Gå til innhold

Kattene ble funnet grovt mishandlet blant søppel - Charles Wold fant åtte døde katter slått ihjel og dumpet i en søppelcontainer!


Anbefalte innlegg

Bellicus hva var det med setningen: Oppfordrer til å diskutere dette uten usakligheter, du ikke skjønte? Hva faren din gjorde eller ikke gjorde er helt irrellevant i denne sammenheng. Her handler det om en dyre tragedie og da kan du spare deg slike usakligheter!

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjer hver sommer og jeg blir forbanna hver gang. De leser stadig vekk om dyr som bare blir sluppet ut i en skog eller alivet brutalt, fordi eieren skal på ferie og ikke får noen til å passe på dyrene sine. Eller ikke gidder det.

 

Jeg har forresten en veninne som jobber frivillig på et hjem for eieløse katter i Oslo. De hører mye rart. For ikke lenge siden var det en fyr innom der og lurte på om de hadde funnet katten hans. Han hadde nemlig funnet ut at hunkatten hans skulle bli gravid. Men de aller fleste hannkattene i Oslo er kastrerte. Så det han gjorde var å kjøre ut til Strømmen og der bare slapp han ut katten og dro avgårde. Da han kom tilbake en uke senere for å hente den var den såklart borte. Fyren trodde tydeligvis at katten klarte seg selv i en uke og sto og ventet på han gravid og klar når han kom tilbake. Noen folk er bare for dumme til å ha husdyr.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle noen ha prøvd å avlive voksne katter?

 

Å sitte i et hus med ti katter som pisser her og der, får periodevise pelsdott-gulp, markerer territoriet med en væske som lukter spy, har en lei tendens til å lide av diaree, fyller opp dokassen på et halvt døgn, eter råtne ting utendørs og får mark, strør om seg med pels og ellers lager en hel del rot og bråk, kan vel neppe være en drømmesituasjon for noen. Er vel en fornuftig fyr som har sagt til eierne at dette går ikke ann, og tatt på seg jobben med å få avlivet dyrene.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Kall meg kald og umenneskelig, men jeg bryr meg ikke. Dersom folk vil drepe dyrene sine, så er det greit for meg. Er akkurat samme tingen med kjøttet du spiser (bortsett fra at de ikke drepes halvveis).

Helt enig i at folk selv skal få lov til å drepe dyrene sine, men hvis de ikke har slakterkompetanse så synes jeg de skal overlate jobben til de som har den.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvorfor skulle noen ha prøvd å avlive voksne katter?

 

Å sitte i et hus med ti katter som pisser her og der, får periodevise pelsdott-gulp, markerer territoriet med en væske som lukter spy, har en lei tendens til å lide av diaree, fyller opp dokassen på et halvt døgn, eter råtne ting utendørs og får mark, strør om seg med pels og ellers lager en hel del rot og bråk, kan vel neppe være en drømmesituasjon for noen. Er vel en fornuftig fyr som har sagt til eierne at dette går ikke ann, og tatt på seg jobben med å få avlivet dyrene.

 

Jøss, du får det til å høres ut som katter er en eneste helsikes stor søppelkvern?

 

 

Det rimer dårlig med egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Er utrolig mange katter som bare driver rundt uten at noen virkelig tar seg av de. F.eks. nabodamen gir mat til 2-3 katter som det ikke er noen som eier. Folk skulle vært flinkere til å avlive kattene enn å være flink til å være "snille".

"Snille gamle damer" kan fort bli et "katteproblem".

 

 

 

Edit: Tre poster etter hverandre!? Ny rekord.  :blush:

 

Edit2: Fire. Får man en hundekjeks nå?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Dersom man finner 10 katter med hammerslag i hodet i en søppelkontainer, så vil det naturlige være å tro at de har blitt avlivet, ikke at de har blitt utsatt for en "bestalsk handling" fra noen blodtørstige dyremishandlere.

 

Jeg har selv avlivet dyr, og det var først etter å ha lært hvordan først!

 

 

Å avlive dyr såpass store som katter med hammer gir ikke det inntrykkket av slakteren vet hva han har holdt på med.

Lenke til kommentar
Jøss, du får det til å høres ut som katter er en eneste helsikes stor søppelkvern?

 

Det rimer dårlig med egne erfaringer.

Og så har du vel kanskje ikke erfaring med å ha 10 katter samtidig? Har vel vært nok av skrekkhistorier i nyhetene om folk som har huset fulle av dyr som har tatt fullstendig over, og som folk er for bløthjertet til å bli kvitt de.

 

Hvis man skal ha så mye som 10 katter eller hunder mener jeg at man bør helst bo på landet, og ha et uthus eller noe som dyrene kan være i.

 

Jeg har selv avlivet dyr, og det var først etter å ha lært hvordan først!

 

Å avlive dyr såpass store som katter med hammer gir ikke det inntrykkket av slakteren vet hva han har holdt på med.

 

Skulle ikke tro at det vil være noe problem å få livet ut av en katt med en hammer. Ett kraftig slag burde være alt som trengs. (slik jeg forestiller meg det) Tror man kunne tatt livet av en grizzlybjørn med hammer dersom man hadde brukt skikkelig kraft og slått den i hodet.

 

Men forklar gjerne dersom du mener jeg tar feil. Har ikke lyst å havne i den situasjonen noen gang at jeg må avlive et dyr og det ikke dør av det jeg har beregnet at det vil dø av.

Lenke til kommentar

Det at man har 10 katter er ikke noe som plutselig kommer over natta. Har man ett problem og ikke klarer å ta vare på dem, så ringer man dyrebeskyttelsen eller en kompis som har jaktlisens. Og ikke skaffer seg katt igjen. Det er ikke dyrt å sterilisere en hunnkatt. På våren er det somregel kampanjer og da får man det gjort for 4-500 kr. Har man ikke råd til det, skal man ikke ha katt! Så enkelt er det. Hvis man ikke har planer om å sterilisere hunkatten, hvorfor ikke kjøpe seg hannkatt?

 

Det er foresten altfor få som blir straffet for dyremisshandling. Det er greie straffer, men problemet er at ingen blir straffa!

Lenke til kommentar
Det at man har 10 katter er ikke noe som plutselig kommer over natta. Har man ett problem og ikke klarer å ta vare på dem, så ringer man dyrebeskyttelsen eller en kompis som har jaktlisens. Og ikke skaffer seg katt igjen. Det er ikke dyrt å sterilisere en hunnkatt. På våren er det somregel kampanjer og da får man det gjort for 4-500 kr. Har man ikke råd til det, skal man ikke ha katt! Så enkelt er det. Hvis man ikke har planer om å sterilisere hunkatten, hvorfor ikke kjøpe seg hannkatt?

 

Det er foresten altfor få som blir straffet for dyremisshandling. Det er greie straffer, men problemet er at ingen blir straffa!

 

Dyrebeskyttelsen tar ikke i mot katter man ikke vil ha, men bare katter som ikke har noen eier. Og det er ikke alle som har kompiser med jaktlisens.

 

Og hvis du klarer å se forskjell på kjønnene til kattunger (de fleste som skaffer seg katt, får en eller annen kattunge, de aller færreste KJØPER seg katt) så skal du jammen være flink.

 

Men skal være enig i at man bør sterilisere hunnkatter, selv om det koster en del. Tror du tar feil av prisen forresten, 4-500 er hannkatter og hunkatter er godt over tusenlappen.

Lenke til kommentar

Ett velrettet slag i bakhodet er nok ikke den værste måten å drepe kattunger på, men det er tydeligvis ikke tilfellet i saken til VG, for de lever jo enda! Skal man på død og liv knerte de selv, så kan man i det minste finne ut hvordan man gjør det mest effektivt og skånsomt for katten. Man slår de ikke bare i hodet på ett tilfeldig sted.

 

En veninne av meg kommer fra en gård. Der vanker det en del katter, de har ikke noen videre problem med å overleve alene der. De spiser fra matene til de andre dyrene osv, og er som halvtamme å regne. Hver gang de får barn, så putter han ganske enkelt katteungene i en bosssekk, binder fast noen steiner og hiver den elva. Det er misshandling, det!

Lenke til kommentar
Jeg mente at vi som bryr oss er for få.

Helt enig. Vi burde hatt et slikt dyrepoliti her i norge også.

 

Nei, det er faktisk ikke så vanskelig å se forskjellen på kjønnene til kattunger. Dvs har man litt erfaing. Har man ikke det burde man skaffe seg det først før man raser ut og skaffer seg noe man ikke har peiling på.

Endret av Luciana
Lenke til kommentar
Og hvis du klarer å se forskjell på kjønnene til kattunger (de fleste som skaffer seg katt, får en eller annen kattunge, de aller færreste KJØPER seg katt) så skal du jammen være flink.

Google it, eller få en katt fra en som er sikker på kjønnet.

 

Prisen var når det er kampanjer. Vanligvis koster det rundt 1200 kr, noe man faktisk kan spare til. Jeg har ikke mye penger, men har da klart å kastrere og sterilisere alle kattene mine. Jeg har selv valg å skaffe de kattene, og da må jeg ta ansvar også!

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
Når jeg var liten fikk hunden vår en gang 8 hvalper. Da måtte den blodtørstige og bestialske faren min ut i skogen og slå de ihjel med en stokk. Jeg selv hadde en katt som fikk kattunger, og så fikk kattungene kattunger året etter det, tilsammen 7 katter var det vel, og så ble kjæresten min gravi så da måtte den samme blodtørstige og bestalske dyremishandleren jeg har til far komme og hjelpe meg å bli kvitt de.

Det denne posten viser er at folk som deg ikke skulle ha hatt noe med dyr og gjøre i det hele tatt! Her har du altså valgt og drepe valper og kattunger for fote, i stedet for og ta ansvar ved kastraksjon av både katt og hund. Ved og gjøre dette hadde 8 hvalper og 7 kattunger sluppet og blit slått ihjel fordi det passet dere. Økonomi blir gjentatte ganger dratt opp her, men har ingenting med sakens kjerne og gjøre. Det handler ikke penger, men om anstendighet og respekt ovenfor levende vesner!

 

Vanligvis koster det rundt 1200 kr, noe man faktisk kan spare til. Jeg har ikke mye penger, men har da klart å kastrere og sterilisere alle kattene mine. Jeg har selv valg å skaffe de kattene, og da må jeg ta ansvar også!

Flott! Ansvar, er det rette ordet her. Det og anskaffe seg dyr er et stort ansvar, men det skjønner dessverre kun en fåtall mennesker. Dyr er ingen hobby man kan drive med når det passer en.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Personen som gjorde dette har åpenbart ikkje gjort ein god nok jobb, det er heilt klart. Likevel kan dykk ikkje samanlikne avlivning av katter eller kaniner ein ikkje kan ta seg av med dyremishandling. Eg har hatt dei fleste typar kjæledyr opp gjennom åra og har vore med på avlivning av fleire dyr. Det vart gjort av ein som har erfaring og kan det, øks i bakhovudet. Er det dyremishandling å kakke ein fisk eller gå på jakt etter ryper, harer og liknande så lenge ein forvissar seg om at dyret er dødt med ein gang?

 

Ein person som har vokse opp på gard og ein som har vokse opp i by har veldig forskjellig oppfatning av kva som er dyremishandling og kva som er avlivning av uønska dyr. Det har ingenting med dårleg oppdragelse å gjere, det har med kva del av landet ein har vakse opp i. Det er forskjell på å ha ein katt til 5000 kroner i eit hus i eit fint strøk som ein vasker, veier maten til og alt sånt og det å ha ein gardskatt som naboen gav deg.

 

Om det plutseleg er kome ein villkatt på låven med 10 kattungar, kva skal ein gjere? Katten din er kanskje sterilisert, så det er ikkje den sin feil, du har rett og slett vore uheldig. Dyrebeskyttelsen vil ikkje ha dei. Du kan setje annonse i avisa, men det kostar pengar, det er ikkje sikkert nokon vil ha dei og du må i mellomtida ta vare på dyrene.

 

Edit: Det er og dei som vil få kvalper eller kattunger, men får fleire enn dei hadde forventa, om andre ikkje vil ta imot dei må dei avlivast. Einaste grunnen til at folk tar dette så alvorleg er at det er snakk om kattar som blir brukt som kjæledyr.

 

Eg ser heller ikkje kva som er den store forskjellen med å avlive eit dyr sjølv på riktig vis enn å la dyrlegen gjere det mot betaling.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...