Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er ny på overclocking men tok sjangsen i dag. Hehe. jeg overclocket den til 3.4ghz og satte på 1.30 volt. Temperaturen ligger på 50 grader i idle og 60 på full gaming av crysis. Har ikke kjørt noe torturtest, men tviler på at jeg må dette. Bruker Antec 900, og er på medium viftehastighet ? Har hvertfall ikke fikset noe på viftene siden jeg fikk den av komplett.

Har jeg for høy volt ? og hvor mye tror dere jeg klarer siden jeg har såppass høy temperatur. Har P5N-D hovedkort. Vær så snill, gi meninger. Trenger hjelp, i dag.

testen jeg har kjørt på bildet er Age of conan btw..

post-166803-1218645047_thumb.jpg

Endret av knutsen92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilket program bruker du til å lese av temperatur ?

e8400 sine temperaturavlesninger avviker ofte fra den virkelige temperaturen etter min erfaring i allefall. prøv å bruke real temp, vil sannsynligvis gi deg en lavere temperatur...de fleste e8400 bør la seg klokke til 3.6ghz uten at varmen blir noe problem.

har en selv en stabil klokk med samme cpu på 3.6ghz på 1.28v, volten som trengs ville jo likevel variere på forskjellige systemer.

Lenke til kommentar
hvilket program bruker du til å lese av temperatur ?

e8400 sine temperaturavlesninger avviker ofte fra den virkelige temperaturen etter min erfaring i allefall. prøv å bruke real temp, vil sannsynligvis gi deg en lavere temperatur...de fleste e8400 bør la seg klokke til 3.6ghz uten at varmen blir noe problem.

har en selv en stabil klokk med samme cpu på 3.6ghz på 1.28v, volten som trengs ville jo likevel variere på forskjellige systemer.

Takk for at hvertfall EN person gadd å ta se muligheten å svare. Jeg har clocket prosessoren til 3.51 nå. 390 * 9. Jeg får den ikke høyere. Tar jeg den på 400 så forsvinner bildet og når jeg holder inne power knappen og starter på nytt står det at det oppsto feil i bios og at jeg må inn å endre på en lavere hastighet som funker. Nærmeste jeg kommer er 390 * 9. Noen som har noen ideer ? Har 1.27 på V. Hjelper ikke med høyerer volt, da bare øker tempraturen. Kan kjøre den sikkert på lavere volt, man har 1.27 for å gjøre den helt stabil. Ligger på max 65 grader på 100% på torturtest med Prime 95. Noen ideer ? Ønsker egentlig 3.6, men 3.51 er jo en bra clock det også, så er fornøyd :)

Lenke til kommentar
du svarte ikke på hvilket program du bruker til å lese av temperaturen.

kan nevne igjen at ut av everest og real temp, gir everest en temperatur som ligger 10grader høyere. :p

er det cpu, eller cpu-kjernene som når max 65 grader?

Bruker real temp. Men nå har jeg satt den fra 3.51 til 3.4 for at den ble ustabil. Da jeg hadde 65grader på full speed med prime95 var det med Coretemp. Men nå bruker jeg real temp og får en max varme på ABSOLUTT MAX 55. Så vet ikke hvilket program jeg skal stole på ;s Noen som vet hvordan jeg får den til å yte 3.6 ghz ?

Lenke til kommentar

Når det gjelder E8400 skal real temp være mer pålitelig etter min og flere andres mening, bruker den selv til samme cpu. Med Core temp får jeg en temperatur opp mot 70 grader på full load, med en klokk på 3,6. Kan nevnte jeg har brukt systemet mitt med denne klokken i ca et halvt år nå uten noen problemer.

Hvis du googler litt rundt vil du lett klare å finne mange andre som rapporterer om ekstreme temperaturavlesninger opp mot 90grader++ med samme cpu og samme klokk. De fleste av disse skyldes naturligvis ustabile temperaturavlesninger.

For å få 3,6ghz må du ha multiplier på x9, fsb på 400. Vcore må du finne ut av selv, da som allerede nevnt at denne vil variere fra system til system. Gjelder altså bare å teste ut med forskjellige volt til du får en stabil klokk, naturlig nok bør denne være lavest mulig.

Lenke til kommentar
Når det gjelder E8400 skal real temp være mer pålitelig etter min og flere andres mening, bruker den selv til samme cpu. Med Core temp får jeg en temperatur opp mot 70 grader på full load, med en klokk på 3,6. Kan nevnte jeg har brukt systemet mitt med denne klokken i ca et halvt år nå uten noen problemer.

Hvis du googler litt rundt vil du lett klare å finne mange andre som rapporterer om ekstreme temperaturavlesninger opp mot 90grader++ med samme cpu og samme klokk. De fleste av disse skyldes naturligvis ustabile temperaturavlesninger.

For å få 3,6ghz må du ha multiplier på x9, fsb på 400. Vcore må du finne ut av selv, da som allerede nevnt at denne vil variere fra system til system. Gjelder altså bare å teste ut med forskjellige volt til du får en stabil klokk, naturlig nok bør denne være lavest mulig.

Ok. Takker. Men har et problem, hvis du leser litt lenger opp. Jeg får ikke startet opp pc'en mer enn 3.51ghz, skjønner ikke hvorfor, og på 3.51 så henger pc'en seg helt opp med for hardt arbeid. Og hvis jeg skal ha mer så hviser ikke skjerm seg. Men jeg har bare endret på vcore. Men når har jeg den på auto på 3.4, og INGEN problemer. Så skjønner ikke helt problemet. Brukte 3.51ghz med 1.27-1.30. Syntes det holder i massevis ? Men det holdt hvist ikke, så hva annet må jeg stille på ??

Lenke til kommentar

Hvis pc'n ikke booter eller er ustabil når du har overklokket, skyldes det sannsynligvis at vcore er for lav. Prøv med høyere vcore frem til den booter. Er ikke en selvfølge at den volten du har valgt holder i massevis. Tipper at du må ligge et sted på 1,30-1,35 hvis det faktisk er vcore som er problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

jeg har p5n-d hk jeg også med e6850 og kommer ikke lenger enn til 3,40ghz med volt på 1,38, hørte noen sa at de var en fordel å ta disable på enhanced C1 (C1E) siden den visstnok "klundra" med overclocken. stemmer dette?

aplus kabinett og stock-vifte. 43-47idle og opp i 50-tallet ved load

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...