Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST:: xp installasjon, går til blåskjerm med var. feilmeldinger

Anbefalte innlegg

Hei..

Skal installere xp på helt ny maskin, men når xp er ca 3/4 ferdig installert går den i blått og vil ikke mer. Alle komponentene i pc er flett nye... og jeg skjønner ikke hva det kan være som er feil her.

Har et asus p5e med Intel 2core duo

radeon hd2600 pro

hitachi 160bg harddisk

Det er ingen tegn til feil på komponentene eller noe sånt.. eneste jeg kan tenke meg som problem er at det er en litt gammel versjon av xp... service pakkene ligger på egen cd og kjøres etter at xp er installert.

Blir kjempetakknemlig for alle tips... for nå går det i stå her :-P

Endret av Aldera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye ram har du i?

Installerer man Vista uten servicepack 1 vil den gi bluescreen under installasjonen dersom man har mer enn 2(?) gb ram. Vet ikke om problemet gjelder for xp også, men uansett kanskje verdt å prøve en install med minimum ram installert....

Lenke til kommentar
Hvor mye ram har du i?

Installerer man Vista uten servicepack 1 vil den gi bluescreen under installasjonen dersom man har mer enn 2(?) gb ram. Vet ikke om problemet gjelder for xp også, men uansett kanskje verdt å prøve en install med minimum ram installert....

hmm... har 4 stående i... verdt et forsøk... måtte jo seff sjekke men disken er lytefri 100% :-)

regner med at vista akseperer at du installerer 2 gb ram til etter installasjonen =?

Lenke til kommentar
.. eneste jeg kan tenke meg som problem er at det er en litt gammel versjon av xp... service pakkene ligger på egen cd og kjøres etter at xp er installert.

Du har jo et problem hvis CD'en din ikke engang har SP1. Da kan du ikke lage partisjon større enn 128GB, og hvis du allerede har større partisjon kan det bli svært problematisk.

Løsningen er å lage seg ny CD med SP integrert, såkalt slipstream. Bruk nLite.

Hvis det ikke er det som er problemet så kan du prøve å slå av integrerte enheter i BIOS (ting som lyd, nettverk, etc) og slå de på igjen etterpå.

Lenke til kommentar

quote]

Du har jo et problem hvis CD'en din ikke engang har SP1. Da kan du ikke lage partisjon større enn 128GB, og hvis du allerede har større partisjon kan det bli svært problematisk.

Løsningen er å lage seg ny CD med SP integrert, såkalt slipstream. Bruk nLite.

Hvis det ikke er det som er problemet så kan du prøve å slå av integrerte enheter i BIOS (ting som lyd, nettverk, etc) og slå de på igjen etterpå.

ok... men disken er ikke på mer en 131.. men det er gjerne nok til at det tipper over?

Lenke til kommentar

er det integrert støtte for sata kontroller på Vista cd-en. Husker at xp-en trengte egen driver til sata-kontroller for å kunne laste inn OS-et... Ellers måtte man i Bios og sette "kompatibel" eller noe slikt for sata..

Endret av dmdb
Lenke til kommentar
ok... men disken er ikke på mer en 131.. men det er gjerne nok til at det tipper over?

Du skriver jo selv at du har en disk på 160!

Det finnes ingen disker på 131 GB. Det tallet kommer bare fordi du ikke har SP1.

Hehehe... vist.. går litt kjapt i svingene her.. 160 stemmer jo alldeles. Nå har jeg prøvd det meste, og ingenting virker.. så jeg får nok ordne meg en ny disk og se om det funker.

Takk for hjelpen sålangt.

Lenke til kommentar

Stemmer vel at XP uten SP ikke godkjenner diskstørrelser større enn x antall gb, men jeg mener at man uansett burde få installert og det virker rart at dette fører til bsod under installasjon slik feilbeskrivelsen er...

Prøvde du installering med mindre enn 2gb ram?

(Du må i så fall installere OS, oppdatere windows og deretter installere resterende ram.)

Hvis du får samme feil ville jeg også gått for nyere install-cd så slipper du mye ekstra problemer og trolig dette også...

Lenke til kommentar
Hvor mye ram har du i?

Tull. Jeg har installert Vista på min maskin mer en 1 gang med 4gb ram i - FØR SP1 kom ut.

Lenke til kommentar

Blåfargen på skjermen er jo et klart tegn på depresjon (ever heard of the blues?)... og mangelen på alfanumeriske feilmeldinger (=tekst) tyder på innesluttethet.

Pass også på at du ikke har venstre hånd i bukselommen når du installerer - jeg gjorde det en gang, og da kræsjet installasjonen.

OK, nok flåseri:

WinXP pre-SP1 vil fint klare å opprette en partisjon på 131GB selv om disken i utgangspunktet er større. Selv foretrekker jeg å lage systempartisjonen enda mindre, bare for å slippe å flytte på så mye data dersom det skulle bli behov å reinstallere XP.

Opprett f.eks. en systempartisjon (C:) på 30GB og la resten bli D: der du kan ha alle filene dine.

(D: må du opprette når XP er ferdig installert. XP har verktøy for dette.)

Blåskjerm under installasjon er ofte koblet til mangel på drivere. Prøver du f.eks. å installere XP på en SATA-disk, kan det godt tenkes at du trenger en diskett med driveren til SATA-kontrolleren til bruk under installasjon.

Hva om du begynte med å fortelle hva slags feilmelding du får på den blåskjermen?

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Hva om du begynte med å fortelle hva slags feilmelding du får på den blåskjermen?

Det er ivertfall tegn til depresjon og ukontrollert sinne hos eigeren maskinen :-P

Nå har jeg byttet til xp pro med sp2, for ordensskyld så har jeg også byttet cd rom spiller.

Prøvde å installere på ny nå, og får følgende:

Fatal error - Setup failed to install product catalogue (gikk faktisk ikke i blått denne gangen...)

Har egentlig ikke no tro på at jeg mangler drivere fordi jeg får kjørt igjennom nesten hele installasjonen før det skjærer seg. Det står heller ikke noe hokkus pokkus kort i maskinen.. skjermkort, satadisk, hovedkort og prosessor. Jeg føler jeg kan godkjenne harddisken (siden jeg får kopiert over så og si hele installasjonen) skjermkortet må være ok.. og tydeligvis er også cd rommen i orden.

Eneste jeg kan koke det ned til etterhvert er feil på hovedkortet eller prosessoren, men da skulle jo ikke maskinen feilet på samme sted i installasjonen?

Gode tips noen?

Lenke til kommentar

Før du starter noensomhelst OS installasjon må du teste systemet med memtest86+.

Er det feil i memtest vil OS inst garantert BSODe.

En annen ting er AHCI.

Du er nødt til å ha hovedkortets intel kontroller i ide/"native sata" modus (ikke AHCI eller RAID) . Men det høres ut som det er standard instilling på ditt kort , ellers ville ikke XP setup funnet noen disk.

Men som sagt test med memtest86+ CD.

Hvis feil skru opp vdimm til produsentens anbefalte spenning ,

ved auto benyttes jedec voltage som er 1.8v og er oftest for lite til mesteparten av moduler der ute.

Hvis 4 brikker må man ofte også øke nb voltage et hakk.

Edit:

Påse også at du setter riktig data/tid i BIOS føre du installerer windows også.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

etter at jeg fikk forrige feilmelding så boota jeg på ny og installasjonen fortsatte. Jeg satte opp tidssonen og valgte nettverkssettinger og kjørte på. Installasjonen var nesten ferdig da jeg fikk blå skjerm igjen:

page_fault_in_nonpaged_area

Det står og noe om bios options som caching or shadowing men jeg har ikke funnet noe om dette i min bios.

Videre kommer en STOP: 0x0000000050 (0x89e8a3d0, 0x0000000001, 0x8054a168, 0x0000000000) ... men akkurat den sier meg fint lite...

Lenke til kommentar
Men som sagt test med memtest86+ CD.

Hvis feil skru opp vdimm til produsentens anbefalte spenning ,

ved auto benyttes jedec voltage som er 1.8v og er oftest for lite til mesteparten av moduler der ute.

Hvis 4 brikker må man ofte også øke nb voltage et hakk.

okai... finnes det ingen kontroll på dette i bios? ... er kanskje ingen god ide å "prøve å skru opp safta litt"??

Lenke til kommentar

Hvor du finner det i BIOS settings:

Juster

DRAM Voltage ( ihh til din produsents anbefalinger som du finner på dems web)

North Bridge Voltage ( default er 1.25v tror jeg , sett den til + 0.1v , dvs 1.35)

Og jeg gjentar - test med memtest FØRE du prover ny installasjon av OS.

post-35394-1218722341_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...