Gå til innhold

div. spørsmål angående programmering

Anbefalte innlegg

Ikke gidd med teite forsøk på hersketeknikker og dårlig debattkultur, takk.

Haha, og det sier kongen av personangrep og hersketeknikk.

At du kanskje var godt forberedt betyr ikke at dette er gjennomgående.

Nettopp. At dere ikke ansetter folk med master betyr ikke at andre arbeidsplasser ikke verdsetter mastergrad eller høyere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt utsagn - som jeg fortsatt står ved - er basert på mine erfaringer og oppfatinger av hva en mastergrad innebærer, men hva som ligger i en slik tittel og utdannelse vil selvfølgelig variere fra sted til sted.

For mitt vedkomne er det snakk om en master i informatikk fra UiO. At de to siste årene handler om en fordypning innen et område, er forsåvidt riktig, men det handler ikke om en fordypning for å bli flink innen det bestemte området, men nettopp å kunne vise AT man er i stand til å fordype seg i noe generelt, og dokumentere hvordan denne prosessen fant sted. De fleste mastergradskursenen er langt mer teoretiske enn batchelorkursene, og fokuserer i større grad på kildekritikk, akademisk tenke- og arbeidsmåte, forskning osv.

Å få denne tankemåten inn hodet er noe man får igjen for på de fleste området i livet, i alt fra måten man leser aviser på til hvordan tar stilling til og setter seg inn i nye ting.

Det er ikke uten grunn at de fleste arbeidplasser som har traineeprogrammer krever at de søkende har en mastergrad, men i stor grad blåser i hva man har en mastergrad i.

Og det er nettopp her man kommer inn på det jeg mener er fleksibilitet. Jeg sier ikke at man nødvendigvis blir en bedre utvikler - kanskje snarer tvert imot; de fleste jeg kjenner som er selvlært eller ikke har studert så lenge, er gjerne mere produktive - men en lengre utdannelse vil gi deg muligheter til å kunne jobbe med andre ting også; tilogmed utenfor feltet du studerte.

Piaf:

At arbeidserfaring er ekstremt viktig er helt klart. Man jobber på en helt annen måte ute i den virkelige verden enn etter de teoretiske bøkene. Derfor er den absolutt beste kombinasjonen å starte med en bachelor eller annen tilsvarende utdannelse, dra ut og jobbe noen år, og så komme tilbake og fullføre en master/siv.ing.

Endret av Lachrymol
Lenke til kommentar
1. papirer har ingenting å si imot relevant arbeidserfaring

Da tar du feil, det har svært mye å si for en del typer stillinger, spesielt i lederstillinger og lønnssammenheng.

2. Et papir beviser at du klarer å prestere på skolen, ikke i en jobbsituasjon

Det kommer an på hva en jobber med.

3. Mastergrad viktig i det private? Da lurer jeg litt på hvor du jobber, for ingen i vårt firma, eller av de jeg jobber

sammen med har en mastergrad.

Jeg jobber i et norsk programvarehus med i overkant av 500 ansatte globalt.

Hos oss har vi har alt fra selvlærte gutteromsprogrammere til kolleger med doktorgrader (de fleste midt i mellom med enten Bachelor, Cand.mag, Master eller noe i den duren.).

Det der er typisk å høre fra en som går på skolen eller nettopp er ferdig. Etter at du har fått deg noen års erfaring i arbeidsmarkedet skjønner du hvordan ting funker.

Jeg har jobbet i små og store selskaper i IT-bransjen i 8-9 år, så jeg har en viss oversikt.

Det er ganske håpløst å få folk direkte fra skole, spesielt når de har studert lenge, for de er absolutt ikke forberedt på hvordan arbeidslivet egentlig fungerer i praksis.

Det er jeg helt enig i, men her er det også stor forskjell på folk.

Lenke til kommentar

Kan du vennligst vise meg ett eneste sted jeg har gått til usaklig personangrep på noen? Ikke det? Da synes jeg du kan trekke tilbake latterlige beskyldninger, drite i å komme med personangrep mot meg og holde kjeft.

Endret av Manfred
Lenke til kommentar

Nei, Manfred har aldri vært frekk mot noen, det er derfor han er så godt likt.

Uansett, det er klart mastergrad gir større fleksibilitet og valgfrihet, hvis ikke hadde det jo ikke vært noe vits å ta en mastergrad. Spesielt for jobber som er litt mer teknisk krevende og utfordrene av seg er mastergrad et stort pluss, men kanskje ikke så mye for trivielle jobbe hvor man sitter å leker med gui og databasespørringer. Men det er vel bortimot umulig å få jobb hos google f.eks hvis du ikke har mastergrad. Fins selvsagt folk uten mastergrad der også, men da skal du være ekstremt talentfull tror jeg. Så for de mest populære arbeidsplassene hos google, microsoft osv stiller du ganske langt bak i køen uten mastergrad.

Lenke til kommentar
Nei, Manfred har aldri vært frekk mot noen, det er derfor han er så godt likt.

Hvorfor er det da aldri noen som kan vise meg et eneste sitat på hvor jeg har kommet med et usaklig personangrep?

Jeg kjenner mange av de i programmeringsforumet privat jeg. Det er stort sett du og steingrim som tydeligvis har noe imot meg her. Det er ganske godt gjort, siden ingen av dere kjenner meg. Synes dere er flinke jeg...

Det er sjelden en god idé å dømme folk når man ikke vet hva man snakker om, vet dere ;) Å være skarp på et forum betyr ikke at man er idiot i virkeligheten, men jeg beklager virkelig hvis jeg har såret dine innerste følelser, o'store teflonpanne.

Lenke til kommentar
Å være skarp på et forum betyr ikke at man er idiot i virkeligheten.

Jeg synes ofte du har en skarp og ufin tone her på forumet, vi er tydeligvis uenige. Men jeg tviler sterkt på at du er en idiot i virkeligheten :) Til det virker du litt for oppegående.

Dette er uansett så til de grader OT så jeg legger ballen død for min del.

Lenke til kommentar
1. papirer har ingenting å si imot relevant arbeidserfaring

2. Et papir beviser at du klarer å prestere på skolen, ikke i en jobbsituasjon

3. Mastergrad viktig i det private? Da lurer jeg litt på hvor du jobber, for ingen i vårt firma, eller av de jeg jobber sammen med har en mastergrad.

Det der er typisk å høre fra en som går på skolen eller nettopp er ferdig. Etter at du har fått deg noen års erfaring i arbeidsmarkedet skjønner du hvordan ting funker.

Det er ganske håpløst å få folk direkte fra skole, spesielt når de har studert lenge, for de er absolutt ikke forberedt på hvordan arbeidslivet egentlig fungerer i praksis.

Beklager å måtte meddele deg dette, men dette vet du åpen bart lite om.

Det varierer mye, men at man som oftest stiller sterkere med en master er liten tvil om.

At ingen på jobben din har master sier mer om jobben din en markedet generelt.

Spesielt konsulentselskaper foretrekker en mastergrad da jobben krever at man er selvstendig.

Når selskaper ser seg nødt til å si opp folk er det ca. ukelukkende de med lavest utdannelse som må gå (først). Slik er realiteten.

Jeg har vært på titalls bedriftspresentasjoner, og alle anbefaler å ta en master.

Det de påpeker hele gjengen er at det ikke handler om hva du tar master i, men at du gjennomfører en master.

Arbeidserfaring er uten tvil gull verdt, men å påstå at «papirer har ingenting å si imot relevant arbeidserfaring» er tullball.

Lenke til kommentar
Når selskaper ser seg nødt til å si opp folk er det ca. ukelukkende de med lavest utdannelse som må gå (først). Slik er realiteten
Hvis man sier opp arbeidsstokken etter hvem som har hvilken utdannelse så har man et problem. En leder som begynner med det burde være nestemann i køen på NAV. Man sier opp folk etter hva man trenger og ikke trenger (noe som kan være en master men trenger ikke å være det), så etter ansenitet og utdannelse.

Men himmel og hav folkens, livet består av gråsoner, ikke sort og hvitt. Det er ikke slik at hvis du har en master så vil du alltid stå sterkere enn en bachelor. Det er heller ikke slik at en master er fullstendig bortkastet tid som heller burde blitt brukt til å få erfaring. Noen steder passer det ene, noen steder passer det andre. For noen er det ene bra, for noen er det andre bra.

Lenke til kommentar
Nei, jeg vet åpenbart ikke hva jeg snakker om. Det er jo derfor jeg sitter i den stillingen jeg gjør.

Ja, der traff du virkelig spikeren midt på hodet!

Det som betyr noe er ikke hvilken stilling du har, man hva du presenterer her i forumet.

Når selskaper ser seg nødt til å si opp folk er det ca. ukelukkende de med lavest utdannelse som må gå (først). Slik er realiteten
Hvis man sier opp arbeidsstokken etter hvem som har hvilken utdannelse så har man et problem. En leder som begynner med det burde være nestemann i køen på NAV. Man sier opp folk etter hva man trenger og ikke trenger (noe som kan være en master men trenger ikke å være det), så etter ansenitet og utdannelse.

At man da har et problem er jeg helt enig i. Det er fortsatt realiteten at utdannelsen har veldig mye å si på dette området.

Grunnen er lovene vi har i Norge som gjør det vanskelig å si opp ansatte uten god grunn. Og nei, det er ikke så lett som å si at «han har vi ikke bruk for lenger». Å si opp den ene fremfor den andre på bakgrunn av utdannelse derimot, fungerer.

I og med at dette ikke alltid er ønskelig fra arbeidsgivers side, brukes mange finurlige smutthull for å kvitte seg med visse ansatte man ikke ønsker.

En måte er å fjerne stillingen uten å opprette en tilsvarende. På denne måten holder argumentet om at man ikke har bruk for personen lenger. Ofte opprettes stillinger med andre beskrivelser, men som i praksis gjør samme jobben. Da må personen søke på nytt som alle andre.

Ofte legges en stilling ned, for noe senere å bli opprettet igjen. Da kommer den tidligere ansatte i samme kø som alle andre søkere.

Lenke til kommentar

Har ikke fått lest igjennom alle innleggene, men satser på at mintt tips ikke er nevnt tidligere;

Noe som er lurt er å lære seg å lage prosedyrer/subprogrammer, og dermed holde hovedprogrammet så kort som mulig. Da blir alt mer oversiktlig og ikke så krevende for maskinen :thumbup:

Lenke til kommentar
Nei, jeg vet åpenbart ikke hva jeg snakker om. Det er jo derfor jeg sitter i den stillingen jeg gjør.

Ja, der traff du virkelig spikeren midt på hodet!

Det som betyr noe er ikke hvilken stilling du har, man hva du presenterer her i forumet.

Nei, min erfaring i markedet har jo ingenting å si det... Det er jo så klart dine meninger som er korrekte, o' store allviter. Beklager, jeg skal aldri glemme det.

Lenke til kommentar

At du kanskje var godt forberedt betyr ikke at dette er gjennomgående.

Nettopp. At dere ikke ansetter folk med master betyr ikke at andre arbeidsplasser ikke verdsetter mastergrad eller høyere.

Mastergradsstudenter -> prosjektledelse og forskning

Høyskolestudenter -> kodeslaver

Andre -> kaffekokere

For noen år siden satt jeg på supporttelefonen til Nextgenhell. Ved en tilfeldighet så nevnte fyren i andre ende at han hadde master fra NTNU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...