anaconda Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hei Kjøpte meg en lett hybridsykkel tidligere i sommer. Har syklet masse. Begynte med korte turer på ettermiddagene/kveldene. Etterhvert har jeg presset meg til å sykle lengre. Når jeg hadde 2 uker ferie, syklet jeg nesten hver dag. Når har jeg begynt å sykle til jobb. Begynte å jobbe på mandag og syklet hver dag denne uken. I teorien skulle man tro det ville bli lettere. Men det gjør det ikke. Jo mer jeg sykler jo tyngre blir det. Må for eksempel over ei bru. Får en ganske lang oppoverbakke. Ikke veldig bratt, men lang. Første gang jeg syklet over brua syntes jeg ikke den var tung. Nå sliter jeg veldig. Blir bare tyngre og tyngre for hver dag virker det som. Sykkelcomputer viser at det er 12 km en vei, så det blir rundt 24 km sykling daglig. For det mest flatt terreng. De værste bakkene må jeg gå opp. Vil de bli lettere etterhvert? Man skulle jo tro det. Så hvor lang tid vil det ta? Bør jeg kanskje ta det litt med ro i begynnelsen, og kun sykle annenhver dag? Blir også veldig stiv etter sykling. Har en muskelsykdom, som kan være en grunn til at jeg sliter. Plages ofte med muskelsmerter i lårene etter lange arbeidsdager. Legen mente at sykling er bra og på sikt kan hjelpe. Jeg har veldig lyst å sykle. Sparer bensin, slipper å stå i kø, og det er morsomt. Bare synd at det føles som at det blir tyngre og tyngre. Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Spiser noen skiver grovbrød til frokost. Til lunsj spiser jeg en pose knaskegulrot. Så middag når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 hvis du ikke spiser nok, så får du ikke nok energi, og det blir tungt. Jeg jobber som tømrer og merker godt de dagene jeg ikke har spist skikkelig, har lite energi, blir tungt bare å gå opp ei stige. Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Spiser jeg ikke nok om morgenen da? Spiser to brødskiver og føler det er nok. Bør jeg spise noe mer før jeg sykler hjem? Og eventuelt hva bør jeg spise? Noe frukt er det nok? Endret 13. august 2008 av anaconda Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Banan burde vell funke. Den "lunsjen" din var litt liten, om jeg kan kalle den lunsj. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 At turen blir tyngre for hver dag som går kan tyde på at du er overtrent. Prøv å sykle annenhver dag i stedet. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) som nevnt burde du nok gjøre noe med lunsjen, synes den var dårlig. Når jeg jobbet på byggeplass satt alle med et helt brød og spiste. Så prøv å få i deg to brødskiver der og, jeg pleier å bruke syltetøy på flaske (den nye greia), banan eller rekesalat f.eks. for å slippe kjedelig svett ost så jeg spiser mer. Du kan og se på farten du holder, mulig at du kommer i bedre form så du sykler fortere automatiskt og da blir ikke bakkene lettere. Det er og lurt å spise en banan etter syklingen for å gi kroppen energi. Tror du kan se på syklingen som trening. Får se om det kommer noen treningseksperter snart som har flere gode forslag. (pass og på at det er nok luft i dekkene, det hjelper evig mye) Endret 14. august 2008 av Admin'c Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Eg er enig med frank 2004, eg trur du held på å bli overtrent. Visst du ikkje har noko spesielt godt treningsgrunnlag frå før så tippar eg at du trenar for masse. Ta nokre dagar fri og prøv å sykle annankvar dag etter det, sånn at kroppen rekk å restituere seg. Det er sikkert ikkje dumt å ete meir óg. Etter kvart som formen blir bedre kan du sikkert begynne å sykle kvar dag Endret 14. august 2008 av assbear Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Eg er enig med Frank2004. Sikker på at sykkelen er i tipp topp stand enno? Skader ikkje med service, men du er sikkert overtrent. Lenke til kommentar
izek_mendez Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Pass på å få i deg nok karbohydrater før og under trening. Du forbrenner utrolig mye når du sykler så du blir fort slapp om du går tom for energi. Det er også viktig at du sørger for å la kroppen din hvile mellom hver tur. Dersom du ikke har syklet mye tidligere er ikke kroppen din vant til påkjenningen du utsetter den for. Om du sykler før du har fått restituert deg ordentlig, heller du bare salt på såret; du blir tung i bena og overtrent. Ta det rolig i starten og øk treningsmengden gradvis. Sykling er både sunt og gøy, stå på! Madski Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Vil først si at det er bra at du har byttet ut bilen med sykkel og klokt valgt å velge en hybridsykkel til den type sykling du holder på med. Det gir ett godt utgangspunkt så nå gjelder det bare å gjøre de riktige tingene. Jeg har syklet aktivt i noen år og sleit litt med det samme i oppstartsperioden. Følte at jeg var helt tom i musklene så da jeg dro ut på en lang tur var jeg sliten før allerede hadde begynt. Jeg tror problemet ditt kan være en blanding av overtrening (ville vært litt forsiktig når du er i en så tidlig fase av treningen) og at du ikke spiser nok. Det du spiser i løpet av hele dagen spiser jeg iløpet av ett måltid. Det jeg ville anbefalt deg var å starte med et par kopper kaffe før du syklet til jobb. Når du kommer på jobb tar du deg en dusj og spiser en god og stor frokost bestående av mye karbohydrater slik at du får forbrenningen din i gang. Her er havregrøt ett godt alternativ. Husk og få i det ett måltid til før du drar hjem fra jobben. Det må være med enn en pose med gulrøtter. Dette er alt for lite og gjør at kroppen din ikke har noe energi å forbruke når du sykler. Tar du deg skikkelig ut en dag så må du spise rett etter du har kommet inn. Få i deg mat med en gang slik at kroppen får restituert seg. Venter du for lenge er det for sent. Må være innen en time. Må du f eks vente et par timer før det er middag kan en proteinshake være greit å ta. Spis en skikkelig middag (mye proteiner og karbohydrater) og avslutt dagen med ett lite måltid. Bør ikke være seinere enn to timer før du legger deg. Ikke bra å spise så sent. Når det gjelder musklene dine er det bra at du har gått til lege. Alikavell ville jeg brukt en krem (Eis gel 2000) som du får kjøpt på f eks XXL. Denne smører du på beina dine etter trening og det gjør at muskler og ledd blir avslappet. Har du dessuten problemer med ledd kan omega 3 tilskudd være en anbefaling. Dessuten kunne du også prøvd å få i deg multivitaminer. Slik jeg ser det så spiser du alt for lite og da er det ikke sikkert at du får i deg det du trenger. Ble mye info her til slutt. Trenger du mer veiledning hjelper jeg deg gjerne. Bare send en PM så skal jeg svare etter beste evne. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg trener litt allsidig og fordrar ikke løping så da drar jeg frem sykkelen. Oslo S -> Holmenkollen Tårnet. Jeg tok desverre ikke tiden, men når jeg var på toppen var det bristepunktet før jeg spøy. Ingen cardiotrening på 2-3 år det merkes, overrasket over at jeg klarte det egentlig. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg trener litt allsidig og fordrar ikke løping så da drar jeg frem sykkelen. Oslo S -> Holmenkollen Tårnet. Jeg tok desverre ikke tiden, men når jeg var på toppen var det bristepunktet før jeg spøy. Ingen cardiotrening på 2-3 år det merkes, overrasket over at jeg klarte det egentlig. Bra! Da foreslår jeg at du sykler videre oppover mot tryvann og tar av slik at du kommer rundt lysebu og den veien. Da får du en fin løype slik at du slipper å snu ved holmenkollen. Ta tiden neste gang så klarer du å følge med på fremgangen. Jeg sykler opp og ned til tryvann fra Røa på rundt 30 minutter litt avhengig av dagsformen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå