Session^^ Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg har ingen cdrom på min pc. Prøver derfor å installere fra usb stick. Det går helt fint til jeg skal partisjonere disken min. Da dukker kun usb sticken som jeg installerer fra opp? Hvordan i huleste skal jeg kunne installere ubuntu når ikke disken dukker opp? Den dukker opp i bios. Hovekortet er et Asus P5Q Pro og disken er en vanlig 7200RPM SATA disk. Er det noe jeg kan ha gjort feil? Hadde satt pris på litt hjelp her. Mvh Eirik Lenke til kommentar
t_k Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hmm. Jeg installerte Kubuntu fra usb stick og det gikk helt greit. Sikker på at det ikke er noe feil på disken? Er den på noen raid kontroller av noe slag eller noe? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Om du har tilgang til en annen pc med, last ned et program som heter live USB. Enklere kan det ikke bli:) Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Nei, den er på sata kontakt 1 som er den helt vanlige Hva skal live USB hjelpe meg med? Jeg kommer jo i gang med installen. Det er bare partisjoneringen som slår seg litt vrang. Endret 14. august 2008 av Session^^ Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Tenkte at Live USB kunne hjelpe, mindre sjanse for at noe går galt når du lager live minnepenn. Hvilket filsystem har du på disken? Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Det er en helt ny disk så det er inget filsystem på den. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Merkelig.. finner du disken under "datamaskin", eller i mappen "media"? Prøv å åpne Gparted, og se om du ser noe der Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Jeg kommer jo aldri inn i systemet. Bare installeren. Jeg installerer jo ikke noe på usb stikka. Da vil den jo skrive over installeren. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Ja, altså live desktop? Du har full tilgang til gparted der. Lenke til kommentar
t_k Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Flytt den til en annen sata port og se om den dukker opp. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg kommer jo aldri inn i systemet. Bare installeren. Nettopp derfor kan det være fordelaktig å ha en Live-USB, slik at du faktisk kommer inn i et system hvor det er litt lettere å finne ut hva som er problemet. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Om jeg avslutter installen kommer jeg inn i live miljøet. My bad. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Skifte sata kontakt fungerte ikke. Gparted viste også kun usb sticken Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Kan du poste output av sudo fdisk -l ? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Gparted, og jeg regner med installeren, har et valg for å velge hvilken harddisk du vil se på f.eks /dev/sda, /dev/sdb, øverst til høyre. Får du noen valg der? Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Gparted, og jeg regner med installeren, har et valg for å velge hvilken harddisk du vil se på f.eks /dev/sda, /dev/sdb, øverst til høyre. Får du noen valg der? Kun sda viser. Det virker ikke som installeren forstår at det står en disk til i. Når biosen skjønner det, skal ikke installeren også? sudo fdisk -l viser også at bare sda eksisterer. Lenke til kommentar
AIDSface Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 skal du kjøre dual-boot ?? da kan du jo bare installere ubuntu i windows Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Hvordan får jeg installert xp uten cdrom? Lenke til kommentar
AIDSface Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 det tenkte jeg ikke på xD har du ikke noe OS på pc'n ? Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Niks... pcen er helt ny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå