gregor Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hei. Et raskt lite spørsmål: Noen som vet om det er mulig å låse speilet i øvre stilling på en Nikon D40 før man tar et bilde? Jeg får låst speilet for rens av sensor etc., men kan ikke ta noe bilde når speilet er oppe. Noe jeg har oversett? Mvh gregor Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Det går nok ikke... Det går faktisk ikke på D80 heller, du må til D200 eller bedre for å få speillås hos Nikon. Lenke til kommentar
gregor Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Ok...litt synd. Takk for svar. gregor Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Det går nok ikke... Det går faktisk ikke på D80 heller, du må til D200 eller bedre for å få speillås hos Nikon. D100 har også muligheten. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Det går nok ikke... Det går faktisk ikke på D80 heller, du må til D200 eller bedre for å få speillås hos Nikon.Det er en sannhet med modifikasjoner. D80 har ikke "ekte" speillås, men du har mulighet for å få en liten forsinkelse mellom at speilet løftes og lukkeren utløses. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Ser mulligheten til å lære noe nytt, så jeg spør, hva er hensikten med å låse speilet? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Ser mulligheten til å lære noe nytt, så jeg spør, hva er hensikten med å låse speilet?At speilet slår opp gir vibrasjoner i kameraet. Så hvis du vil unngå uskarphet på grunn av det så er det kjekt å kunne låse speilet oppe og la vibrasjonene dø ut før man tar selve bildet. Det er rimelig kjekt når du fotograferer med stativ, kanskje spesielt til landskap og makro hvor man gjerne vil ha maksimal skarphet og små rystelser kan gi synlige utslag. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Relatert spm, vil å slå på LiveView på 450D i praksis gjøre samme nytte som speillås siden speilet da står oppe? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Relatert spm, vil å slå på LiveView på 450D i praksis gjøre samme nytte som speillås siden speilet da står oppe?Ja, i hvert fall hvis du bruker kontrastbasert fokus. Vet ikke helt hvordan 450D gjør det hvis du bruker fasedetekterende fokus, om det slår ned speilet for å bekrefte fokus før bildet blir tatt eller ikke. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 dette er jeg ikke helt enig i, da jeg har for kort tid siden kjøpte meg D40, og i menyen står det "Lock Mirror" klart og tydelig :-) -x- Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 dette er jeg ikke helt enig i, da jeg har for kort tid siden kjøpte meg D40, og i menyen står det "Lock Mirror" klart og tydelig :-) -x- Har du prøvd å faktisk bruke det menyvalget og sett hva det gjør? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå