Gå til innhold

Lydkort for musikk-produksjon og mic

Anbefalte innlegg

Jeg er på utikk etter et lydkort jeg kan ha til min nye datamaskin.

Jeg skal senere i dag konfigurere en PC som jeg skal bestille. Maskinen blir ganske kraftig, og beregnet for at den skal kunne fungere optimalt med musikkprogrammet Reason 4.0.

I PC-byggeren på Komplett er det bare dårlige lydkort, og ingen som jeg tror er spesielt gode for mitt formål. Jeg trenger altså litt veiledning for hva jeg kan gå for.

Jeg skal bruke kortet slik:

* Brukes i sammenheng med Reason 4.0, musikk program for å lage beats osv.

* Høytalere er 2 stk. fargeløse studiomonitorer.

* Skal bruke en vokal-mikrofon slik at jeg kan ta opp til pcen.

Bør jeg gå for et PCI med front slik at jeg kobler mic der, eller et internt med eksternt, eller hel-eksternt, eller?

Noen som har noen tips/råd/anbefalinger?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange forholdsvis rimelige interface du kan bruke. For all del, ikke kjøp Creative.

Du sier jo at du trenger mic interface og dette har jo ikke Creative. De har heller ikke noen medfølgende software effekter.

Her er noen alternativer:

Alesis IO14

Edirol FA-66

ESI DuaFire

Anbefaler bruk av et Exsys firewire kort sammen med disse, da de bruker Texas Instruments chip, f.eks. dette:

https://prisguiden.no/product.php?productId=14409

Det finnes selvsagt mange andre alternativer. Det finnes også lignende interface som bruker USB. Sjekk Multima.no eller Procom.no.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Takk for svaret! Jeg er så blank på sånt som man kan bli så det var nyttig.

Men har du noe forslag til internt lydkort også? Går utifra at jeg må ha det også og at det innebygde i cpu er crap.

Endret av mkb88
Lenke til kommentar

Nei, det er kun for god playback og hvis du vil ha lyd med flere kanaler enn bare stereo.

De eksterne kortene fungerer som lydkort og interface - du plugger utlinjene til forsterkeren / selvdrevne høyttalere.

Trenger du et ekstra internt lydkort? Trenger du flere innganger, eller flere utganger?

Hvis du ønsker alt på ett internt lydkort kan du jo titte på denne:

M-Audio Delta 1010LT

• 10 parallelle innganger (8 analoge / 2 digitale)

• 10 parallelle utganger (8 analoge / 2 digitale)

• 2 stk. innebygde, høykvalitets mikrofon-forforsterkere, SPDIF inn/ut

• Ekstremt lave latencyverdier (ned til 1 ms med Mac OS X)

• MIDI inn/ut. Wordclock inn/ut.

• Samtlige inn- og utganger støtter 24 bit og 96 kHz.

• Støtte for AC3 og DTS via SPDIF-tilkoblingen.

• Innebygget virtuell mikser.

• Innebygget virtuell patchbay.

• Driver-rutiner for Windows 2000, ME, 95/98 og XP, ASIO, ASIO2, Direct Sound, EASI, Multi-klient, 95/98/ME & Multi-card drivere for alle Windows OS, Gigasampler, Mac Sound Manager, Mac ASIO og Mac OS X

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
Nei, det er kun for god playback og hvis du vil ha lyd med flere kanaler enn bare stereo.

De eksterne kortene fungerer som lydkort og interface - du plugger utlinjene til forsterkeren / selvdrevne høyttalere.

Trenger du et ekstra internt lydkort? Trenger du flere innganger, eller flere utganger?

Hvis du ønsker alt på ett internt lydkort kan du jo titte på denne:

M-Audio Delta 1010LT

• 10 parallelle innganger (8 analoge / 2 digitale)

• 10 parallelle utganger (8 analoge / 2 digitale)

• 2 stk. innebygde, høykvalitets mikrofon-forforsterkere, SPDIF inn/ut

• Ekstremt lave latencyverdier (ned til 1 ms med Mac OS X)

• MIDI inn/ut. Wordclock inn/ut.

• Samtlige inn- og utganger støtter 24 bit og 96 kHz.

• Støtte for AC3 og DTS via SPDIF-tilkoblingen.

• Innebygget virtuell mikser.

• Innebygget virtuell patchbay.

• Driver-rutiner for Windows 2000, ME, 95/98 og XP, ASIO, ASIO2, Direct Sound, EASI, Multi-klient, 95/98/ME & Multi-card drivere for alle Windows OS, Gigasampler, Mac Sound Manager, Mac ASIO og Mac OS X

Aha, da begynner jeg å skjønne ting her, hehe.

vel, dette hørtes jo veldig lovende ut. Så hvis jeg har forstått korrekt:

Dersom jeg kjøper dette kortet er det bare å: Sette inn, instalere, plugge micen rett i kortet (kabel fra kortet) og kortet/PC driver micen, jeg kan koble midi-keyboard i kortet, koble mine Event monitorer i dette og så skal alt dette fungerer knakende godt med mitt Reason 4.0 og jeg er klar til å produsere og spille inn?

Beklager at jeg spør sånn, men er så blank og har ikke tid til å lese meg opp så mye.

Lenke til kommentar

Alt i orden! Jeg var ganske newbie på samme tema for bare ett år siden, før jeg begynte å lese Computer Music :p

Dine antagelser stemmer. Men husk at Reason ikke har opptaksmulighet for WAVE, så du burde vurdere Ableton Live eller Cubase f.eks.

Du kan laste Reason som en plug-in i Ableton forresten.

Lenke til kommentar
Alt i orden! Jeg var ganske newbie på samme tema for bare ett år siden, før jeg begynte å lese Computer Music :p

Dine antagelser stemmer. Men husk at Reason ikke har opptaksmulighet for WAVE, så du burde vurdere Ableton Live eller Cubase f.eks.

Du kan laste Reason som en plug-in i Ableton forresten.

Ok. Tusen takk for all info:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...