Gå til innhold

Hjelp til valgets kvaler: Valg av OS

alaruz

Anbefalte innlegg

Oppklaring:

Først en liten oppklaring til kategorisering av tråden min. Med full forståelse for at moderator kanskje flytter tråden til en mer passende kategori, vil jeg til mitt forsvar si at jeg poster under "Annet om programvare" rett og slett for å oppnå en viss nøytralitet.

Min problemstilling:

Jeg har lenge vært en trofast bruker av dualboot systemer. Har vært innom en del forskjellige OS opp gjennom årene, men hovedsaklig har det variert mellom ulike Linux distribusjoner, og versjoner av Windows side om side.

Per dags dato dualbooter jeg Gentoo 64bit og Vista Business x64, og begge fungerer knall på mitt system. Det jeg nå dermed innser er at det er veldig slitsomt i lengden og holde på som jeg gjør. Begge OS har klart sine listelange fordeler og ulemper, alt etter hvilket bruksbehov jeg har. Problemstillingen min er rett og slett at jeg ønsker å unngå DualBoot, spesielt for realiteten er at jeg ikke orker. Det blir til at jeg bruker et OS, noen måneder om gangen, for så å bytte for et par nye måneder. Resulatet er som de fleste sikkert kan forestille seg en delt erfaring. Over et par måneder, er det helt klart mye rot med ulik data(dokumenter, filer etc), kommer litt ut av sync i perioder kan man kanskje si. En løsning er selvsagt å ha et felleslagringsområde for begge OS, eks. med en fat partisjon. Dette kan være en grei løsning, men det er ikke en slik løsning jeg ønsker. Jeg ønsker en varig løsning, på sikt.

Mine bruksområder

Det jeg bruker min stasjonære PC til er svært varierende, og de fleste ting kan brukes om hverandre. Kort oppsummert bruker jeg maskinen til en god del officebruk, programmering (Java/PHP), underholdning(musikk / film) og spill. Til alt bortsett fra sistnevnte fungerer Gentoo aldeles utmerket. Det er svært få Windows programmer jeg er "avhengig" av. Av office programmer bruker jeg hovedsaklig Openoffice, men det kommer litt av på hva jeg skal gjøre. Powerpoint er klart å foretrekke frem for impress for eksempel. Et annet eksempel er Visio, som jeg bruker en god del, men både MS Office og Visio fungerer svært bra med crossover office, med unntak av 2007 versjonene. Utover dette er det få Windows programmer jeg bruker, som jeg bærer stort nag av savn når jeg er i Linux.

Når det kommer til spill, er det helt klart dette som er den største problemstillingen. Jeg spiller ikke all verden, men jeg har mine "gamer" perioder, der jeg ønsker å koble meg litt fra omverdenen. Jeg spiller det jeg klarer i Gentoo, Warcraft 3, Starcraft og Heroes 3 for å nevne noen. Men så har du også juveler som F.E.A.R. og Bioshock, som er så kravstore i utgangspunktet, at både cedega og wine for vil slite med å levere noe som minner om ytelse. I tillegg bruker jeg Steam til enkelte titler som jeg har kjøpt, Orange Box og et par eldre ID titler (jeg vet dette kan kjøres i Linux).

Et moralsk synspunkt?

En del av meg, har alltid likt det ideologiske synspunktet ved bruk av opensource programvare. Jeg liker tanken på at det tilgjengelig, og fritt. Jeg liker å kunne endre, og tilpasse slik jeg ønsker at det skal se ut, og fungere. Dette er muligheter som Gentoo kan gi meg en overflod av muligheter til, i motsetning til hva eks. Vista og OS X har.(har brukt begge) Frihet er viktig for meg, og tanken på å dele med andre, er en god tanke. Men så har du også min egen dobbeltmoral, som lett kan overskygge samtlige overstående tanker. Det er ikke fordi jeg er en dobbeltmoralsk person, men det er rett og slett fordi jeg ser fordeler og ulemper med begge løsninger.

Mitt løsningsforslag

Jeg har tenkt ut flere løsninger. Men den jeg er mest fristet til å teste ut er denne:

Jeg har en Windows Server 2008 lisens liggende, som jeg vurderer å ta i bruk som et hoved OS, for så å virtualisere det jeg ønsker av tilleggs OS for utvikling, testing o.l. Tanken på å gjøre det motsatte, og heller ha Linux i bunn er også en mulighet. Men det jeg ønsker å kjøre i Windows, fungerer neppe optimalt under virtualisering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det greieste er vel å kjøre windows vista home premium i 32 eller 64 bit versjon.

Så kan du legge inn ulike freeware/opensource programmer, som openoffice, vlc osv.

OG, ja du får spillt da.

Velger du 64 bit versjonen må du passe på at det trådløse adaptere støtter 64 bit, elelrs må du bytte det til et som gjør det.

Lenke til kommentar
Det greieste er vel å kjøre windows vista home premium i 32 eller 64 bit versjon.

Så kan du legge inn ulike freeware/opensource programmer, som openoffice, vlc osv.

OG, ja du får spillt da.

Velger du 64 bit versjonen må du passe på at det trådløse adaptere støtter 64 bit, elelrs må du bytte det til et som gjør det.

Hei, takker for svar!

Når det gjelder Windows er det kun Vista Business x64 eller Server 2008 x64 som er aktuelt, siden det er dette jeg har lisens på. Men som jeg nevner i første innlegg, er jeg også veldig fornøyd med hva Vista gir meg, selv Business versjonen. Har aldri hatt problemer med å spille det jeg ønsker i den versjonen av Vista.

Trådløs kan være pain, både på Vista og i Linux. Men dette er heller ikke relevant, siden dette er en stasjonær maskin som alltid uten unntak er koblet til et Gigabit nettverk. Bytter IKKE det med trådløst.. :)

Edit:

Men jeg ser at jeg kanskje ikke har vært klar nok i mitt første innlegg. Det jeg ønsker er det "beste" fra to verdener. Jeg ønsker Ja og unngå dualboot, men samtidig ønsker jeg ikke å erstatte noe. Om jeg går for Windows only løsning, ønsker jeg i tillegg i såfall å kjøre en virtualisert Linux distro eller tilsvarende. Det er også derfor jeg snuser på mulighetene med Windows Server. Jeg tror neppe Home Premium duger noe spesielt til virtualisering, iallefall ikke sammenlignet med et Server OS. Men for all del, det finnes ingen dumme svar. Jeg vil gjerne høre hva alle har å si!

Endret av alaruz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...