No14 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Dette er saken: Mor har et hus alene etter far døde. Det er ikke skrevet noe testamente, men min halvbror og jeg skrev et brev som sier at gjenlevende sitter i uskifta bo, at vi ikke skal gjøre krav på mors/fars-arven for at mor eller far skulle slippe å flytte etter den andres bortgang. Nå er mor på sykehjem og kan ikke flytte tilbake til huset. Bror som er halvbror og kun har rett på 1\3 av arven vil nå kjøpe huset. Han vil selvsagt kjøpe huset til lavest mulig pris og mor vil selge det til han for takst. Bror vil taksere huset av en takstmann han kjenner for å få taksten så lav som mulig. Er ikke dette gavesalg hvis han får kjøpt det så billig? Så er spørsmålene: 1. Har mor rett til å selge huset til takst og ikke markedspris med forkjøpsrett til bror. 2.Kan jeg kreve at en uavhengig takstmann takserer huset? 3.Er dokumentet vi skrev om uskifta bo gyldig, når det ikke er tinglyst og ikke har vitner? Takker så mye for svar! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Dette er saken:Mor har et hus alene etter far døde. Det er ikke skrevet noe testamente, men min halvbror og jeg skrev et brev som sier at gjenlevende sitter i uskifta bo, at vi ikke skal gjøre krav på mors/fars-arven for at mor eller far skulle slippe å flytte etter den andres bortgang. Nå er mor på sykehjem og kan ikke flytte tilbake til huset. Bror som er halvbror og kun har rett på 1\3 av arven vil nå kjøpe huset. Han vil selvsagt kjøpe huset til lavest mulig pris og mor vil selge det til han for takst. Her er det noe dere må være klar over: Arveloven § 26. Ved skifte mellom arvingane til førstavdøde og arvingane til lengstlevande skal uskiftebuet delast likt mellom kvar arving-gruppe når ikkje anna er fastsett. Blir buet skift medan lengstlevande ektemake lever, har lengstlevande rett til arv etter § 6 i tillegg til sin eigen part. Akkurat hva dette betyr i praksis er jeg noe usikker på, her kan sikkert en mer kyndig person veilede. Bror vil taksere huset av en takstmann han kjenner for å få taksten så lav som mulig. Er ikke dette gavesalg hvis han får kjøpt det så billig?Så er spørsmålene: 1. Har mor rett til å selge huset til takst og ikke markedspris med forkjøpsrett til bror. Det spørs nok hvor stort avvik det er mellom takst og markedspris. Ihht arveloven §19 er det ikke anledning til å gi bort store gaver fra boet, herunder gavesalg. Hva som kvalifiserer som gavesalg blir antakeligvis være en skjønnsmessig betraktning. Jeg vil tro at f.eks. 10% avvik neppe kvalifiserer som gavesalg. 30% avvik vil muligens være det. Her finnes det sikkert dommer eller andre veiledninger. 2.Kan jeg kreve at en uavhengig takstmann takserer huset? Tja. Du kan selvsagt bestille en takstmann selv, men din mor kan jo nekte å slippe ham inn. I og med at hun er på sykehjem så burde det ikke være noe problem å få en objektiv takst, såfremt du har tilgang til huset. 3.Er dokumentet vi skrev om uskifta bo gyldig, når det ikke er tinglyst og ikke har vitner? Det er ikke arvingene som bestemmer at det er uskifte, men den gjenlevende ektefellen. Unntak hvis det er særkullsbarn inne i bildet. Det er tilfellet her, men din halvbror har åpenbart ikke krevd skifte. Han kan ikke komme i ettertid og kreve det. Arveloven § 14. Attlevande ektemake som vil nytte retten til uskifte, skal innen 60 dager etter dødsfallet, jfr. skifteloven § 81, sende melding til tingretten med opplysning om namn og alder på arvingane og om oppholdsstaden deira og dessutan ei summarisk oppgåve over eignelottar og gjeld for seg sjølv og for den avdøde ektemaken. Jeg går ut fra at dette er gjort, og at din mor derfor sitter i uskifte. Dere vil derfor uansett ikke kunne gjøre krav på noen arv før din mor dør, uansett hva dere har avtalt. Fordi det er ikke arvingene som bestemmer dette, men personen som sitter i uskifte. Disclaimer: Er ikke jurist. Hvis noe jeg sier er på bærtur, får vi håpe det kommer en ekspert og korrigerer. Lenke til kommentar
No14 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Det eneste jeg tror tilsier at hun sitter i uskifte er brevet vi lagde. Ellers er hun vel ikke det hvis hun ikke har sendt mld til skifteretten. Men bror skal vel bare ha mors arv og jeg fra begge, eller...? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Det eneste jeg tror tilsier at hun sitter i uskifte er brevet vi lagde. Ellers er hun vel ikke det hvis hun ikke har sendt mld til skifteretten. Da tror jeg noen andre her må svare på hva som faktisk gjelder. Men bror skal vel bare ha mors arv og jeg fra begge, eller...? Det er jeg ikke overbevist om. Vet ikke om det er noe som heter "mors arv" lengre, hvis det er gått over til å være uskiftebo. Lenke til kommentar
No14 Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Ok, tusen takk for svar! Lenke til kommentar
No14 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Det eneste jeg tror tilsier at hun sitter i uskifte er brevet vi lagde. Ellers er hun vel ikke det hvis hun ikke har sendt mld til skifteretten. Da tror jeg noen andre her må svare på hva som faktisk gjelder. Men bror skal vel bare ha mors arv og jeg fra begge, eller...? Det er jeg ikke overbevist om. Vet ikke om det er noe som heter "mors arv" lengre, hvis det er gått over til å være uskiftebo. Noen som vet om det heter mors/farsarv?? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Men bror skal vel bare ha mors arv og jeg fra begge, eller...? Det er jeg ikke overbevist om. Vet ikke om det er noe som heter "mors arv" lengre, hvis det er gått over til å være uskiftebo. Slik jeg tolker det du siterte om "kvar arving-gruppe" så skal vel arven først deles i to like deler, altså en del til arvingene etter far (som ikke er halvbrorens far) og en del til arvingene etter mor. De to delene skal så deles videre i hver gruppe, slik at hele farsdelen går til arvingene etter far, dvs. kun trådstarter (så lenge det ikke er flere hel/halvsøsken med samme far?) , og morsdelen skal deles likt mellom arvingene etter mor, altså trådstarter+halvbroren. Men nå er ikke jeg jurist, så ta det med en klype salt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå