Gå til innhold

Spørsmål vedrørende oppgradering av HW på en pc med XP Pro OEM lisens


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Sitter på en hjemmebygd pc som jeg nå føler tiden er inne for å oppgradere. På denne pcen har jeg en OEM versjon av XP Pro innstallert.

 

Mitt spørsmål er enkelt; hvis jeg bygger meg en ny pc, må jeg da ha meg en ny lisens på OS. Hvordan er reglene for dette med OEM lisenser i forhold til å oppgradere. Er det begrenset hva en kan skifte ut, eller gjelder det bare ved bytte av Hk/CPU.

 

 

 

Takker for hjelpen!

 

-Tet

 

PS: jeg er overhodet ikke interessert i å anskaffe meg en uatorisert kopi av OS, og ser helst at det ikke nevnes/hintes til slike ting i denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjeldende OEM reglener:

 

1. En OEM-lisens er maskinbunden, den kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter

 

2. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som en ny maskin og en ny Windows OEM-lisens kreves

 

3. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme merke eller med tilsvarende spesifikasjoner som oppgitt av produsent, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves

 

4. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at det utløser behov for en ny OEM-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows.

 

Dette er sakset direkte fra en e-post jeg fikk fra Microsoft kundeservice.

Jeg lurte nemmlig på det samme selv, så jeg spurte Microsoft direkte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...