HDSoftware Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Heisan folkens Er det en enkel måte å bruke to eller flere SQL servere i et prosjekt? Greia er at når jeg sitter på jobben så vil jeg bruke jobbens SQL server i prosjektet, men når jeg sitter hjemme så vil jeg bruke min egen. Vet jeg kan endre connection strengen, men det blir ikek helt det samme fordi jeg ikke får med eventuelle endringer. Av sistnevnte har jeg valgt å jobbe på en egen MDF fil i prosjektet og så for meg å legge denne på SQL serveren i ny og ne... Problemet er at det medfører så forbaska mye ved å gjøre det på denne måten. Tips mottas med stor takk... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg pleier å remote til en PC på jobben og kjøre alt på den. Problemet du beskriver blir ikke-overkommelig når databasen du skal benytte blir for stor. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Jeg pleier å remote til en PC på jobben og kjøre alt på den. Problemet du beskriver blir ikke-overkommelig når databasen du skal benytte blir for stor. Remote er uaktuellt da jeg jobber på 3 skjermer av gangen. Uoverkommelig eller ei, How? Jeg har kikket på replikering, men det var en dårlig vei å gå. Mase knoting og krav til tabellstruktur som ikke passer oss. Kan f.eks. to SQL servere håndtere samme MDF fil? Eventuellt, kan man ha en lokal SQL server som på en måte "deler" basen som muliuser..... Spør litt klønete her ser jeg, men ser liksom ikek helt hvordan dette kan gjøres Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Vurdert VPN tilkobling til jobben? Vet det ikke akkurat besvarer spørsmålet ditt, men da skulle du med korrekt oppsett slippe å bytte server. Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hvis du har to SQL-servere og du gjør endringer på begge to (legger til/fjerner felt/tabeller osv) må du ha ett eller annet system for administrere disse endringene. Noe av det enkleste og samtidig litt smart er å ta vare på et SQL script av alle endringene du gjør (SQL Management Studio kan generere et script for de endringene du gjør), samle disse og så kjøre de når du bytter server. Det finnes flere produkter som lar deg sammenligne to databaser for å overføre alle endringer. De kan også sammenligne mot et snapshot på disk. Red Gate sin SQLCompare brukes av mange smarte mennesker jeg kjenner til. En annen ting er hvorfor du vil jobbe mot en SQL server i nettet? Hvorfor bruker du ikke bare en lokal SQL server (f.eks. SQL Express)? Med mindre maskinen din er ekstremt presset på ytelsen så vil du ikke merke det en gang. Det er som regel det smarteste. Spesielt hvis dere er flere som jobber med samme program. I så fall er det en del verktøy som lar dere definere databasen i kode og som sørger for at den holder seg oppdatert. De kan jo naturligvis brukes når du er alene og bytter databaser og. Et annet fattigmannsalternativ er å kopiere databasefilen fra serveren hjemme, ta den med på jobben, detatch-e den fra serveren på jobben, kopiere inn den nye versjonen og attache den igjen. Og omvendt når du skal hjem. Dette kan automatiseres ved et enkelt script. Dette krever at du husker å ta den kopien før du skal hjem og at det er greit at alle data blir overskrevet hver gang. Så har du config filen din med connection strengen. Der kan du sørge for at begge SQL serverene kan nås med samme navn ved å legge inn samme navn i DNS serveren hjemme og på jobb. Eller du kan bruke f.eks. XMLPreprocess for å ha begge deler i web.config men bytte på hvilken som brukes avhenging av hvilken konfigurasjon du har i Visual Studio. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Hvis du har to SQL-servere og du gjør endringer på begge to (legger til/fjerner felt/tabeller osv) må du ha ett eller annet system for administrere disse endringene. Noe av det enkleste og samtidig litt smart er å ta vare på et SQL script av alle endringene du gjør (SQL Management Studio kan generere et script for de endringene du gjør), samle disse og så kjøre de når du bytter server. Det finnes flere produkter som lar deg sammenligne to databaser for å overføre alle endringer. De kan også sammenligne mot et snapshot på disk. Red Gate sin SQLCompare brukes av mange smarte mennesker jeg kjenner til. En annen ting er hvorfor du vil jobbe mot en SQL server i nettet? Hvorfor bruker du ikke bare en lokal SQL server (f.eks. SQL Express)? Med mindre maskinen din er ekstremt presset på ytelsen så vil du ikke merke det en gang. Det er som regel det smarteste. Spesielt hvis dere er flere som jobber med samme program. I så fall er det en del verktøy som lar dere definere databasen i kode og som sørger for at den holder seg oppdatert. De kan jo naturligvis brukes når du er alene og bytter databaser og. Et annet fattigmannsalternativ er å kopiere databasefilen fra serveren hjemme, ta den med på jobben, detatch-e den fra serveren på jobben, kopiere inn den nye versjonen og attache den igjen. Og omvendt når du skal hjem. Dette kan automatiseres ved et enkelt script. Dette krever at du husker å ta den kopien før du skal hjem og at det er greit at alle data blir overskrevet hver gang. Så har du config filen din med connection strengen. Der kan du sørge for at begge SQL serverene kan nås med samme navn ved å legge inn samme navn i DNS serveren hjemme og på jobb. Eller du kan bruke f.eks. XMLPreprocess for å ha begge deler i web.config men bytte på hvilken som brukes avhenging av hvilken konfigurasjon du har i Visual Studio. Mange gode tips. Takker for det. Er slik at dette kjører på min maskn med SQL Express (i visual studio) og dette publiseres på jobben ved gjevne mellomrom. Derfor må data være inntakte hele tiden. Finnes det noe replikeringsmuligheter her? Skal også sjekke lenkene du skrev.. Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hvis jeg forstår deg rett så utvikler du lokalt på maskinen din med SQLExpress og så oppdaterer du SQL-en på jobben av og til når du publiserer en ny versjon av programmet? Noen alternativer: Et SQL compare verktøy, tilsvarende Red Gate sitt. Det finnes flere og. Ta vare på alle endringene dine som SQL script og kjør disse ved oppgradering. Her har du en metode for å gjøre det litt mer idiotsikkert. Denne jobben kan automatiseres med et enkelt bat-script. Disse scriptene kan også lagres i applikasjonen din og kan oppdatere SQL serveren din automatisk (hvis du lager det). Det finnes som sagt rammeverk som kan hjelpe deg med å holde databasen i synk, en kar har gått igjennom noen av de og listet opp fordeler og ulemper med noen forskjellige database migration verktøy. Noen av disse kan være tungvindte, personlig synes jeg og at migratordotnet virker bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå