Gå til innhold

nVidia quadro kort FX

DanOve

Anbefalte innlegg

Nå spørr jeg sikkert dumt men hva er forskjellen mellom GeForce og quadro fx kort.

Selv så driver jeg med videoredigering og kom over et quadro fx 3500 kort til en "rimelig penge".

Hva er det et FX kort kan som ikke G-force kan og omvendt.

det jeg mest tenker på: kan et fx kort kjøre samme spill opplevelse som et GeForce.

Så hvis jeg har tenkt å spille litt på maskinen så er ikke skjermkortet flaskehalsen.

Endret av DanOve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quadro-kortene er optimalisert for OpenGL og profesjonelt bruk (bedrifter), mens geforce-kortene er optimalisert for spillbruk (private).

De bruker de samme GPU-ene så optimaliseringene skjer på andre måter. Det er firmware og drivere som optimaliseres. I tillegg kan det tenkes at Quadro-kortene går gjennom strengere produksjonskontroll og dermed er mer stabile og får lengre garanti. Ingen spill leveres med kortene og de kommer heller ikke emballert med skrikende 3D-monstere.

Lenke til kommentar

Quadro kortene har også litt bedre komponenter på selve kortet så de er av litt høyere kvalitet.

Ellers er det meste bortlåst i BIOS, om du greier å finne ut av det så er det mulig å softmodde seg til FireGL og Quadro om du ser på Guru3D sitt RivaTuner forum, Quadro delen må du bla igjennom og dra din egen konklusjon grunnet at Nvidia er ikke særlig glad i hacken.

Mens ATi sin FireGL variant er fritt villt, i allefall enda.

Lenke til kommentar

optimaliseringen i OpenGL er mer spesifikt mulighet for flere "lag" med skjermbilder oppå hverandre. Vanligvis er det slik at OpenGL kun kan vise 3D (spill ol), mens i CAD trengs det 3D i et vindu, med 2D paneler rundt og ikke minst musepeker. Det innebærer behov for flere lag.

Det andre man betaler for er support. Nvidia forplikter seg på en helt annen måte med disse driverne, og har man et problem med et spesifikt program, så hjelper nvidia med problemet (slike er det få av, da driverne for slike kort går igjennom en kvalifisering og testing som er av en helt annen verden enn det som gjøres med vanlige drivere.

Jeg tror ikke kortene skiller seg fysisk fra vanlige kort. Kjølingen er akkurat den samme referansekjøleren, og kostnadene ved å produsere noen få kort som er fysisk forskjellige fra hopen er nok altfor høye. Nå er det jo slik at nvidia produserer disse kortene selv, men jeg kan ikke tenke meg at de er noe bedre enn kortprodusenter som gainward, XFX osv...

EDIT: Med mindre du bruker en applikasjon som KUN er for OpenGL (som Maya), så sats heller på et vanlig skjermkort. Quadro og FireGL er ikke akkurat kandidater for en "mest for pengene"-pris...

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...