Gå til innhold

Spill nærmer seg snart fotorealisme


Anbefalte innlegg

Bildet i førstepost er slik jeg har forstått det en rendering basert på rådata av et ekte hode generert via "LightStage" som er en innretning som kan generere tredimensjonale modeller i sanntid ved hjelp av en rekke lysimpulser. Dette skiller seg fra den tradisjonelle måten å skape slike modeller på ved at man slipper å modellere modellen for hånd, og man slipper å animere modellen eller bruke mer tradisjonelle (og unøyaktige) metoder for motion caprute. Problemet med å kjøre det i real time er at mengden rådata er såpass enorm at det vanskelig vil la seg gjøre å laste inn tilstrekkelige mengder, for ikke å snakke om å kalkulere lys og skygger for så enormt høyoppløste modeller. Den typen rådata som genereres i forbindelse med LightStage kan vistnok komprimeres svært bra og sammen med voxelbasert (norsk ord?) rendering vil man kunne rendere større scener hvor detaljgraden varierer blandt annet etter avstand til objekter slik at alt som befinner seg i umiddelbar nærhet består av høyoppløste modeller og nøyaktig kalkulerte lyseffekter mens detaljgraden gradvis minsker jo lengre borte det er fra det aktuelle synsfeltet. Litt på samme måte som det i Crysis er mulig å se over lange avstander med terreng og vegetasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...