Espenas Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg sitter hos en kompis og får ikke koblet til deres nettverk. De har et koblet modem som er koblet videre til en switch/ruter. De har to stasjonære pcer koblet til fra før som internett funker helt fint på. Når jeg prøver, kommer det bare lokalt. Jeg har prøvd å koble meg direkte til modemet og det funker bare ikke. jeg har også tatt med meg en trådløs ruter som jeg har prøvd å koble til switchen/ruteren de har der fra før og også rett til modemet. ingenting funker. bare lokalt. jeg vet internett funker andre plasser på min pc. jeg sitter nå på naboens trådløse nettverk, men det er veldig ustabilt. den trådløse ruteren jeg har med er av merket Belkin. switchen/ruteren er en Jensen. Og Modemet er Terayon. antageligvis fått det med canal digital pakka. Er det noen som har noen tips? bare spør om det er noe mer dere trenger å vite. Jeg har forresten prøvd og oppdatere driverne på nettverkskortet. setter pris på svar. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Nettverkstilkoblingen din står med motta ip-adresse automatisk fra DHCP? Du får IP? Samme med DNS/Gateway? Når du sier det virker lokalt, betyr det at du kan se de andre maskinene? Kan du pinge de andre maskinene/routeren hans? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) i kjør på menyen skriv cmd for å få opp konsollvindu. spriv ipconfig. sjekk om du har fått ipadresse fra routeren. normalt bruker routerne 192.168.1.xxx eller 192.168.0.xxx eller 10.xxx.xxx.xxx. sjekk mot de andre om du har noe som de har da det kan være andre ip-range som ligger i routeren. Får du opp ipadresse med 169.xxx.xxx.xxx så får du ikke ip fra routeren. Kan være lagt inn begrensning i routeren på hvor mange ipadresser som får ip eller at det bare er de to andre som får ipadresse grunnet sperre på andre mac adresser enn disse. mac adressen er nettverkskortet sin spesielle identifikasjon. Det at du ikke kan få ipadresse fra modemet kan være at dhcp og ipadresse fra isp er låst mot mac adressen på routeren. Hadde internett fra kabelselskap hvor dette skjedde og man måtte ringe dem dersom man brukte utstyr med annen mac adresse.. Edit: under kontroll panelet på nettverks connections, høyreklikk på det nettverkskortet som du bruker og velg egenskaper, dobbeltklikk på tcp/ip og sjekk at den har innstilt å motta ipadresse og dns server automatisk. Endret 13. august 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
Espenas Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Ja, jeg får IP. Begge deler står til å motta automatisk. Jeg kan ikke se de andre maskinene. Det står bare at det kun er lokalt når jeg kobler til. jeg vet ikke om jeg kan pinge dem eller ikke. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 hvis du kjører kommndoprompt (cmd) og skriver ping 192..... (ip til anne maskin eller router, hva får du opp da? Og hva får du opp når du skriver IP-config slik lugmeister forklarte? Lenke til kommentar
Espenas Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 På de andre maskinene har de denne ip-adressen 62.249.183.248. Mens jeg får en 192.168.2.8 adresse. ja jeg får automatisk. Lenke til kommentar
Espenas Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Men det står under "medietilstand........: medium frakoblet under ip og gateway og det. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 hmm, virker som om de andre to får ipadresse fra modemet og du fra routeren. forklaringen kan være at ipadressen fra modemet kan være forwardet til de 2 andre maskinene i routeren og alle andre som kobler seg på ikke er det. har ikek drevet på så mye med oppsetting av routere og slikt ti å svare på hvordan du også kan få samme ipadrese. men logg in på routeren og se hva innstillingene der er. men ikke forandre noe der uten å vite hva man driver på med slik at alle blir sittende uten nett Lenke til kommentar
Espenas Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Jeg får forresten ingen kontakt med de andre pcene. 100% tapt. Men jeg tror ikke det er fordi det er bare et visst antall pcer som kan være pålogget, fordi det funker ikke om jeg kobler av en av dem andre. Lenke til kommentar
Espenas Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Jeg får forresten ikke IP fra nettverket allikevel. det må ha vært fra naboens tråløse. jeg får en slik 169.xxx adresse, hvis det kan hjelpe noe. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) 169.xxxx.xxx.xxx er den defaulte ipadressen som ligger i nettverkskortet noe som betyr at du ikke får tildelt ipadresse fra routeren. Sjekk instillingene i routeren og se om dere finner noe løsning. Endret 13. august 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 På de andre maskinene har de denne ip-adressen 62.249.183.248. Dette er ekstern IP-adresse. Enkelte leverandører benytter ikke routere men leverer ekstern IP-adresse direkte til brukeren, ofte begrenset til 2 eller tre. Denne IP-adressen kan være lokal innenfor leverandørens nett. Vanlig bruk: 192.168.x.x : fra router 10.x.x.x : fra modem 169.x.x.x : dummy når adresse ikke tildeles. 127.0.0.1 : egen maskin. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 IP-adresse 62.249.183.248 tilhører Canal Digital. Dermed er det en ekstern IP-adresse de andre maskinene får. Får å koble opp mer enn 2 maskiner må de benyttes en router før maskinene. Lenke til kommentar
Espenas Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Det de bruker nå er en switch. Den deler vel bare, går vel ikke an å gå inn på den. jeg fikk det hvertfall ikke til. Jeg tror Lugmeister har mye rett i det han sier her: "Det at du ikke kan få ipadresse fra modemet kan være at dhcp og ipadresse fra isp er låst mot mac adressen på routeren. Hadde internett fra kabelselskap hvor dette skjedde og man måtte ringe dem dersom man brukte utstyr med annen mac adresse" Fordi det kan ikke kun være en begrensning på antall som kan koble til dette nettverket, iom at jeg prøvde å koble av en av dem som var der fra før. Jeg har prøvd med en til laptop nå og det funker heller ikke med den. Jeg har også prøvd å koble den trådløse ruteren rett til modemet, og videre til pcene. Da funket ingen av dem. Jeg tror vi ringer Canal Digital i morgen og hører hva de sier. hvis ikke det er noen andre som fikk noe de må få sagt etter dette? Uansett takk for hjelpa. håper vi finner ut av det i morgen. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Switcher går ikke an og logge seg på. som nevnt over fra PerB så begrenser de fleste isp antall tilkoblinger og er sikkert en grense på to fra canal digital. Endret 14. august 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå