Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt en sub uten ledninger..

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er litt usikker på hva denne heter. men har noen bilder av den. Jeg trenger et koblingsskjema... Så jeg vet hva jeg trenger til denne. Jeg er ikke noe bil exspert :p Håper jeg kan få litt hjelp :) Kan noen hjelpe meg og finne et koblingsskjema?

Det fulgte ikke med nei. ikke manual eller noe. det var et sånt privat kjøp fra en kompis

post-113623-1218637002_thumb.jpg

post-113623-1218637034_thumb.jpg

Endret av kentove91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har allerede en følelse av at du ikke har noen forsterker å koble denne til... :)

Kjøpt den på QXL eller Netthandelen?

Uansett, åpner du esken er jeg (nesten) sikker på det ligger et ark oppi med noen tilkoblingseksempler. I utgangspunktet trenger du kun en høyttalerkabel på en meters lengde eller så.

Lenke til kommentar
Har allerede en følelse av at du ikke har noen forsterker å koble denne til... :)

Kjøpt den på QXL eller Netthandelen?

Uansett, åpner du esken er jeg (nesten) sikker på det ligger et ark oppi med noen tilkoblingseksempler. I utgangspunktet trenger du kun en høyttalerkabel på en meters lengde eller så.

Nope dette er ikke kjøpt på en netthandel. men Jeg har en forsterker :) 1000w. så jeg berger meg. Nå er det eneste jeg trenger et koblingsskjema pga at jeg ikke har noen ledninger ingenting og gå etter. :) dette trenger jeg hjelp med.

Lenke til kommentar

Du tar en ledning fra +-polen på subben, til +-polen på forsterkere, dette gjentar du med --polen. Har du i det hele tatt sett bak på subben?

aha, så nå at det var to stykk...

Du må velge om du vil ha 2ohm eller 8ohms last da. Er ikke sikkert forsterkeren din er så glad i 2ohm :p

Koble i paralell for 2ohm, serie for 8ohm.

2_4ohmSVC_2ohm.gif

2_4ohmSVC_8ohm.gif

Endret av jale
Lenke til kommentar
Jeg skal oppdatere tråden i mårgen og ha bedre bilde av subben og av forsterkern. men takker får svar ;)

Nå veit ikke jeg hvor mye erfaring du har når det gjelder kobling av bilstereo, men du burde ta av pluss på bilbatteriet før du begynner med å koble strøm og slikt til forsterker.

Kan være uggent å få seg en liten karamell.

Dessuten har jeg funnet ut at enkelte bensinstasjoner ikke selger annet enn pølser. Sikringer er som regel mangelvare...

Lenke til kommentar
Nå veit ikke jeg hvor mye erfaring du har når det gjelder kobling av bilstereo, men du burde ta av pluss på bilbatteriet før du begynner med å koble strøm og slikt til forsterker.

Man må alltid koble av MINUSPOLEN på batteriet først.

Begynner du å tar av eller setter på plussen når minusen er påkoblet, så kan du få deg en smell, og ødelegge batteriet.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Man må alltid koble av MINUSPOLEN på batteriet først.

Begynner du å tar av eller setter på plussen når minusen er påkoblet, så kan du få deg en smell, og ødelegge batteriet.

Det er ingen forskjell på om du tar av minus eller pluss men det er viktig at du tar en av delene. Uansett om du tar av/på pluss eller minus så fullfører/bryter strømkretsen, du kan få gnister uansett.

EDIT: Batteriet smeller ikke og det blir heller ikke ødelagt !!! Med mindre du kortslutter det over en LAAAAAAAANG periode. Denne påstanden sier noe om kompetansen til "Steina"...! Det er rigtignokk andre ting som ikke er noen stor fan av hyppige inn og utkoblinger.

Endret av tobbelobb
Lenke til kommentar
Nå rører du Jale, står da på esken at det er 4ohm på kassa! Bare å koble til forsterkeren og spille i vei.

Jeg har sett en slik Fence-kasse tidligere kjøpt på Netthandelen. Det var også 2 stk. 12" med hver sin tilkoblingsterminal. Antar at hver av dem har 4 Ohm og er derfor enig med Jale's koblingsoppsett.

Blackburn

Lenke til kommentar
Det er ingen forskjell på om du tar av minus eller pluss men det er viktig at du tar en av delene. Uansett om du tar av/på pluss eller minus så fullfører/bryter strømkretsen, du kan få gnister uansett.

EDIT: Batteriet smeller ikke og det blir heller ikke ødelagt !!! Med mindre du kortslutter det over en LAAAAAAAANG periode. Denne påstanden sier noe om kompetansen til "Steina"...! Det er rigtignokk andre ting som ikke er noen stor fan av hyppige inn og utkoblinger.

Jeg har ikke sagt at ikke sagt at batteriet smeller heller jeg.

Uansett om du drar ut pluss eller minus, så vil du bryte kretsen, men jeg mener at du skal koble av minusen fra batteriet, siden det ikke er like stor sjangs for overslag, siden den store strømen velger den letteste veien til jord, som er i chassiet.

Dette kan jo skape problemer da om man skrur i noe med pluss-strøm, og er borti chassiet. Så da kan er det tryggere å ta av pluss.

Uansett så skal det jo litt til før batteriet går istykker, så man kan like så gjerne ta av pluss mens man holder på.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at ikke sagt at batteriet smeller heller jeg.

Uansett om du drar ut pluss eller minus, så vil du bryte kretsen, men jeg mener at du skal koble av minusen fra batteriet, siden det ikke er like stor sjangs for overslag, siden den store strømen velger den letteste veien til jord, som er i chassiet.

Dette kan jo skape problemer da om man skrur i noe med pluss-strøm, og er borti chassiet. Så da kan er det tryggere å ta av pluss.

Uansett så skal det jo litt til før batteriet går istykker, så man kan like så gjerne ta av pluss mens man holder på.

Da er vi enige:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...