Gå til innhold

Veien videre - matematikk og fysikk over nett?


Barry White

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har nå 3 år medier og kommunikasjon og halve læretiden i ikt-driftfag bak meg. Det vil si at jeg har allmennfaglig påbygging og en privatisteksamen i ikt-driftsfag bak meg. Neste år etter at læretiden er over vurderer jeg å studere, bygge på fagbrevet helst.

 

Men så ser jeg på nettet at mange spennende studier krever kompetanse utover generell studiekompetanse, slik som 2mx og 3mx. Derfor har jeg tenkt litt på at det kanskje hadde vært lurt å ha prøvd å tatt dette studiet i år? Fra før har jeg matematikk 1my.

 

Så da har jeg noen spørsmål:

- Kan jeg ta 2mx faget og eksamen med 1my som utgangspunkt?

- Krever det hard selvdisiplin og mye jobbing å ta dette på egenhånd?

- Noen som har erfaringer med Sonans etc. ift. Støtte for å ta faget?

- Mange anbefaler Fysikk i tillegg, hva er koden for det? 2fy? Og er det mye ekstrapes å ta det i tillegg?

 

I vinter har jeg tatt ex phil, så det er jeg ferdi med ved eventuelle studier :)

 

Alle tips, råd og svar på mine spørsmål mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Het ikke det første året med vgs-matte, 1MXY eller 1MYX? I så fall skal det gå helt fint å bygge videre på det med 2MX. Fysikk har samme tallsystem som matte, med unntak av førsteåret på vgs, så fysikk begynner på 2fy, så 3fy etter det. Men alle disse kodene er fra før kunnskapsløftet, så jeg kjenner ikke til det nye systemet som trer i kraft og har trådt i kraft nå. Jeg tror de har endret litt på fysikkfaget samtidig som de endret fagkoden. Det er f.eks. teamaer fra 3fy som kommer i førsteåret på det nye fysikkfaget. Men, som sagt så kjenner jeg ikke til de nye fagene.

Lenke til kommentar

Dette vet jeg, for jeg har gjort det.

 

Jeg tok 1MY på allmennfaglig påbygning. Den eneste forskjellen på 1MY og 1MX er ombytte av et par kapitler, der det ene tar for seg momentan- og gjennomsnittlig vekstfart, og det andre har noe mer algebra (regning med brøkeksponenter, kvadratrøtter og brudden brøk). Man trenger ikke 1MX for å ta 2MX, du kan skippe kapittelet om momentan og gjennomsnittlig vekstfart og areal under grafer, dette er kun lagt inn fordi man ønsker en pedagogisk tilnærming på møtet med derivasjon og integrasjon i 2- og 3MX.

 

Jeg tok 2MX som privatist og uten lærer på 2 mnd. Til eksamen fikk jeg 5. 3MX har jeg ikke tatt enda, men det tok 2 mnd å gå gjennom det pensumet også.

 

Blås i dyre alternativer som Sonans osv. Det du vil, er å kjøpe deg bok og oppgavesamling, deretter stikker du og registrerer deg på matematikk.net. Da kan du spørre hvis det er noe du lurer på, og det er alltid noen tilstede for å hjelpe deg, inkludert meg. - Og det beste av alt, det er helt gratis, det eneste du trenger er motivasjon, tid og et ønske om å forstå.

Endret av Daddlemannen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du kan ta 2MX så tar du 2MX. Selv har jeg 1MY fra før og tar R1 ved privatskole nå (en meget billig en, dog). Det er litt bortkastet, for på vitnemålet vil det stå 2MX og med mindre timetall enn jeg egentlig har (det går ikke an å kombinere R94-fag med kunnskapsløftefag på selve vitnemålet). Men du KAN altså ta R1, og få det som 2MX på vitnemålet (eller bare ha det som kompetansebevis?).

 

Og ja, selvdisiplin må du ha, og det KAN være en fordel å ta det ved en skole. Men det kan være bortkastet også. Jeg tar det som sagt ved en skole, og alt raser så fort avgårde at jeg uansett må gå gjennom alt når jeg er hjemme igjen. Så i prinsippet kunne jeg brukt mindre tid ved å gjøre alt på egenhånd, men da hadde jeg ikke hatt noen til å hjelpe meg (ikke at læreren får hjulpet så mye på den korte skoletiden når vi er 20 elever som trenger hjelp).

 

Fysikken tar jeg også ved skole, og fordelen med det er at man får gjort forsøkene, og at læreren går mye dypere inn i ting enn boka. Men, igjen, hadde sikkert gått fint på egenhånd.

 

Så du må nesten se det an på deg selv. Jeg valgte å ta det ved skole fordi jeg hadde blitt fortalt av alle andre at det ville være kjempevanskelig å ta det på egenhånd, men ærlig talt så tror jeg at jeg hadde gjort det bedre på egenhånd, hvertfall matten.

Lenke til kommentar
Men 2MX/3MX går jo ut snart, så dersom jeg om to år vil ta 3MX, og det ikke finnes lengre, og dermed tar R2, så får jeg det likevel som 3MX på mitt vitnemål?

 

Hvilken privatskole tar du R1 på nå? Hvilken kalkulator/lærebok bruker du?

 

Jeg tar det ved Danielsen. Jeg bruker TI-83 og Sinus R1. Og ja, hvis du skal ha det overført til vitnemålet vil R2 bli omkodet til 3MX, som jeg har forstått det hvertfall...:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...