Dahl Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 VIA vil ikke lenger produsere brikkesett – verken for AMD- eller Intel-plattformen. Les mer Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Har hatt en del bilige via baserte hovedkort. Og har alltid vært storfornøyd =) De er også en av få som man kunne plassere en core 2 duo (800mhz fsb) i de første 775 hovedkortene som ble lansert Bare en bios oppgradering måtte til... dette greide værken intel eller nvidia (de måtte lage nye utgaver av hovedkortene) Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Høres fornuftig ut av VIA. I deres segment er det SoC som er fremtiden. Da er det lite vits i å komme slengende med en egen brikke. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Shit, jeg leste først "Lager brikkesett i fylla"... på tide å våkne litt... Alltid synd når aktører må gi seg. Hvis nvidia også gir seg, har vi kun Intel og AMD igjen. Tror ikke det er så sunt for markedet på sikt Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Har hatt en del bilige via baserte hovedkort. Og har alltid vært storfornøyd =)Samme her. Blir interessant å se om de kommende komplette VIA plattformene kan matche Intel og AMD på pris. Endret 13. august 2008 av mandela Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Shit, jeg leste først "Lager brikkesett i fylla"... på tide å våkne litt... Dette er da ikke en nvidia artikkel Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Dette er en trist trend i markedet. - Samme sokkel til prosessorer fra flere leverandrøer -> ulike sokler. Intel satt en stopper for at AMD og Via kunne bruke "deres" sokkel. - Fritt valg av CPU + GPU -> CPU og GPU spleises og forhindrer en del kombinasjonsmuligheter - Intel skviser Nvidia, Via og Sis ut fra brikkesettmarkedet blant annet med Centrino-pakkene og sterk produktkobling ut til OEM-produsenter. At VIA trekker seg ut er ingen overraskelse slik markedet har utviklet seg. Intel drar sakte men sikkert produsenter bort fra konkurrentenes brikkesett. Nvidia følger vel i fotsporene til Via, men i deres tilfelle er det kjipere siden de har færre andre ben å stå på. Særlig når GPU blir spleiset med CPU i nær fremtid. På sikt ser jeg for meg følgende valgmuligheter: 1. Intel CPU + Intel brikkesett + Intel GPU 2. AMD CPU + AMD brikkesett + AMD GPU 3. Nvidia CPU + Nvidia brikkesett + Nvidia GPU 4. VIA CPU + VIA brikkesett + VIA GPU 5. osv Dvs. at kombinasjonsmulighetene forsvinner. Årsaken er en generelt grådig bedriftskultur som bruker markedsvridende tiltak for å få grepet om markedet på flere produkter enn bare hovedproduktet. En bedriftskultur som styrer i retning av monopol (selv om det er et godt stykke dit ennå). Lenke til kommentar
carnilio Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) På sikt ser jeg for meg følgende valgmuligheter:1. Intel CPU + Intel brikkesett + Intel GPU 2. AMD CPU + AMD brikkesett + AMD GPU 3. Nvidia CPU + Nvidia brikkesett + Nvidia GPU 4. VIA CPU + VIA brikkesett + VIA GPU 5. osv Var det ikke snakk om at Nvidia og Via kunne tenke seg og sammarbeide om CPU-GPU løsninger? I såfall blir det vel heller: 1. Intel CPU + Intel brikkesett + Intel GPU 2. AMD CPU + AMD brikkesett + AMD GPU 3. VIA CPU + VIA/Nvidia brikkesett + Nvidia GPU 4. OSV. Desværre blir det vel enda færre alternativer slik sett? Endret 14. august 2008 av carnilio Lenke til kommentar
kindings Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg kommer ikke til å savne brikkesettene til VIA, min erfaring var dårlig kvalitet og enda dårligere drivere/software. Dog synd dersom nVidia gir seg. Problemet er vel at når Intel nå integrerer minnekontrolleren, så blir det vel bare sørbrua igjen for de uavhengige å konkurrere om? og da snakker vi vel egentlig ikke om brikkesett lengre... Var det ikke snakk om at Nvidia og Via kunne tenke seg og sammarbeide om CPU-GPU løsninger? nVidia bør vel tenke seg om ett par ganger før de evnt. binder seg til VIA, liten markedsandel og relativt svake CPU løsninger er vel ingen god kombinasjon med high end GPUene til nVidia. Jeg håper ikke at dette blir utviklingen, dvs at man ikke kan kombinere CPUer og GPUer fraforskjellige produsenter. Dog var vel dette noe de fleste av oss fryktet da AMD kjøpte ATI, jeg har i det lengste håpet på at dette ikke skulle skje. Dog er jeg redd for at AMD ødela en balanse i markedet som det blir vanskelig eller om ikke umulig å gjenopprette. BTW; hva skjer med Matrox? Det er lenge siden vi hørte noe fra dem.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå