Gå til innhold

Flytte filer med tegn: "?" og ":" i filnavnet til minnekort

BSP

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier. Jeg skal flytte hele mysikksamlingen min til et 16 GB minnekort men den klarer ikke flytte filene med spørsmålstegn (?) og kolon (: ) over.

Jeg har prøvd å bare dra filene over og brukt terminalen: mv ~username/Musikk /media/disk/

Jeg gidder ikke rename alle filene med de tegnene, noen som har en løsning?

Endret av BSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Ubuntu. Minnekortet er et transcend 16GB minnekort klasse 6.

Meldingen jeg får opp er: under grafisk dragning - ugyldig navn. Og med terminalen:

mv: kan ikke opprette alminellig fil «/media/disk/fil_med_?.mp3»: Invalid argument

Endret av BSP
Lenke til kommentar

Beklager, vet ikke helt hva problemet skyldes. Tipper det kan være locale-innstillinger eller noe filsystem-tull, men Ubuntu pleier jo å være ganske bra her. Men:

Den klarer å flytte filer som ikke inneholder : eller ?

Hva skjer dersom du prøver å opprette en fil eller mappe på disken som inneholder : eller ?

Lenke til kommentar

jeg mener å huske jeg hadde samme problem på mobil-brikken min. Hadde renama bildene mine med bokstaver som æ, ø og å som gjorde at det kom opp et ? der disse bokstavene skulle være. Av det jeg husker så overførte jeg bildene via en win-PC og kopierte dem på usb-stick og derreter på ubuntu-boxen.

Lenke til kommentar
FAT* takler ikke visse tegn i filnavn; blant annet "?". Sannsynligvis har du formatert minnebrikken din med det søppelfilsystemet.

Kan ikke huske jeg har formatert den? Er det isåfall mulig å formatere den til noe annet?

Hvis ikke er jeg nok nødt til å skift navn ja... Går det ann å gjøre det fort via terminalen forresten?

Og Takk for mange svar :)

Lenke til kommentar

Kommer sikkert ferdigformatert til FAT32. Et system som takler nasjonale og spesielle karakterer svært dårlig, samt har en maksimal filstørrelse på ca 4GB. NTFS er godt støttet i både Windows og Ubuntu, evt kan du gå for ext3 som vil fungere i alt av Linux-distroer, men som du vil trenge en driver til i Windows.

For å formatere den til noe annet starter du gparted (sudo gparted i en terminal feks), ligger vel under System -> Administration eller noe, og heter Partition Editor der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...