Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan fjerne røykelukt i rom?

Anbefalte innlegg

Vi har nylig kjøpt oss et hus fra 1968. Et rom som vi nå bruker som soverom har tydligvis tidligere blitt brukt som røykerom. Tydeligvis noe selger har gjort for å fjerne lukten midlertidig, for vi luktet ikke noe av dette de første ukene. Men nå er den ganske sterk og det er ubehagelig å være i rommet med døren lukket.

Vi har malt om rommet og lagt nytt belegg på gulvet (over det gamle belegget) Dette gjorde vi før vi merket lukten.

Hva kan vi gjøre nå for å fjerne den? Er det en f.eks en maling som klarer å stenge lukt inne?

Har lest om ozongeneratorer, men noen sier at dette bare fjerner lukten midlerttidig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

prøv med hefitg lufting, og vask alt (vegger, gulv og tak) med grønnsåpe og eddik i vannet (slik man bruker i mat)

Lenke til kommentar
hakke peiling :p bare så tipset ett sted, ta 2 - 3 klonker med eddik, sikkert ikke farlig med for mye..

Hehe. Jeg kan jo ta en flaske eller to :p Sikker på å ikke ta for lite. Kjedelig å ta ut allt av møbler og lignende og gå over med kluten hvis det ikke virker.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å vaske taket grundig før du maler, og starte med et strøk heftgrunn. Om taket er skikkelig innrøyka vil belegget etter hvert trekke gjennom malinga så det blir skjolder - om du ikke bruker heftgrunn først.

Treverk trekker forøvrig til seg (og avgir) lukt. Dersom det er mye trehvitt (dørkarmer, lister, dører osv) kan det kanskje være en idé å gi disse et strøk maling? Anbefaler heftgrunn først også her ;)

Edit: La til litt treverk

Endret av RVF
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi kjøpte innrøyket hus for 8 år siden. Vasket taket 5 ganger, så det ble i det minste nesten hvitt igjen. Veggene i stuene (som var verst mht lukt) hadde en slags porøs tapet, og mye av lukten satt i dette. Selv etter jevnlig lufting i 6-7 år ble lukten ikke borte. Vi fjernet til slutt all gammel tapet fra veggene, og tapetserte og malte på nytt. Malte taket 3 strøk, byttet ut alt listverk og la ny parkett. ENDELIG lukter det ikke røyk her lenger.

Lenke til kommentar
Vi kjøpte innrøyket hus for 8 år siden. Vasket taket 5 ganger, så det ble i det minste nesten hvitt igjen. Veggene i stuene (som var verst mht lukt) hadde en slags porøs tapet, og mye av lukten satt i dette. Selv etter jevnlig lufting i 6-7 år ble lukten ikke borte. Vi fjernet til slutt all gammel tapet fra veggene, og tapetserte og malte på nytt. Malte taket 3 strøk, byttet ut alt listverk og la ny parkett. ENDELIG lukter det ikke røyk her lenger.

Ja det kan jo hende at jeg blir nødt til å gjøre det jeg også. Jeg får vaske ned med eddik og grønnsåpe først. Se om det hjelper.... Så må jeg sikkert male på nytt etterpå. Blir vel skjoldete og stygt etter vaskingen regner jeg med :(

>Men takk for all hjelp her :) Om det er flere råd på lager så er det bare å komme med de .

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Hadde et rom på jobben hvor det var røyket hardt i 7 år. Mye tre i vegger, og mye stoff. Spesielt det siste holder nok bra på lukt. Hadde en tallerken med eddik stående der i ca. 1 mnd og all lukt er borte! Var ikke en spesielt hyggelig måned, men slapp å rive ned noe som helst.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bekrefter eddikteorien. :)

Jeg husker da jeg var liten, så hadde onkelen min vært på besøk og røyket inne her. Mamma satte fram en kopp med eddik, og lukta forsvant. Problemet var at jeg ikke visste at det var eddik i koppen (det var helt svart etter røyken), men trodde det var kaffe. Jeg skulle jo bare smake litt på den... :sick:

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte bilen min var det noe helt sinnsykt til lukt i den.

Jeg kjøpte 4-5 epler som jeg delte opp i båter og la inni bilen et par dager. Lukta ble utrolig intens og søt i en ukes tid etterpå, men når jeg hadde lufta ut svett mann, røyk, fjøs og kokt eple (sommervarme) forsvant den ubehagelige lukten.

Hvis sånne ting fungerer må du la det ligge en stund i en så tett omgivelse som mulig, mao. ikke luft mens du har eplene i rommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...