Wattengård Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Som flere nevner så er jo dette egentlig bare en behandling av symptomene, ikke en kur for sykdommen, som er det som trengs. Det som bør på papiret fra politikerene er om et dataparty er kultur eller ikke. -C- Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg kan lage lan, i en hall, uten ingangs peng, med linje fra kommunen 100 mbit, liten hall da, jeg betaler ikke noe, staten betaler alt, så lenge jeg rydder og holder alt riktig fikser vakter, etc. okey, de små lana kan ta penger av staten, meens de store som ikke bruker noe, må heller da betale staten ? skjønte ikke den. TG er kultur på mange måter anywayz, og vi bruker våååre penger, ingen andre's. Opera, jeg kjenner faktisk ingen som hører på opera, jeg aksepterer hvis noen faktisk gjør det her, men 20 milliarder++++++ kr for Opera WTF! sæææærinteresse. bygningen er flott, men for opera er det en stor pengebundt. sikker på at HVIS de hadde hatt ordentlige bygge planer som var litt mer sparsom, trenger man 1000000000cm marmor over alt nei ? den kan godt være betong med marmor uttapå og spare 10 mill bare på det sikkert. TG er sparsomme, og gir 5500 som har både barn, fra 9 år veit jeg om, sikkert yngre med foreldre og :O og opp til 48 har jeg møtt. 1 gang i året, bruker ikke noe av stats kassa. ett tilbud som detta er stort, tyske folk blir imponert, de syns det er noe annet enn noe annet lan de har vært på. grunnen tg har blitt kultur og egentlig ikke noe spesielt lan, man har teknologi og PC i fokus da. Dreamhack mer lan, men fortsatt mye kultur og =) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg kan lage lan, i en hall, uten ingangs peng, med linje fra kommunen 100 mbit, liten hall da, jeg betaler ikke noe, staten betaler alt, så lenge jeg rydder og holder alt riktig fikser vakter, etc. okey, de små lana kan ta penger av staten, meens de store som ikke bruker noe, må heller da betale staten ? skjønte ikke den. Drar du inn mer enn 50.000,- i året må du betale, hvis jeg ikke tar helt feil. At komunen du bor sløser bort pengene sine på lan du arrangerer er ikke staten sin feil, men heller komunen din som ikke vet bedre. Dessuten er det slik at i budsjetter er en del penger "øremerket" til forskjellige formål. Jeg regner med at pengene som komunen må betale i strøm sikkert er øremerket til "ungdomsting" eller noe slikt. Opera, jeg kjenner faktisk ingen som hører på opera, jeg aksepterer hvis noen faktisk gjør det her, men 20 milliarder++++++ kr for Opera WTF! sæææærinteresse. bygningen er flott, men for opera er det en stor pengebundt. sikker på at HVIS de hadde hatt ordentlige bygge planer som var litt mer sparsom, trenger man 1000000000cm marmor over alt nei ? den kan godt være betong med marmor uttapå og spare 10 mill bare på det sikkert. {/quote] Selv om ikke DU kjenner/vet om noen som hører og ser på en opera så betyr ikke det automatisk at det ikke finnes en betydelig gruppe som gjør det. Dessuten er ikke operaen forbeholdt opera, det er ingen ting i veien for at det skulle kunne være en helt ordinær konsert eller et teaterstykke der. Så noen særinteresse er det ikke. {quote] TG er sparsomme, og gir 5500 som har både barn, fra 9 år veit jeg om, sikkert yngre med foreldre og :O og opp til 48 har jeg møtt. Dette skjønte jeg desverre ikke. 1 gang i året, bruker ikke noe av stats kassa.ett tilbud som detta er stort, tyske folk blir imponert, de syns det er noe annet enn noe annet lan de har vært på. grunnen tg har blitt kultur og egentlig ikke noe spesielt lan, man har teknologi og PC i fokus da. Enig med deg der. TG er et stort og flott tilbud og jeg synst at burde fritas for moms. Men jeg synst i likhet med en del andre at en dispansasjon blir litt feil. Det burde være enten eller for alle. Ikke noe spesialbehandling. Er et lan kultur eller ikke? Skal alle være nødt til å søke særskildt for å slippe moms selv om det er fastslått at lan er kultur?. Lenke til kommentar
Campin Carl Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Helt urimelig at TG skal være unntatt fra moms-kravet. Synd å se nok et knefall for særinteresser som hyler høyt. Det betyr bare at jeg må betale enda mer til fellesskapet over min skatteseddel. Trist. Vel TG har ikke betalt moms før, og du har heller ikke betalt dem. Så hvor mye mer skatt blir det deg? 0 kr Hyle høyt for du slutte og gjøre selv Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Gode nyheter! Jeg synes også det er ålreight at de det gjelder i artikkelen ga en kort og konsis støtteforklaring til skattetaten. Det åpner for en bedre forståelse av hvorfor slike situasjoner oppstår. Selv om jeg er mot moms på TG så forstår jeg at det fort kan bli salg og tjenester rundt slike arrangementer som egentlig faller utenfor det kulturmessige. Det eneste totalt usaklige som har blitt nevnt i debatten er "man leier internettilgang ved å delta på TG". Så akkurat den uttalelsen stiller jeg meg nok for alltid uforstående til. Endret 13. august 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
jøkul ptro Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 sitat: "-Ikke Skatteetatens feil Videre sier Axelsen at både han og finansminister Kristin Halvorsen har fulgt momsdebatten med interesse. Han mener det er feil å skylde på Skatteetaten, da de kun følger et regelverk." sitat slutt. Greit nok, men det er de folkevalgte og resten av suppegjengen som skal regulerer dette gjennom sine kanaler, greit nok at de unnskylder tullingene i skatteetaten, men de glemmer å dele ut risen der den hører hjemme : hos grauthuene på tinget og ellers i politiker noreg Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Flotte nyheter Har gått og tenkt en del på dette, vært litt småbekymret Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Dette er hvert fall et godt skritt i riktig retning. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Helt urimelig at TG skal være unntatt fra moms-kravet. Synd å se nok et knefall for særinteresser som hyler høyt. Det betyr bare at jeg må betale enda mer til fellesskapet over min skatteseddel. Trist. Du må betale akkurat det samme som de årene de heller ikke har betalt moms. Dette er et arrangement til glede for fellesskapet. At du skal betale mindre på bekostning av TG er noe som tar seg dårlig ut i fellesskapets lys. Et heller labert innlegg fra din side, men du oppsumerte flott synes jeg. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Man trenger ikke å være veldig smart for å vite at dette er er både kultur, kunst og vitenskap. Hvis de er veldige ivrige på å få litt penger, da bør de gå til K.I.R og kreve moms og skatt fra ham. Endret 14. august 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
kindings Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Helt urimelig at TG skal være unntatt fra moms-kravet. Synd å se nok et knefall for særinteresser som hyler høyt. Det betyr bare at jeg må betale enda mer til fellesskapet over min skatteseddel. Trist. OK, man da skal du være klar over at Operaen, teatrene, etc etc etc.. som er definert som kultur slipper unna moms. Jeg regner du føler det er bedre, dvs "sponse" en liten elites interesse av Opera.. Ikke bare har vi sponset ett nytt bygg som skal vedlikeholdes med ett x-antall millioner i året + faste overføringer til drift av operaen, momsfritak etc etc. Hadde praksisen vært at alle betalte moms og klare seg selv, ja da hadde jeg vært enig med deg, mens at noens særinteresser skal være mer verd for fellesskapet enn andres er tull og vas. Jeg tror det er viktig å forstå at det er svært få kulturbegivenheter som ikke blir sponset sterkt av staten + momsfritak. Det eneste TG spør om er å få fritak fra moms ellers klarer de seg selv, de betaler såvidt jeg vet for lokaler etc etc. Det er slike kulturelle begivenheter jeg ønsker å se, dvs det betyr lite om man definerer det som kultur eller ikke, det er arrangement som samler folk og som drives på frivillig basis. Ett viktig poeng er også at kultur som krever statlig støtte sannsynligvis ikke appelerer til nok folk, det er noe våre politikere bør tenke på. Endret 14. august 2008 av kindings Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Dersom vi skal ta Operabygget eller andre kulturbygg inn i diskusjonen bør det da poengteres at Vikingskipet er fullfinansiert av den norske stat. I tillegg fikk Hamar kommune en betydelig engangsoverføring til å dekke drift- og vedlikehold. Så TG nyter således fruktene av statens "sponsing" av kultur/idrett gjennom en klart "subsidiert" leie for lokaler. Å kalle de som liker f.eks opera, blant annet undertegnede, for elite er ellers et bomskudd. Flertallet er helt vanlige folk, med vanlig inntekt. Ellers er det ingen land som vi naturlig kan sammenligne oss med som ikke har offentlig støtte i betydelig grad til kulturaktiviteter. Dersom alt kulturliv skulle bygd på betalingsvilje, sponsing og frivillig innsats er jeg redd vi ville fått et relativt magert kulturliv. Man bør heller ikke blande inn momsfritak med offentlig støtte. Det er andre områder enn kultur som har momsfritak, f.eks. er det ikke mva på utleie av kontorlokaler, leiligheter etc. Betyr det at "eiendomsbaroner" blir sponset av den norske stat. Det er heller ikke mva på områder som finansforvaltning og banktjenester. Blir bankene da sponset. @Sam_Oslo: Tror nok de selskaper K.I.R har eierandeler i betaler betydelige beløp i merverdiavgift. Han betaler nok skatt også, om han betaler nok er en annen sak. Merverdiavgiftsloven gjelder ellers ikke privatpersoner. