Gå til innhold

Internettproblem hos kompis


Anbefalte innlegg

Jeg sitter hos en kompis og får ikke koblet til deres nettverk.

De har et koblet modem som er koblet videre til en switch/ruter. De har to stasjonære pcer koblet til fra før som internett funker helt fint på. Når jeg prøver, kommer det bare lokalt. Jeg har prøvd å koble meg direkte til modemet og det funker bare ikke. jeg har også tatt med meg en trådløs ruter som jeg har prøvd å koble til switchen/ruteren de har der fra før og også rett til modemet. ingenting funker. bare lokalt. jeg vet internett funker andre plasser på min pc. jeg sitter nå på naboens trådløse nettverk, men det er veldig ustabilt. den trådløse ruteren jeg har med er av merket Belkin. switchen/ruteren er en Jensen. Og Modemet er Terayon. antageligvis fått det med canal digital pakka.

 

Er det noen som har noen tips?

bare spør om det er noe mer dere trenger å vite.

Jeg har forresten prøvd og oppdatere driverne på nettverkskortet.

setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettverkstilkoblingen din står med motta ip-adresse automatisk fra DHCP?

 

Du får IP?

Samme med DNS/Gateway?

 

Når du sier det virker lokalt, betyr det at du kan se de andre maskinene?

 

Kan du pinge de andre maskinene/routeren hans?

Lenke til kommentar

i kjør på menyen skriv cmd for å få opp konsollvindu. spriv ipconfig. sjekk om du har fått ipadresse fra routeren. normalt bruker routerne 192.168.1.xxx eller 192.168.0.xxx eller 10.xxx.xxx.xxx. sjekk mot de andre om du har noe som de har da det kan være andre ip-range som ligger i routeren.

Får du opp ipadresse med 169.xxx.xxx.xxx så får du ikke ip fra routeren.

Kan være lagt inn begrensning i routeren på hvor mange ipadresser som får ip eller at det bare er de to andre som får ipadresse grunnet sperre på andre mac adresser enn disse.

mac adressen er nettverkskortet sin spesielle identifikasjon.

 

Det at du ikke kan få ipadresse fra modemet kan være at dhcp og ipadresse fra isp er låst mot mac adressen på routeren. Hadde internett fra kabelselskap hvor dette skjedde og man måtte ringe dem dersom man brukte utstyr med annen mac adresse..

 

Edit: under kontroll panelet på nettverks connections, høyreklikk på det nettverkskortet som du bruker og velg egenskaper, dobbeltklikk på tcp/ip og sjekk at den har innstilt å motta ipadresse og dns server automatisk.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

hmm, virker som om de andre to får ipadresse fra modemet og du fra routeren. forklaringen kan være at ipadressen fra modemet kan være forwardet til de 2 andre maskinene i routeren og alle andre som kobler seg på ikke er det. har ikek drevet på så mye med oppsetting av routere og slikt ti å svare på hvordan du også kan få samme ipadrese. men logg in på routeren og se hva innstillingene der er. men ikke forandre noe der uten å vite hva man driver på med slik at alle blir sittende uten nett

Lenke til kommentar
På de andre maskinene har de denne ip-adressen 62.249.183.248.

Dette er ekstern IP-adresse. Enkelte leverandører benytter ikke routere men leverer ekstern IP-adresse direkte til brukeren, ofte begrenset til 2 eller tre. Denne IP-adressen kan være lokal innenfor leverandørens nett.

Vanlig bruk:

192.168.x.x : fra router

10.x.x.x : fra modem

169.x.x.x : dummy når adresse ikke tildeles.

127.0.0.1 : egen maskin.

Lenke til kommentar

Det de bruker nå er en switch. Den deler vel bare, går vel ikke an å gå inn på den. jeg fikk det hvertfall ikke til. Jeg tror Lugmeister har mye rett i det han sier her:

 

"Det at du ikke kan få ipadresse fra modemet kan være at dhcp og ipadresse fra isp er låst mot mac adressen på routeren. Hadde internett fra kabelselskap hvor dette skjedde og man måtte ringe dem dersom man brukte utstyr med annen mac adresse"

 

Fordi det kan ikke kun være en begrensning på antall som kan koble til dette nettverket, iom at jeg prøvde å koble av en av dem som var der fra før. Jeg har prøvd med en til laptop nå og det funker heller ikke med den. Jeg har også prøvd å koble den trådløse ruteren rett til modemet, og videre til pcene. Da funket ingen av dem. Jeg tror vi ringer Canal Digital i morgen og hører hva de sier. hvis ikke det er noen andre som fikk noe de må få sagt etter dette?

 

Uansett takk for hjelpa. håper vi finner ut av det i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...