Gå til innhold

div. spørsmål angående programmering

Anbefalte innlegg

Hei!

kommer nok ikke inn på vanlig høyskole så da blir det nok NITH, og der har jeg sett mye på programmering.

Har 0 erfaring med programmering fra før så lurte da på om det finnes noen enkle guider på norsk som går igjennom litt av dette.

Blir nok vanlig C programmering siden det vist nok skal være det enkleste, men vil jo bli C++ .NET og noe Java ettervert.

Hva trenger man av eventuelt programvare for å drive med programmering og trenger man egentlig bra HW?

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg ikke å begynne med C siden det er ikke det enkleste å begynne med. Jeg anbefaler deg å begynne med C# eller Java. Jeg ville og ha begynnt med å lage vindusapplikasjoner (enten på den ene eller andre platformen). Grunnen til det er at det blir lettere å lage noe mer givende og lettere å finne på ting å lage hvis du lager vindusprogrammer fremfor konsollprogrammer.

Hvilket språk du begynner med nå legger få eller ingen føringer på hva du kan lære deg senere. Det viktigste er å lære den grunnleggende programmeringsteknikken, og det mener jeg går fortere og er mer givende med språk som Java/.NET.

Ruby og Python er også gode språk å begynne med men Java/.NET har et større miljø rundt seg og er noe enklere å sette opp/komme igang med.

Nybegynnersenteret til Microsoft er et godt sted å begynne å lære seg programmering.

Lenke til kommentar
Hei!

kommer nok ikke inn på vanlig høyskole så da blir det nok NITH, og der har jeg sett mye på programmering.

Har 0 erfaring med programmering fra før så lurte da på om det finnes noen enkle guider på norsk som går igjennom litt av dette.

Blir nok vanlig C programmering siden det vist nok skal være det enkleste, men vil jo bli C++ .NET og noe Java ettervert.

Hva trenger man av eventuelt programvare for å drive med programmering og trenger man egentlig bra HW?

Takker for alle svar

Det jeg har funnet ut, er at det kan være greit å ha mye RAM, fordi en kanskje sitter med mange tunge programmer samtidig som en programmerer (avhenger selvsagt helt av hva du driver med)

Men utenom det er det en selvfølge at du sitter med den hardwaren som programmet er beregnet for. Du trenger ikke en spesielt kraftig maskin, men skal du drive med 64-bit programmering, er det helt nødvendig å ha en 64-bit prosessor. Skal du skrive shaders til GeForce GTX 260 er det et krav å ha det kortet i maskinen osv.

Så du trenger ikke noe bra HW

Selv har jeg P4 3.0 GHz med 2 GB RAM og GeForce 6800, men jeg må bytte ut dette nå snart, fordi jeg skal drive med grafikk programmering fremover, og da vil jeg ha store programmer i gang samtidig som at jeg trenger å kunne støtte PhysX hardware, nyeste shader modellen samt 64-bit kompilering og multikjerneprosessor.

Lenke til kommentar

Hvorfor programmering?

Nedgangstidene er på vei, med masseoppsigelser og jævelskap som ingen annen bransje kan matche. Jobbmarkedet blir knalltøft for en nyutdannet programmerer når du er ferdig på skolen..

For all del, hvis programmering er en lidenskap så vil du helt sikkert finne en jobb som er variert og stimulerende, men hvis du ikke har tenkt på det før nå..?

Hva med f.eks. BI i stedet?

Lenke til kommentar
Hvorfor programmering?

Nedgangstidene er på vei, med masseoppsigelser og jævelskap som ingen annen bransje kan matche. Jobbmarkedet blir knalltøft for en nyutdannet programmerer når du er ferdig på skolen..

For all del, hvis programmering er en lidenskap så vil du helt sikkert finne en jobb som er variert og stimulerende, men hvis du ikke har tenkt på det før nå..?

Kilde?

Lenke til kommentar
Hvorfor programmering?

Høh?

Sist jeg sjekket er det stor etterspørsel etter ingeniører...

Jeg kjenner ingen som har hatt problemer med å finne jobb.

Lenke til kommentar
Hvorfor programmering?

1. Oslo mangler ca 2000 ansatte innenfor utviklerfelt

2. totalt er det manko på over 5000 it utdannede i Norge

3. manko internasjonalt

og btw? har du sett hva som har skjedd med bi de siste åra? nedleggelse, juksing under eksamner, høy strykprosent og lite jobber til de nyutdanna

kjenner selv 2 som har gått 3 år på bi, ene havna med flaks i skranka hos sas og andremann kjører postbil... så selv om begge hadde bra karakterer så har de knapt fått jobber og det gjaldt nesten hele kullet...

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Var jo nettopp en artikkel i en av landets større aviser også som sa at ingeniørstudier var neo det var trygt å satse på.

Kan være verdt å merke seg at man da burde gå "all the way" og fullføre en master eller siv.ing. grad. Blir langt mer flesksibel og kan brukes til mye mer (også utover ren utvikling) om man har litt mer bagasje enn en tre års bachelor.

Lenke til kommentar
Var jo nettopp en artikkel i en av landets større aviser også som sa at ingeniørstudier var neo det var trygt å satse på.

Kan være verdt å merke seg at man da burde gå "all the way" og fullføre en master eller siv.ing. grad. Blir langt mer flesksibel og kan brukes til mye mer (også utover ren utvikling) om man har litt mer bagasje enn en tre års bachelor.

