Gå til innhold

Trenger anbefalinger til ny 24" lcd skjerm!

lobfredd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Det er vanskelig å anbefale en bestemt skjerm når du ikke nevner bruksområde. Det første og mest sentrale spørsmålet er om skjermen skal brukes til for eksempel bilderedigering eller spill. De skjermene som er meget gode på fargegjengivelse og kontrast, kan ha noe etterslep som gjør dem mindre egnet for spilling.

Hvis jeg derimot skal ta deg på ordet, nemlig "størst og billigst" - da er det flere skjermer å velge mellom. Hovedsakelig så ligger prisene på de billigste og gode 24" mellom 2500kr og 3000kr. Disse benytter et såkalt TN-panel som har lite etterslep, men har på den andre siden en relativ dårlig innsynsvinkel. De som er veldig kresne på farger synes som nevnt at disse skjermene mangler en del på fargegjengivelsen.

Jeg har selv nettopp kjøpt Eizo FlexScan S2401W siden den var på tilbud hos Komplett.no forrige uke til 2495kr og er meget fornøyd! Den egner seg godt til både tekst, bilder og spilling. Du vil få en bedre bildekvalitet med S-IPS panel, men da må du også bla opp noen tusenlapper til.

Lykke til med kjøpet! :)

Endret av SkyFlight
Lenke til kommentar

Ahh, Jeg satt med det i hode men fikk vist ikke skrivd det!

Jeg skal spille mest, men også sitte på forums osv på nette.

Men Bare skjermen har Bedre eller like bra bildekvalitet som min Packard Bell Maestro 19"

så er det jo ingen tvil!

Men det med etterslep, er det sånn at man får røde streker osv på skjermen ved raske bevegelser, eller Har det med Ghosting og gjøre? (lissom sånn at om man drar ett vindu så blir teksten utydelig)

Det eneste problemet jeg har nå er at når jeg spiller lotro, går inn i en stor by, og plutselig kommer en rar liten bølge dings som går opp og ned på midten av skjermen i maks 2 sec.

det er lissom som en liten Aero bølge dings fordi man ser det som er bak veldig utydelig.

er dette skjermen eller pcen?

Lenke til kommentar

Hei igjen! :)

Ut ifra det du skriver så vil jeg tro at en rimelig TN skjerm vil gjøre deg meget fornøyd. Jeg bruker Eizo skjermen til skolearbeid, bilde- og videoredigering og egentlig alt det som man bruker en PC til. Igjen så synes jeg at skjermen er fantastisk til alle områder, til tross for at den tilhører det lavere prissjiktet og benytter et TN panel.

Jeg er rimelig sikker på at nesten alle 24" skjermene vil ha like god, hvis ikke bedre, bildekvalitet enn din bærbare PC. De 24" som diskuteres og kjøpes mest på forumet til spilling har jeg inntrykk av er Samsung SyncMaster 245B og BenQ G2400W. Eizo FlexScan S2401W (skjermen jeg bruker) og Asus MK241H er nok også like gode alternativer. En ting som mange prioriterer når de skal kjøpe en skjerm til spilling er at den har HDMI inngang til for eksempel Xbox 360 eller PlayStation 3. Jeg vet ikke hva du har behov for her, men det kan være greit å tenke litt på.

Ghosting er akkurat det du beskriver. Hvis et objekt beveger seg fort over skjermen, så kan ghosting oppstå. Dette skyldes at på en 24" med oppløsning 1920x1200 så sitter pixlene veldig tett. Hvis skjermen ikke klarer å skru "av og på" pixlene fort nok, vil man få ghosting. Problemet er altså at den ikke klarer å skifte til rett farge fort nok.

Problemet du nevner på slutten har jeg ikke noe sikkert svar på dessverre.

Ha en fin dag! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...