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Er det bare jeg som synes ordet "dataparty" høres så utrolig latterlig nerd ut? Jeg har aldri vært på et vanlig "party" før som likner på "dataparty" Anyways, så skaper ikke egentlig TG "merverdi" allikevel, så det er uansett feil å momsbelegge det. Det er dessuten absolutt et kulturarrangement. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Dersom vi skal ta Operabygget eller andre kulturbygg inn i diskusjonen bør det da poengteres at Vikingskipet er fullfinansiert av den norske stat. I tillegg fikk Hamar kommune en betydelig engangsoverføring til å dekke drift- og vedlikehold. Så TG nyter således fruktene av statens "sponsing" av kultur/idrett gjennom en klart "subsidiert" leie for lokaler. Å kalle de som liker f.eks opera, blant annet undertegnede, for elite er ellers et bomskudd. Flertallet er helt vanlige folk, med vanlig inntekt. Ellers er det ingen land som vi naturlig kan sammenligne oss med som ikke har offentlig støtte i betydelig grad til kulturaktiviteter. Dersom alt kulturliv skulle bygd på betalingsvilje, sponsing og frivillig innsats er jeg redd vi ville fått et relativt magert kulturliv. Man bør heller ikke blande inn momsfritak med offentlig støtte. Det er andre områder enn kultur som har momsfritak, f.eks. er det ikke mva på utleie av kontorlokaler, leiligheter etc. Betyr det at "eiendomsbaroner" blir sponset av den norske stat. Det er heller ikke mva på områder som finansforvaltning og banktjenester. Blir bankene da sponset. Vikingskipet ble bygget for OL og er i ettertid ett multifunksjonsbygg blir brukt til ganske mye. Dere er en elite på den måten at det har blitt brukt enorme mengder penger på en kulturell aktivitet som i norsk sammenheng kun interesserer ganske få mennesker. Vi er 4.5M og da er det viktigere å prioritere enn i land hvor man har byer som har flere innbyggere enn vi har i hele landet vårt. Multifunksjonsbygg som kan brukes fra alt fra idrettsarena til TG er jo veldig bra da. Operaen er lokalisert i Oslo og er derfor for alle praktiske formål ubrukelig for oss som bor andre steder i landet. OK, jeg tror nok på at interessen er stor akkurat nå som bygget er nytt, men det regner jeg med at alle forstår skyldes andre forhold enn en enorm interesse for Opera i Norge. Jeg forstår ikke hvorfor statlig/offentlig støtte og momsfritak skal blandes, vi snakker om samme potten her. Dvs betaler man ikke moms, så er det en form for støtte og penger som ikke kommer inn i felleskassen vår. Og det er noe av poenget mitt, det er en felleskasse og pengene bør brukes der og på en måte som gjør at de kommer flest mennesker i dette vidstrakte landet til gode. Nå sier jeg ikke at man skal bruke alle penger på fotball, det skal være åpent for mindre særinteresser, men pengebruken kan jo godt være noe mer reflektert enn i Operahus tilfellet. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Operaen er lokalisert i Oslo og er derfor for alle praktiske formål ubrukelig for oss som bor andre steder i landet. I så måte blir også Vikingskipet ubrukelig for alle som bor andre steder i landet. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 synes denne tråden trnger følgende råd: Inviter kulturministeren og 3 av hans/hennes hoff til neste, og la dem disponere en pc i hallen i noen dager mens det foregår, spør så etterpå om det var kultur eller bisniss. i beste fall blir det knefall fra politikken, i værste fall blir de bare hekta på css. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 @kinding: Vikingskipet var aldri tenkt til flerbruk, det skulle egentlig brukes 100 % som nasjonalanlegg for skøyter. HOA/Hamar kommune har i stor grad presset gjennom flerbruk for å sikre at man ikke forbrukte av etterbruksfondet. Diskusjoner om hvor mange dager i året det skal være is i hallen har vært konstant over år. God kommentar Frijazz. Nei, merverdiavgift må ikke blandes med offentlig støtte. Men jeg ser liten vits i å fortsette den diskusjonen, da vi uten tvil har for ulikt grunnlag til å diskutere skatt/avgifter kontra støtte/sponsing. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Men nå er "vi" fritatt! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg har aldri hatt noen glede av Vikingskipet eller OL annlegget i Lillehammer. Operaen får jeg kanskje glede av. Jeg får heller ingen glede av alle broene og tunellene som er bygget på alle merkverdige plasser i landet. Ikke får jeg glede av store skattefradrag i nord-norge heller. Lenke til kommentar
War Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 TG slipper moms, når kommer dette som en nyhet på hw.no? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå