Gå til innhold

Havregrynsgrøt, havregryn frokostblanding?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! Har hørt om havregrynsgrøt, og det synest jeg smakte [****]

Du bruker (masse) melk på? Vært borti folk som prøvde havregrøt uten, og de var ikke særlig begeistret.

 

 

Nei, kun vann :/ I grøten ja..

 

-

 

Hmm, synest ikke den andre metoden eller funket jeg:( Men jeg brukte ikke rosiner sukker(?) og sånt da, brukte kun melk og havregryn.

 

 

Er det noen som har den perfekt oppskrift til god havregryn?

Lenke til kommentar

Du lager grøt av vann, havregryn og litt salt. Så slenger du et par sleiver over i en dyp tallerken, drukner grøten i melk, og strør på sukker og evt. litt kanel. Men jeg tror ikke det blir noe særlig uten noe søtt på, nei.

 

Havregryn blir veldig bra med en oppskjært banan på. Eple er ok også. Eple, banan og rosiner på en gang blir litt for søtt. ;)

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Hmm. Kanskje det. Men jeg har nå begynt å like havregryn + melk + sukker veldig godt. 100 gr havregryn+2dl melk+ litt strøing av sukker= namnam

 

Skal begynne med litt rosin oppi også nå.

 

Hva mer anbefales enn bare rosin? Funker det med litt eple eller banan oppi den bløte melken eller blir det bare kvalmt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min oppskrift på havregrøt.

 

Ha godt med Bjørn Lettkokt Havregryn i en skåltallerken. Dryss lett på med salt og kanel, og bland det godt inn. Hell på melk, så det blir absorbert + litt til (skal kunne koke inn litt). Kok i mikroen på full styrke i 1 1/2 minutt. Mens den står i mikroen kutter du opp 1/2 eple og en banan i biter (jeg pleier bare å spise opp den 1/2 eple som blir til overs). Ha dette oppi havregrøten, og la den varme opp i 1/2 minutt til. Etterpå strør du på litt rosiner. Vel bekomme!

 

Jeg synes det blir så godt at jeg ikke trenger ha i ekstra sukker og annet kliss, men det er smak og behag. Jeg pleier også blande oppi proteinpulver med sjokoladesmak, da blir det bare så nammenam atte :D (men husk å ha i litt mer melk hvis du skal ha proteinpulver, da den suger til seg ganske mye melk)

 

Jeg skal måle opp nøyaktige mengder med havregryn og melk i morra og skrive det inn i innlegget.

 

EDIT: Prøvde med 2 dl havregryn og 2 dl lettmelk, ble litt tyntflytende. Så tror det skal være 2 dl havregryn og 1,5 dl lettmelk.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Så ut som en fin oppskrift A-jay! Perfekt hybelmat ;) Har ikke micro, så jeg lurte på hvor lenge det er snakk om det skal kokes i kjele?

Hadde vært fint om proteinpulveret mitt faller i smak til dette også :)

Har aldri prøvd å koke i kjele, så vet ikke. Men mikrobølgeovn koster faktisk bare 300 på Elkjøp, så koster ikke allverdens om du feks spleiser med en hybelkamerat ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

meh...

 

Hvordan du lager Breakfeast of Champions:tm

 

Gå til innkjøp av Bjørns lettkokte havregryn.

 

Fyll opp en dyp skål med så mye havregryn du orker.

Hell på kokende vann slik at det dekker grynene og 50% ekstra.

Valgfritt: Tilsett evt smaksmiddel.

Rør rundt

La stå til grøten har oppnådd en spisbar temperatur.

Rør rundt igjen

Spis!

 

Av valgfritt tilbehør kan jeg foreslå: Oppkuttet banan, rosiner, honning, soltørket tomatsaus med gressløk!, osv. Her er det bare fantasien som setter grenser.

 

Sammen med en trusty proteinshake av skummetmelk, et stort glass vann og en støyt tran er dette den ultimate frokost: Billig, sunt og effortless.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...