flikca Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hei. Sliter litt med en oppgave som går som følger: En likevekt er gitt ved likningen PCl3(g) + Cl2(g) --><-- PCL5(g) I en tom beholder på 3 liter blir det ført inn 1,00 mol PCl5 og 2,00 mol PCl3. Finn likevektskonsentrasjonene ved 25 grader C når K(altså likevektskonstanten) er lik 0,18 ved denne temperaturen. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, kjempefint hvis noen kan hjelpe meg på vei=) Lenke til kommentar
Special P Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 tror muligens jeg skal kunne dette, men som sikkert alle vet så er det forsatt sommerferie og da er det tid for å chille, ikke jobbe med kjemi Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hmmm, litt rar oppgave, men skal prøve meg. Altså: PCl3 + Cl2 <--> PCl5 da må start stoffmengen (n) settes opp for hele reaksjonen. Deretter endringa og til slutt n ved likevekt. Dvs n(PCl_3) = 2-x n(Cl_2) = -x n(PCl_5) = 1+x K = 0,18 = ((1+x)/3) / (((2-x)*(-x))/9) løs 2. gradslik som gir x < 0. Dette er den eneste som passer (?) x = -0.853 som gir [PCl_3] = 0,951 M [Cl_2] = 0,284 M [PCl_5] = 0,049 M stemmer dette...? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Slik jeg ser det, må likevekten forskyves mot venstre (den kan ikke gå mot høyre siden vi ikke har noe klorgass til å begynne med), slik at vi ender opp med 1,00 - x mol PCl5 samtidig som vi får 2,00 + x mol PCl3 og x mol Cl2. Da jeg satte opp dette og regnet ut, fikk jeg at x = 0,85 mol, men nå kan det jo hende at jeg er fullstendig på bærtur òg da. Noen fasit å oppdrive? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Slik jeg ser det, må likevekten forskyves mot venstre (den kan ikke gå mot høyre siden vi ikke har noe klorgass til å begynne med), slik at vi ender opp med 1,00 - x mol PCl5 samtidig som vi får 2,00 + x mol PCl3 og x mol Cl2. Da jeg satte opp dette og regnet ut, fikk jeg at x = 0,85 mol, men nå kan det jo hende at jeg er fullstendig på bærtur òg da. Noen fasit å oppdrive? Vel, hvis du er på bærtur - er jeg på fleinsopptur... Du har helt rett... Endret 18. august 2008 av Janhaa Lenke til kommentar
flikca Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Vel, jeg fant faktisk ut av dette på egenhånd etter litt mer prøving. Jeg fikk det samme som deg, Janhaa, og dette er også det fasiten sier, så da får vi vel satse på at det ikke er noen som helst slags tur annet enn den riktige... takk folkens;) Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Vel, jeg fant faktisk ut av dette på egenhånd etter litt mer prøving. Jeg fikk det samme som deg, Janhaa, og dette er også det fasiten sier, så da får vi vel satse på at det ikke er noen som helst slags tur annet enn den riktige...takk folkens;) Eneste kjipe ved våres svar er at x < 0....og dette kan man manipulere seg fram. etc. TwinMOS har akkurat samma som oss og fasit han også. Lenke til kommentar
flikca Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Nei, jeg har ikke x<0, mente bare å si at de verdiene du kom fram til var riktige iflg fasiten.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå