadt problemer av øvre dimensjoner, har faktisk slik sett nettopp flytta hjemmefra i en alder av 24.

Men hvordan gå frem.

Om du går på skolen og det er 4 Km eller mer fra ditt hjem til der du bor så har du rett på borteboer stipend om jeg ikke husker feil, er for lenge siden jeg gikk på videregående og var omgitt av dette. Deretter finn deg en jobb på f.eks en matvare forretning. Det er lettere å få jobbtid som passer inn med skoletiden din.

Å finne seg en bopæl som ikke koster skjorta kommer ann på hvor kresen du er. Om du tar til takke med 1 rom så kommer du unna med rundt 2000 i månden men da må du regne med at du kanskje må dele bad med andre beboere.

Lenke til kommentar

Ettersom du ikke er redd for å arbeide så burde det absolutt være håp :)

Selv så jobbet jeg med forskjellige ting da jeg studerte. Jeg jobbet i butikk, på pub og disco og på psykiatrisk sykehus.

Synes jeg ofte ser lapper i butikker der dem søker etter ungdom og studenter som kan jobbe ettermiddager og helger.

Har du lappen så er jo mulighetene uante. Da har du budbiljobber for diverse pizzasjapper og lignende.

Jeg kjørte også aviser en stund, og selv om det var godt betalt så ble det alt for mye for min del. Jeg trenger å sove minst 5-6 timer før skolen, og dette var nattestid.

Ta deg en runde rundt og hør om det er noen som trenger folk. Det er absolutt ikke umulig. Kan jo sjekke opp om det er noen som vil dele på en leilighet. Jeg bodde sammen med to kompiser første gang men fant fort ut at SÅ gode kompiser var vi ikke ;)

Etter det så bodde jeg heller i de minste krypinn enne å dele bolig med venner.

Det er ingenting som slår følelsen av å komme hjem der DU er sjef!:) Kommer også til å føle deg bedre og mer selvsikker etterhvert som du fikser regninger, vasking, rydding etc. Skal se at foreldrene dine vil vise deg adskillig mer respekt også dersom du fikser dette fint.

Lykke til!

EDIT: Det pianoet tror jeg du skal vente litt med.....er ikke akkurat noe du drasser med deg på visning ;)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Gjør deg klar til å flytte ut, foreldrene dine har ingen plikt til å hjelpe deg mer på noen som helst måte.

Åffer knulla de da?!? Synes at det er teit av hans foreldre å komme med tørre trusler. Familie er familie! Man skal ta vare på hverandre, det er dumt å si at de har ikke plikt. For det har de aldri hatt, de valgte å ha omsorg for sine barn. Dårlig foreldre spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at dersom du hadde hjulpet til litt mer hjemme, og sittet litt mindre på dataen, så hadde ting ordnet seg mellom deg og foreldrene dine. Skal du flytte hjemmefra vil du miste mye av den friheten du tar som en selvfølge i dag. Du må lage din egen mat, vaske dine egne klær, og holde leiligheten ryddig og ren . For ikke å nevne betale husleie (minst 3000 i mnd) + strøm (800 i mnd) + mat (3000 i mnd) + eventuelle "sosiale kostnader (øl, inngang på utesteder, kino, spise ute +++transport ?.. ++ mobil (400 i mnd) . Innimellom kan det være kjekt å kjøpe seg en ny boxer eller sokker også.

Med mindre du bor 40 km (eller minst 3 timer reise tur/retur hjem-skole) har du ikke krav på borteboerstipend. Det vil si at du må tjene alle pengene på egen hånd. Du skal jobbe litt for å få råd til alt det ovennevnte. Hvis vi sier at du får deg jobb på rimi med 113 kroner timen da..?

Du må jobbe mer enn 75 timer i måneden hvis vi regner med at du betaler ca 15% skatt i løpet av året. Det tilsvarer alle lørdager i måneden (7,5 timer * 4) I tillegg må du jobbe i 7,5 hverdager i måneden ( sett at du begynner klokken 16:00 og butikken stenger klokken 22:00.

Klart du kan klare det, jeg jobbet selv MYE alle de 3 årene jeg gikk på vgs. Men pengene jeg tjente kunne jeg spare og bruke på ting som det er artig å bruke penger på :) Spare til lappen, kjøpe bil , klær , duppedingser +++

Jeg tror du bør vurdere om det er verdt å jobbe 75 timer i måneden for å ha råd til å leve, eller om det kan være en idë å hjelpe til litt i huset istedet. Re opp senga di, holde rommet ryddig og fritt for fussete tallerkener og matrester, samt ta oppvasken av og til .

Lenke til kommentar
Gjør deg klar til å flytte ut, foreldrene dine har ingen plikt til å hjelpe deg mer på noen som helst måte.

Åffer knulla de da?!? Synes at det er teit av hans foreldre å komme med tørre trusler. Familie er familie! Man skal ta vare på hverandre, det er dumt å si at de har ikke plikt. For det har de aldri hatt, de valgte å ha omsorg for sine barn. Dårlig foreldre spør du meg.

De har ikke omsorgen lenger. Han er 18 år og myndig. De har hatt en unge i huset med alt det fører med seg i 18 år, da er det klart dem vil få fred og tid til å tenke på seg selv. Det var nok lyset i enden av tunnelen som fikk dem til å holde ut og fortsette. Ingen skal måtte tvinge dem tilbake i mørket selv om det går dårlig for ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...