Ceburger Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg er faktisk ganske enig med trådstarter. Mediene fokuserer på ting som sjokkerer, og noen ganger utelukker de deler av saken som gjør den mindre sjokkerende. For eksempel var det en palestiner som for ikke lenge siden ble skutt i beinet av en israelsk soldat etter han var tatt til fange (Link). Når jeg så dette på TV2-nyhetene nevnte de ikke et ord om at fangen ble skutt med gummikule eller at han ble skutt i en tå. Alt som ble sagt var at "han ble skutt i beinet". Slik helt åpenbar manipulasjon av virkeligheten synes jeg er skammelig og virkelig skremmende med tanke på hvilket nivå mediene våre faktisk holder. Det selger bedre, media eksisterer for å tjene så mye penger som mulig. Hvor vrang-bildet scenarioene blir spiller for dem liten rolle, det er ikke medias jobb å fortelle deg sannheten eller gi deg et realistisk bilde av en situasjon. Du har et veldig godt eksempel på at media serverer det folk vil høre og det som er mest dramatisk. Overskriften " Palestiner skutt med gummikule i tåen " selger mye mindre enn en dramatisk "Israelsk soldat skjøt forsvarsløs fange". Det er ikke å legge sjul på at folk vil høre dramatiske ting om situasjonen i mitt-østen. Isreal er jo ifølge mange et terror regime uten like, og det er direkte lønnsomt fra medias side å servere litt frekkere nyheter om de enn det som faktisk sjer, med tanke på avis salget. Jeg syntes også det er trist at media holder en slik standard, men jeg inser jo at jeg ikke kan klandre dem, de vil jo bare som alle andre her i verden, tjene penger. Det beste en kan gjøre er vel bare som jeg har sagt tidligere å være veldg kritisk til alt media serverer. Lenke til kommentar
embrace_m3 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 På mange måter er dette egentlig forståelig. Det er faktisk veldig farlig i land med mye fattigdom, alt etter hvilken person man er. Tror det er sunt for Ola N å bli minnet på diverse feller i ny og ne. Selvom media i norge på overflaten kan se veldig fremmedfryktelig ut, sanser jeg en god og rettskaffen ånd i folket. Det er ikke negativt å bli minnet på at det er mye sult i verden. Du må huske på at det er 2 milliarder mennesker som lever i sult hver eneste dag. Det er hvert tredje menneske på kloden. Jeg vet ikke hvordan det påvirker deg, men jeg får iallefall jævlig lyst til å gjøre noe med det. Og jo mer jeg blir minnet på det gjennom media, jo mer gnager det i meg. Du bør bekymre deg mer over at "britney spears" tar over aviscoverene. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Du bør bekymre deg mer over at "britney spears" tar over aviscoverene. Kunne ikke vært mer enig. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg syntes også det er trist at media holder en slik standard, men jeg inser jo at jeg ikke kan klandre dem, de vil jo bare som alle andre her i verden, tjene penger. Det beste en kan gjøre er vel bare som jeg har sagt tidligere å være veldg kritisk til alt media serverer. Vi kan ikke klandre dem, styret gjør som akjse-eierne vil at styret skal gjøre - sørge for profitt. Men spørsmålet er hva som skjer med verdiene våre og virkelighetsoppfatningen vår. Vi har altså midt oppe i den største velstandsøkningen i norges historie ikke gjenvalgt en eneste regjering. Hva kommer dette av? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Krig, fattigdom, sult og Asia i samme setning. Er det noe jeg har gått glipp av? I Asia har man det vel stort sett helt ok om man ser bort ifra noen få land som Nord Korea, Burma, Tibet o.l. Har heller ikke hørt noe om at man blir voldtatt noe mer i Asia og Afrika i forhold til Europa. Har derimot hørt at i India for eks så har de fleste stor respekt for hvite kvinner(i motsetning til mange muslimske land). Kanskje jeg burde begynne å lese nettavisen til klassekampen eller noe sånt slik at jeg kan få med meg hvor vridd media bilde er her i Norge, for å tenke kritisk klarer jeg jo ikke. Ignorant amerikansk fryktkultur i Norge? No fucking kidding! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Ignorant amerikansk fryktkultur i Norge? No fucking kidding! Hvor ofte leser du en hyggelig nyhet i forhold til en dyster/ tragisk? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Ignorant amerikansk fryktkultur i Norge? No fucking kidding! Hvor ofte leser du en hyggelig nyhet i forhold til en dyster/ tragisk? Personlig finner jeg begge deler kjedelig. Hva med en opplysende nyhet som gir deg et nytt perspektiv på en av verdens utallige fasetter? Ja takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå