bjornvagle Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hei! Jeg skal sette opp en Server med bredbånd. Det finnes ikke kabel på plassen. Er det da å anbefale å bruke mobilt bredbånd? Telenor har f.eks. Fri bruk for 499,- pr. mnd. 6000,- pr. år. Inkl. USB modem. Dette er Turbo 3G d.v.s. teoretisk 2 Mbps (så vidt jeg vet). Er dette noe som er brukbart installert på en kraftig server. Hva med sikkerheten? Finnes det tilhørende brannmur el.l. som ville forbedret sikkerheten? Finnes det hardwaremessig utstyr som kan benyttes i stedet for USB modemet, som er av bedre kvalitet og som gjerne koster noe? Tilsvarende modem for Ethernet eller evt. PCI kort? Jeg hadde vært takknemmelig dersom noen har råd og erfaring rundt denne problematikken. Bjørn Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hmmm, vel det du m¨vite først av alt er at mobilt bredbånd fremdeles er plaget av masse problemer, mest av alt ustabilitet og varierende hastighet. Det er i utgangspunktet ikek noe jeg ville annbefalt for en server dersom det er meningen at den skal bære noenlunde pålitelig. Særlig raskt blir det jo ikke heller. 2Mbit/sek er jo ikke særlig mye, og realistisk sett så få du gjerne ikke mer enn halvparten av det. Det er kanskje mulig å øke hastighet/stabilitet ved å få fatt i et modemkort/dongle med mulighet for ekstern antenne, og så sette på den største antennen du klarer å skaffe innen rimelig pris. Desverre har jeg ingen konkrete forslag til slikt utstyr sidne jeg aldri har researchet akkurat dette for meg selv enda. I uansett tilfelle så vil jeg si at mobilt bredbånd er det siste alternativet du bør velge om du har noen som helst annen mulighet. Bor du så langt av lei at det er værken mulighet for ADSL, Wimax eller noe annet? Hvorfor drive en server på et så avsidesligende sted? Det må jo være billiger og vanvittig mye mer praktisk å leie plass i en serverfarm og heller sende serveren der ville jeg tro... det spørs selvfølgelig hva spesifikt du skal gjøre med maskinen. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå