Gå til innhold

Åpent brev til Sony Ericsson Norge


Anbefalte innlegg

Kjære markedsføringsansvarlig i Sony Ericsson Norge.

 

Som mobilforhandler og frivillig på årets Öya-Festival, hvor Sony Ericsson "er stolt sponsor", lurer jeg på hvorfor dere ikke kunne spandere én skarve krone til korrekturlesing og kontroll av spesifiksjoner på årets festival-annonser? Jeg tenker naturligvis på "I sonyericsson.gif festival life"-kampanjen med følgende innhold:

 

C702
  • Støv og sprutsikker
  • 3.2 mpx
  • Geo-tagging

W980i

  • Walkman-telefon
  • 8GB harddisk
  • Innebygd FM-sender

C902

  • 5 megapiksler
  • Face-recognition
  • HSPDA

 

Først, hvorfor velgere dere å orddele støv- og sprutsikker? Jeg vet du jobber i en bransje som liker å orddele vanskelige ord, men hvordan er støv og sprutsikker mer leselig enn støv- og strutsikker? Så har vi 3.2 mpx/5 megapiksler og Geo-tagging/Face-recognition som viser at heller ikke gjennomført språk er noe dere behersker. Hvorfor korte ned megapiksler under C702 når støv- og sprutsikker uansett er lenger enn megapiksler? Hvorfor skrivere dere geo-tagging når det på engelsk heter geotagging mens den norske oversettelsen er geo-merking? Og hvorfor prøvere dere å oversette geo-merking, men lar ansiktsgjenkjenning være engelsk? Til slutt har dere til og med stokket om på bokstavene i HSDPA (måtte oppmerksomme Otwin til for å se det). På de stakkars ni linjene får dere strykk i norsk og jeg som leser sitter igjen som et stort spørsmålstegn.

 

Sist, men ikke minst, har vi en aldri så liten feil: W980i har nemlig ikke en 8GB harddisk. Mobiltelefoner anno 2008 har ikke harddisk-minne, men flash-minne. Hvis du ikke ennå har prata med gutta på de andre avdelingene kan jeg røpe at harddiskbasert minne er underlegent flashbasert minne på hastighet, strømforbruk og holdbarhet (ingen beveglige deler) mens en harddisk kan friste med høyere kapasitet (vi snakker da om langt mer enn 8GB).

 

Jeg har også et lite spørsmål til annonsen: hvor mange tror du vet hva HSDPA betyr? Her ville jeg heller foreslått presse-ordet Super-3G, for med HSDPA kan dere ikke ha store håpet om at mannen i gata skjønner hva det snakkes om.

 

Om dette skyldes at annonsene ble skrevet på en festival i sommer, ferieavvikling/sommmer-vikarer eller at dere mangler språkkyndige i markedsføringsavdelingen skal jeg ikke spekulere i, men jeg håper vi kan være enige om at dette ikke bør gjenta seg.

 

 

Ha en fortsatt fin sommer,

sf

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

archongamer: så det akkurat. ;)

 

Og nei, jeg har ikke planer om å sende det. Derimot hadde det vært greit med mail-adressen til vedkommende for å sende han/henne en link, men fant den ikke på SEs nettsider.

 

 

antar du vet at det er HSDPA
Haha, den feilen gikk forbi meg også. Når jeg sier det selv blir det selvfølgelig sånn, for hva skulle ellers HSUPA bli? Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
archongamer: så det akkurat. ;)

 

Og nei, jeg har ikke planer om å sende det. Derimot hadde det vært greit med mail-adressen til vedkommende for å sende han/henne en link, men fant den ikke på SEs nettsider.

 

Hehe, tenkte bare det ville se litt bedre ut med alt rett, selv om feilen var ganske tydelig feiltrykk og ikke uvitenhet..

Jeg ville ringt til de og hørt hvem man skulle kontakte ang. slike ting, og bedt om mailen der.

Lenke til kommentar

Du er helten min Sigmund_Freud. Sørg for at SE faktisk ser denne tråden. At noen faktisk gidder å gjøre noe med dårlig språk i stedet for å bare irritere seg over det ser jeg på som positivt. Så nå er det bare å begynne å ta for seg VG? Det er helt absurd at en svært høy andel av norske journalister, som tross alt jobber med språk, ikke behersker det.

Lenke til kommentar
Denne tråden er dagens latterbombe hos SE. Jeg tror alle i norden har fått den som epostvedlegg. Og vi ler først og fremst av trådstarter.

 

Finner du ikke noe ved SE-produktene du kan klage på? Venter spent.

 

Om du representerer Sony Ericsson så fremstiller du arbeidsgiveren din i et dårlig lys.

 

Annonsene inneholder blant annet rene faktafeil med mer, og at man syntes dette er morsomt hos SE viser jo hvor grundig dere tar jobben deres. Med andre ord lite grundig, men dere har i hvert fall fått en person mindre til å vurdere Sony Ericsson sine fremtidige modeller hvis det er slik man behandler konstruktiv kritikk.

Lenke til kommentar
Denne tråden er dagens latterbombe hos SE. Jeg tror alle i norden har fått den som epostvedlegg. Og vi ler først og fremst av trådstarter.

 

Finner du ikke noe ved SE-produktene du kan klage på? Venter spent.

 

Om du representerer Sony Ericsson så fremstiller du arbeidsgiveren din i et dårlig lys.

 

Annonsene inneholder blant annet rene faktafeil med mer, og at man syntes dette er morsomt hos SE viser jo hvor grundig dere tar jobben deres. Med andre ord lite grundig, men dere har i hvert fall fått en person mindre til å vurdere Sony Ericsson sine fremtidige modeller hvis det er slik man behandler konstruktiv kritikk.

 

Dette er ikke konstruktiv kritikk det er et forsøk på å henge ut SE. Hvis man virkelig ønsket å komme med konstruktiv kritikk så hadde man sendt et brev eller en epost til SE i fullt navn. Ikke under alias på et forum.

 

Red: dessuten poster jeg her som privatperson og ikke på noe tidspunkt eller måte på vegne av eller for SE.

Endret av Hayward
Lenke til kommentar
Hayward: At du skulle jobbe hos SE? Jeg må le.

 

Og hvorfor jeg finne noe ved SE-produktene å klage på? Som du kanskje fikk med deg er dette en åpen tilbakemelding på flaut mange skrivefeil i en av SEs annonser. Du vet, man kan faktisk sende filer via blåtann på en SE-modell og de har ingen modeller til 1100kr/mnd. ;)

 

At du tror en ansatt i SE ikke kan eie eller like produkter fra en konkurrent viser hvilket nivå denne diskusjonen forsgår på. Jeg er svært fornøyd med min SE P1. Jeg liker også min kones Iphone veldig godt. Den er utrolig lekker og hakket vassere enn min SE P1. Siden jeg får kjøpe meg en ny telefon i året på arbeidsgivers regning venter jeg spent på Xperia. Og siden jeg er over gjennomsnittet interessert i mobiler og gadgets så pleier jeg å kjøpe en mobil for egen regning i året også. Denne gangen blir det en HTC diamond. I fjor var det en Nokia N95. Min arbeidsgiver forventer at jeg kan mobilmarkedet og aktørene i dette. Han setter også stor pris på at jeg kom med en N95 på jobb som vi kunne studere og trykke på. På samme måte som han satte pris på at jeg kom med en iphone og nå snart en HTC. Vi har stor respekt for våre konkurrenter og som entusiaster er vi glade for å kunne bli kjent med nye mobilprodukter uansett merke.

 

Red: linken din viser forøvrig at du kun er ute etter å hetse mobilprodusenter. Det finnes sikkert flere eksempler på det.

Endret av Hayward
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at SE skal la av trådstarter. Feilene som er poengtert er reelle.

 

Skrivefeilene, er en ting, det er langt fra akseptabelt på denne typen annonser og burde blitt sett og fjernet når noen korrekturleste den (det gjøres vel fortsatt?), tåpelig, men tilgivelig.

 

Men idiotiske feil som å si at W980i har en 8gb harddisk er det dummeste man kan gjøre når man prøver å selge et produkt. Det siste du vil er å forvirre kunden. Det samme gjelder ting som å bruke forskjellige skrivemåte på megapiksler i samme annonse og bruken av HSDPA (i dette tilfellet HSPDA) istedet for Super-3g (eller Turbo-3g som også blir mye brukt).

 

Jeg synes virkelig at Sigmund_Freud burde sende denne til til markedsføringsansvarlig i Sony Ericsson Norge. :)

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at SE skal la av trådstarter. Feilene som er poengtert er reelle.

 

Helt enig, her er det SE og da spesielt en av deres ansatte som poster her på forumet som burde tåle konstruktiv og reell kritikk. Og Hayward, du skrev "vi" som om du uttalte deg på vegne av SE, ergo da er det null poeng i å i ettertid påstå det var som en privatperson.

 

Har sendt en epost til Sony Ericsson for å høre om det er slik tilbakemelding på et forum skal behandles av deres ansatte, forutsatt at Hayward faktisk jobber hos dem.

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at SE skal la av trådstarter. Feilene som er poengtert er reelle.

 

Helt enig, her er det SE og da spesielt en av deres ansatte som poster her på forumet som burde tåle konstruktiv og reell kritikk. Og Hayward, du skrev "vi" som om du uttalte deg på vegne av SE, ergo da er det null poeng i å i ettertid påstå det var som en privatperson.

 

 

Nå har jeg presisert at jeg ikke er en offisiell talsperson for SE og at jeg ikke uttaler meg på vegne av SE. Slik at hvis man i utgangspunktet begikk den gigantiske feilen å tro det så vet man bedre nå. Hvis man velger og fortsette å tro at jeg er en offisiell talsperson for SE på tross av at jeg har presisert at jeg ikke er det så er man enten ekstremt uinteligent eller kun ute etter å krangle.

 

For min del slutter denne debatten her:

 

Slutt.

Lenke til kommentar
Nå har jeg presisert at jeg ikke er en offisiell talsperson for SE og at jeg ikke uttaler meg på vegne av SE. Slik at hvis man i utgangspunktet begikk den gigantiske feilen å tro det så vet man bedre nå. Hvis man velger og fortsette å tro at jeg er en offisiell talsperson for SE på tross av at jeg har presisert at jeg ikke er det så er man enten ekstremt uinteligent eller kun ute etter å krangle.

 

For min del slutter denne debatten her:

 

Slutt.

 

Det er ikke snakk om være verken uintelligent eller ute etter å krangle.

 

Du skriver at vi ler først og fremst av trådstarter, så uavhengig av om du er noe offisiell talsperson eller ei så gir du inntrykk av å skrive på vegne av SE.

 

Det er uansett ikke noe mer å diskutere, jeg syntes du stiller arbeidsgiveren din i et dårlig lys ved å skrive slik på et åpent forum, på lik linje med at du mener det er helt ok. Vi kan fint være enig om å være uenig.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
At du tror en ansatt i SE ikke kan eie eller like produkter fra en konkurrent viser hvilket nivå denne diskusjonen forsgår på.
Skulle tro du hadde fått med deg at jeg ikke har noe mot de som liker en iPhone. Problemet er argumentering, og hva jeg linker til viser at du argumenter som om du er påvirket av RDF ("vanlig mini-jack fungerer på min iPod" > ergo må vanlig minijack fungerer på en førstegenerasjons iPhone), og mange vil si seg enig i at det er rart en SE-ansatt forsvarer åpenbare feil ved en konkurrents produkter på en måte som minner om hva den nærmest religiøse Apple-fansen gjør.

 

La meg gjøre det enda mer klart:

Jeg kjenner veldig mange som er stålende fornøyde med sin iPhone, og det skal jeg ikke nekte de. De fleste ville også si seg enige i at iPhone passer dem bra, men de er inneforstått med at den ikke passer alle fordi den er full av idiotiske sperrer og mangler helt enkle funksjoner for en mobilentusiast. Altså er den fin for de som ellers ville kjøpt en S40- eller A200-telefon, men håpløs gammeldags og overpriset for de som har brukt litt mer avanserte telefoner.

 

Jeg har opplever også ofte å bli fortalt at Apple oppfant internett på mobilen, at iPhone er den mest avanserte telefonen på markedet og leser tullete påstander om hvilke fantastiske ting Apple skal komme med. Dette faller inn i under det min "hat-tråd" handler om, og jeg regner også med at alle over ti år skjønner at hat og flere av påstandene er brukt som en overdrivelse.

 

Om du som ansatt hos et mobilselskap som har stått for en rekke fremtidsdrivende modeller og nyvinninger mener iPhone er noe mer enn en evolusjon mot smarttelefon for de som ikke skjønner avanserte funksjoner bør du jobber i en dyp kjeller eller være ny i jobben. Derfor håper jeg at du ikke jobber hos SE.

 

 

Dette er ikke konstruktiv kritikk det er et forsøk på å henge ut SE. Hvis man virkelig ønsket å komme med konstruktiv kritikk så hadde man sendt et brev eller en epost til SE i fullt navn.
E-post er greit om man faktisk vet at en e-post blir tatt seriøst. Jeg har derimot sendt e-post med Sony Ericsson mange ganger, og alle svar har vært tull og copy-paste fra standardsvar. Derfor prøver jeg noe nytt, men dette ble tydeligvis ikke tatt særlig seriøst dette heller.

 

Kanskje det er tid for at Dick rydder andre steder enn R&D?

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Innlegg som er off-topic er slettet; hold dere til saken her!

Trådstarter skriver et åpent brev til Sony Ericsson om skrivefeil/korrekturlesing og har du ikke noe å komme med i den sammenheng så er det best å ikke trykke på "Svår nå-knappen".

 

Hold diskusjonen saklig og ikke gå på enkeltpersoner! Advarsler vil bli delt ut hvis det fortsetter i den retningen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner tas på PM.

Endret av datating
Lenke til kommentar

"derfor håper jeg at du ikke jobber hos SE"

 

Hahahaha.

 

Jeg synes dette var et fint initiativ. Du forstår - vanligvis snakker ikke SE med uinnvidde i det hele tatt. Journalister, kunder - who cares. I stedet snakker de med andre kampanje- selgere som rapporterer om teknologi i lys av sine produkter.

 

Dermed dekker simpelten ikke noen hva slags "nyvinninger" selskapet kommer frem med, untatt via indirekte kilder, eller rundt teknologi som angivelig nå blir benyttet. Vanligvis fordi 1. De slipper ikke inn på konferansene, og 2. SE svarer ikke på spørsmål.

 

Og foretrekker altså å stole på at de har full kontroll i alle ledd. Mens det er et mysterium at salgstallene synker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...