Hvordan mener du å argumentere for at en master gjør deg mer fleksibel?

De to årene som skiller en master fra en bachelor er stort sett fordypning innen 1-2 felter. Du lærer deg ikke noe mer generelt. Ja, man har mer "bagasje" i form av dybdekunnskap innen et lite emne, men en som går av som bachelor har på samme tiden fått seg 2 års relevant arbeidserfaring.

Jeg er litt spent på argumentene dine her.

Lenke til kommentar
Hvordan mener du å argumentere for at en master gjør deg mer fleksibel?

Ved å ha en mastergrad har en et papir som beviser at en *kan* prestere selvstendig på et høyt faglig nivå, og husk at papirer er viktig.

En mastergrad gir deg dermed flere muligheter, som f.eks. at du er kvalifisert til flere nye stillinger i det offentlige (hvis du har lyst til det). Slik som stillinger innen undervisning, og lederstillinger (det betyr ikke at en blir en god leder av den grunn...).

I det private er det gjerne en mastergrad som skal til for å klatre fortere i karrierestigen, men det er fort litt avhengig av (størrelsen på) bedriften du jobber i, jo større den er jo mer teller en mastergrad.

I de fleste tilfeller vil du ikke bli fortalt at det er fordi du mangler en mastergrad at du blir forbigått (selv om nettopp det er tilfellet).

Personlig var jeg ferdig med 3årig høgskoleutdanning i 2002, så nå i høst har jeg begynt på masterprogram på uio, som jeg tenker å gjøre deltid ved siden av fulltidsjobb. (Med andre ord, Jeg har ikke tenkt å gjøre bugfixing til jeg er pensjonist!)

Lenke til kommentar

1. papirer har ingenting å si imot relevant arbeidserfaring

2. Et papir beviser at du klarer å prestere på skolen, ikke i en jobbsituasjon

3. Mastergrad viktig i det private? Da lurer jeg litt på hvor du jobber, for ingen i vårt firma, eller av de jeg jobber sammen med har en mastergrad.

Det der er typisk å høre fra en som går på skolen eller nettopp er ferdig. Etter at du har fått deg noen års erfaring i arbeidsmarkedet skjønner du hvordan ting funker.

Det er ganske håpløst å få folk direkte fra skole, spesielt når de har studert lenge, for de er absolutt ikke forberedt på hvordan arbeidslivet egentlig fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
2. Et papir beviser at du klarer å prestere på skolen, ikke i en jobbsituasjon

En mastergrad er ikke "skole" i samme grad som bachelorgraden. At du tror det viser at du ikke vet hva du snakker om.

Da lurer jeg litt på hvor du jobber, for ingen i vårt firma, eller av de jeg jobber sammen med har en mastergrad.

So fucking what? Her jeg jobber har de fleste som er blitt ansatt (med utvikling) de siste 5-6 årene mastergrad vil jeg tro. Høh, se der ja. Der fantes det plutselig et sted i det private hvor mastergrad er ønskelig, det finnes MANGE steder med den holdningen. At det finnes flust av flink folk UTEN mastergrad som også får jobb, det vet jeg også. Det finnes faktisk flinke folk uten bachelorgrad som også er i jobb, det betyr ikke at du bør anbefale folk som vil jobbe med programmering å ikke ta seg utdannelse.

Selv om du og jeg kanskje ikke får oss jobb via finn, ta en titt og søk etter stillinger med ordet master i seg. Det er overraskende mange som krever "sivilingeniør/master eller tilsvarende".

Det er ganske håpløst å få folk direkte fra skole, spesielt når de har studert lenge, for de er absolutt ikke forberedt på hvordan arbeidslivet egentlig fungerer i praksis.

*gjesp* Ikke gi meg den "fungerer i praksis"-leksa du også da... den hørte jeg for ti år siden, jeg er lei den. Etter 2 år med hard jobbing med mastergraden følte jeg at jeg var veldig godt forberedt. Det har mine arbeidsgivere følt også.

Lenke til kommentar

*gjesp* Ikke gi meg den "fungerer i praksis"-leksa du også da... den hørte jeg for ti år siden, jeg er lei den. Etter 2 år med hard jobbing med mastergraden følte jeg at jeg var veldig godt forberedt. Det har mine arbeidsgivere følt også.

Ikke gidd med teite forsøk på hersketeknikker og dårlig debattkultur, takk.

De fleste jeg har vært i kontakt med har uttrykt hvr lite forberedt de følte seg da de fikk sin første jobb, og dette er nøyaktig det samme inntrykket vi sitter med etter å ha ansatt folk rett fra skole også. At du kanskje var godt forberedt betyr ikke at dette er gjennomgående.

Og jada, alle er sikkert kjempeimponert, siden du er så utrolig flink som du gir uttrykk for.

Og jeg sa ikke at en master var skole på samme måte som en bachelor, men at dette fortsatt er skole, og situasjonen er lite relevant for arbeidslivet. At du ut ifra en setning kan påstå at jeg ikke vet hva jeg snakker om påpeker bare den utrolig arrogante "bedreviterholdningen" din, som du bare kan droppe. Hold deg til god debattkultur eller dropp å åpne kjeften din i det hele tatt.

Endret av Manfred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...