Gå til innhold

Trådløs filoverføring. Hva skal jeg kjøpe? [haster]

Anbefalte innlegg

Her er situasjonen:

PC#1:

Underholdningsmaskin

Har ikke tastatur, bare mus (enkel meny for å velge musikk)

Skal være litt flyttbar, og fri for alle unødvendige kabler

-----------------murvegg--------------

PC#2:

Maskin for å legge inn nye filer som mp3'er, etc.

skal være en vanlig PC med mulighet for å koble seg til internett

Trenger en løsning slik at jeg enkelt kan overføre filer mellom disse. Vil også kunne kjøre Remote Administrator-type programmer, slik at jeg kan styre den tastaturløse maskinen 100% fra den første.

Jeg har blitt anbefalt både trådløs USB, og trådløse VLAN-dingser..

Jeg har ikke så mye peiling på dette, og setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigeste løsning vil være 2 stykk MSI Blåtann adaptere! 10m + rekkevidde! Billig i innkjøp og skal kunne kjøre nettverk! Hastigheten er ikke av den villeste, skal du ha trådløst med hastighet er 802.11a løsningen WLAN 54MBit, eller 802.11b 11MBit (22 i noen tilfeller).

Stikk innom www.komplett.no og sjekk prisene der.

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Bluetooth er greit nok, men er ikke akkurat laget for formålet. Bluetooth har en rekkevidde på 10 meter fri sikt, noe som kan bli litt snaut.

"Wire up your home" som oppfinneren av Ethernet sa det så fint.

Putt 1 stk 10/100 Mbit nettverkskort i hver maskin, og trekk en krysset TP kabel i mellom. Skru på Internet Connection Sharing på den ene maskinen, og resten løser seg selv.

Total pris under 500,-

Hvis trådløst er viktig, gå for Wireless LAN. Fungerer også gjennom vegger og andre ting som står i veien. Et kort i hver maskin, og du kan kjøre "ad-hoc" nettverk, som gjør at du ikke trenger et accesspunkt.

Iscariot

Lenke til kommentar

Det med bluetooth hørtes jo unektelig litt spennende ut. Så man kan sette opp et "vanlig" nettverk mellom disse? I tillegg til filoverføring vil jeg også ha muligheten til å få internett på underholdningsmaskinen. Det vil ikke by på problemer?

Men hastighet er viktig, vil i alle fall at 100 mb ikke ta særlig lengre tid en 5 min å kopiere. Er dette oppnåelig?

Lenke til kommentar

Ja, det er viktig med trådløst. Så det vil funke med et trådløst nettverkskort i hver maskin? Trenger ikke noe annet? Høres nesten for godt ut til å være sant. :) Det blir muligens trådløst internett på stedet maskinene skal stå. Vil dette skape komplikasjoner, hvis vil ha internett i tillegg til nettverket mellom maskinene? Vil det da gå å kjøpe en Switch eller noe?

Lenke til kommentar

Med blutetooth vil det undet helt optimale forhold ta ca 9 min å overføre 100 MB.

Blutooth er ikke nettverk, det er en kommunikasjonsprotokoll. Glem det.

Ethernet forever!

Kjør ad-hoc nettverk mellom de 2 maskinene frem til det kommer opp trådløst internett på stedet. Da går du over til å benytte dette nettverket med begge maskinene. Det tråløse internettet som skal komme er et accesspunkt med Internett.

På trådløst nettverk er et accesspunkt det samme som en switch.

Iscariot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...