Gå til innhold

Safe eller satse - Siviløkonom eller pilot?


jahas

Anbefalte innlegg

Ja nå er snart oppgjørets time kommet. Dere synes kanskje et halvt år er lenge, men når valget man tar etter dette halve året kommer til å avgjøre store deler av resten av ditt liv, ja da blir det litt værre.

 

Jeg hadde for en liten stund siden svært lyst til å prøve meg på drømmen om å bli pilot ved hjelp av militæret, men fant etterhvert ut at lang plikttjeneste etter endt utdanning ikke fristet, og valgte derfor å legge denne drømmen på is. Deretter ble jeg fast innstilt på å bli siviløkonom, dette er fremdeles svært aktuelt og noe jeg tror kommer til å passe meg veldig bra. Men nå har jo drømmen om å bli pilot alltid vært der. Tenk å leve av å fly andre mennesker rundt om å verden, tenk alt man for oppleve og ikke minst hvor forskjellig hver dag kan arte seg. Et yrke uten sidestykke mener nå jeg. Men så har man de negative sidene; stor studiegjeld, usikre jobbmuligheter, og lange arbeidsdager. Siviløkonom er på den andre siden et "safe" valg, der jobbtilbudene er mange og studielånet betraktelig mindre. Men når alt kommer til alt må jeg ta det valget jeg tror jeg kommer til å være mest fornøyd med resten av livet, og for å være helt ærlig har jeg ikke snøring på hvilet av disse yrkene som vil skape mest suksess.

 

Er det noen her som har noen hjelpende råd til en usikker 19åring?

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, for det er jo så lett å bli pilot i forsvaret.

 

Du vet du må gjennom en haug av tester for å fly jagerfly/helikopter? Ha 3fy/3mx osv osv.

Den fysiske delen er lett... det å bruke hodet godt nok, riktig, uten feil er verre.

Går utifra at syn er tipp topp, ingen allergi, helt i orden alt sammen=)

Lenke til kommentar

Du snakker varmt om å bli pilot, men bare tror du kommer til å passe bra som siviløkonom. Synes retningene er veldig forskjellige, så å sammenlikne dem synes jeg blir vanskelig.

 

Men, når det er sagt, jeg forstår ikke helt de glorifiserte ordene rundt pilotyrket? Jeg vil ikke knuse drømmen din eller noe, men jeg forteller deg hvordan jeg tenker om pilotveien, slik at du kanskje ser det fra en annen side.

 

Som pilot får du lange og trettende arbeidsdager, hvor du i bunn og grunn gjør det samme. Greit nok at man har lang utdannelse, det er mye man må følge med på, høyt krav til sikkerhet osv, men man kommer nok ikke fra at det å fly, blir en rutine, akkurat slik som en yrkessjåfør føler. Å fly, er jo i bunn og grunn en oppgave, og den arter seg vel stort sett alltid lik. - Ikke får du ta del i ting sosialt heller, for du sitter jo bare å styrer og følger med?

 

Dessuten kan timeplanen være veldig tight, og du får ikke lang tid på mellomlandinger, dessuten blir det sikkert mange ensomme hoteldøgn, for selvom mange piloter tar seg en øl, så er det rett ut dersom de flyr i alkoholpåvirket tilstand (stor sak om det i media for noen år siden).

 

Nei, jeg tror nok at siviløkonomer har flere muligheter. Du kan få en rekke stillinger innenfor fagfelt du ikke er utdannet i, og derfor større frihet osv.

 

Vel, nå har du fått min holdning til pilotyrket, og som sagt, det er ikke for å demotivere deg, men for at du skal få et annet perspektiv på yrket. :]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bor sammen med en kompis som er utdannet flyger.

 

Han dro til USA og tok sertifikat på to-motorsfly for noen år siden. Dekkes ikke av lånekassa og koster endel, så han måtte ta lån med pant i huset til foreldrene. Etter endt utdanning jobbet han som instruktør (noe som er vanlig) i USA i et halvt år for å få timer som fartøysjef - som er alfa og omega i oppstartsfasen.

 

Hjemme i Norge igjen jobbet han seg i hjel som stuer på en flyplass for å få råd til å konvertere sertifikatene (totalt 18) til norsk standard. Vanligvis tar dette i overkant et år, men han sto på. Tok alle eksamen på halve tiden.

 

Deretter fikk han kontrakt på noen måneder for et mindre selskap som driver med flyfoto og lignende, og har opparbeidet seg en haug timer siden september da han startet. Nå har han fått jobb i widerøe og er safet for livet på jobbfronten.

 

Men, som han sier - de fleste er ivrig etter å begynne på 737-maskinene så tidlig som mulig. Faktum er at man på disse får fly (med hånden på stikka) maks 10-20 minutter per flight. Dødkjedelig med andre ord, kun knappetrykking. Å fly i SAS er heller ikke vesentlig bedre betalt enn mindre selskaper som widerøe - der man faktisk flyr. Uansett, sier han, når han av og til får utbetalt store summer for overtid og kost(alt fra 30 - 70.000,-), går så og si alt til nedbetaling av lån.

 

Et annet moment er at han nesten ikke er hjemme. Nå er han på Svalbard i 3 uker for å fly fram og tilbake å ta noen lasermålinger. Så at flygeryrket er spennende er han ikke helt enig i. MEr eksotisk og interessant for folk som ser det på avstand, men en "vanlig" jobb for han. Personlig vil han ikke fly for større selskaper før han .

 

Vet ikke om dette hjalp, men dersom du har nok guts, så går du for drømmen. Det gjorde kompisen, og han flyr for widerøe i en alder av 24 år.

Lenke til kommentar
For oss ikke-piloter virker nok det å være pilot, med "skyene som kontor og flotte flyvertinner, som en drøm. Faktum er vel heller at det er lange dager, usikkert mht. jobbtilbud og i lengden kjedelig, og flyvertinnene er stort sett menn og gamle damer.

Akkurat kjedelig, tror jeg ikke pilotyrket er. I hvertfall ikke sammenlignet med økonom! Spørs også veldig hva slags pilot man er - fly? helikopter? jagerfly?

Lenke til kommentar
For oss ikke-piloter virker nok det å være pilot, med "skyene som kontor og flotte flyvertinner, som en drøm. Faktum er vel heller at det er lange dager, usikkert mht. jobbtilbud og i lengden kjedelig, og flyvertinnene er stort sett menn og gamle damer.

Akkurat kjedelig, tror jeg ikke pilotyrket er. I hvertfall ikke sammenlignet med økonom! Spørs også veldig hva slags pilot man er - fly? helikopter? jagerfly?

Nå tenker jeg på vanlig rutefly, a la 737. Alt er jo automatisert, og man "flyr" nesten ikke. Sikkert øft å være jagerflypilot, men da må man gå den tunge veien gjennom millitæret og ha 10 års (?) verv etterpå - med mindre man starter sitt eget land, med eget luftvåpen.

 

Økonomi kan jo òg være gøy, man sitter ikke bare på et kontor med Excel og kaffekoppen. Man kan jo starte et eget flyselskap, eller kan man jobbe med markedsføring etc.

Lenke til kommentar
Jeg bor sammen med en kompis som er utdannet flyger.

 

Han dro til USA og tok sertifikat på to-motorsfly for noen år siden. Dekkes ikke av lånekassa og koster endel, så han måtte ta lån med pant i huset til foreldrene. Etter endt utdanning jobbet han som instruktør (noe som er vanlig) i USA i et halvt år for å få timer som fartøysjef - som er alfa og omega i oppstartsfasen.

 

Hjemme i Norge igjen jobbet han seg i hjel som stuer på en flyplass for å få råd til å konvertere sertifikatene (totalt 18) til norsk standard. Vanligvis tar dette i overkant et år, men han sto på. Tok alle eksamen på halve tiden.

 

Deretter fikk han kontrakt på noen måneder for et mindre selskap som driver med flyfoto og lignende, og har opparbeidet seg en haug timer siden september da han startet. Nå har han fått jobb i widerøe og er safet for livet på jobbfronten.

 

Men, som han sier - de fleste er ivrig etter å begynne på 737-maskinene så tidlig som mulig. Faktum er at man på disse får fly (med hånden på stikka) maks 10-20 minutter per flight. Dødkjedelig med andre ord, kun knappetrykking. Å fly i SAS er heller ikke vesentlig bedre betalt enn mindre selskaper som widerøe - der man faktisk flyr. Uansett, sier han, når han av og til får utbetalt store summer for overtid og kost(alt fra 30 - 70.000,-), går så og si alt til nedbetaling av lån.

 

Et annet moment er at han nesten ikke er hjemme. Nå er han på Svalbard i 3 uker for å fly fram og tilbake å ta noen lasermålinger. Så at flygeryrket er spennende er han ikke helt enig i. MEr eksotisk og interessant for folk som ser det på avstand, men en "vanlig" jobb for han. Personlig vil han ikke fly for større selskaper før han .

 

Vet ikke om dette hjalp, men dersom du har nok guts, så går du for drømmen. Det gjorde kompisen, og han flyr for widerøe i en alder av 24 år.

 

 

Hvis han du bor sammen med jobber 3 uker på Svalbard så jobber han vel ikke i Widerøe?

Lenke til kommentar

WF har mange baser. Alle får Bodø eller Tromsø de første årene. 7 dager jobb, 7 dager fri.

 

Enormt stor risiko for å ikke få jobb.

 

Universitetet i Tromsø vil starte gratis flygerutdannelse.

 

Dersom du velger bort forsvaret pga plikttejeneste er ikke dette noe for deg uansett. Arbeidsledige etter sivil utdannelse ville gjerne hatt "plikttjeneste".

 

Jobben er fin, men fraråder flygerutdannelse pga usikkerheten.

 

Mange her uttaler seg om ting de ikke aner noe om, men en ting du må tenke på er om du vil ha en 8-4 jobb, eller et liv på farten til alle mulige steder og tidspunkt du ikke velger selv. Triste hotellopphold er mer fremtredende enn det med å "bare trykke på knapper" kontra å fly som dere sier.

 

Økonomiutdannelse kan brukes i mange jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...