nightshoot Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Heisann folkens. Jeg har diverse spørsmål her som jeg håper jeg kan få svar for. Jeg tror likegodt jeg bare kaster meg ut i det: Min stasjonære PC ser ut til å ha tatt kvelden, og det er like før den bærbare gjør det samme. Så da er det på høy tid å se seg rundt etter noen gode pc-løsninger Det er nå 3-4 år siden jeg sist fikk meg nye PC'er, så jeg har mista litt oversikten over hva jeg bør se etter. 1. Forrige gang gikk jeg for DELL-maskiner (bærbar: DELL Inspiron 8600, stasjonær: DELL Dimension 8400), og da var jeg vel iallfall oppe i rundt 20 000 for en pakkeløsning for den stasjonære. Maskiner har sikkert blitt billigere siden den gang. Men i tillegg har jeg en mistanke om at DELL-maskinene blir veldig dyre i forhold til andre merker, som f.eks HP, uten at de er noe spesielt kraftigere eller stabile av den grunn. Stemmer dette, eller er jeg bare helt på jordet? 2. Jeg jobber en del med illustrasjon, videoredigering og bildebehandling. Jeg har nettopp skaffet meg Adobe CS3 Master Collection 3.3., og denne pakka inneholder 12 programmer (inkludert Flash Pro, Photoshop CS3 Extended, Premiere Pro, Illustrator osv), og det er jo programmer som krever en del maskinkraft, spesielt om man jobber med flere programmer samtidig og har flere vinduer oppe. Jeg bruker denne pakka til frilansoppdrag, og jeg trenger derfor en maskin som kan kjøre dette så raskt og effektivt som mulig. I tillegg driver jeg med spilling, og ønsker å kunne kjøre spill som Age of Conan og Far Cry 2. Jeg er derfor på utkikk etter: A) 1 stasjonær PC som kan kjøre alle disse oppgavene raskt og effektivt (har sett på denne http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=95508, men vet ikke hvor bra den duger), til rundt 10 000 kroner. B) 1 bærbar PC som kan kjøre alle disse oppgavene raskt og effektivt (jeg antar jeg må litt opp i pris for å få en like effektiv bærbar maskin)(har sett på denne: http://www.netonnet.no/index.asp?iid=122901 ) til rundt 10 000 kroner. 3. Jeg er skeptisk til å bruke 20 000 på en maskin i dag, spesielt når de billigste maskinene koster 3-5000kroner. Er det overhodet noe poeng i å vurdere de billigste eller dyreste maskinene? 4. Slik jeg har forstått det, er en Intel Core 2 Quad prosessor firedelt. Betyr dette at en Intel Core 2 Quad Q9300 processor har 4X3GHZ eller er jeg nok en gang helt på jordet? Vil dette gjøre det enklere å kjøre flere forskjellige programmer/oppgaver samtidig? 5. Hvis man skal se på enkeltdeler, hvor mange RAM og GHZ må man opp i for å få noe som kan vare en stund? Er det verdt å forsøke å oppgradere den bærbare PC-en med mer RAM? Er det dumt å ikke skaffe seg 4GB med det samme? Det ble visst både mange og lange spørsmål, men jeg håper jeg kan få noen gode råd her inne. Jeg vil nødig havne i den fella at jeg enten kjøper for dyr eller for billig maskin. Endret 13. august 2008 av nightshoot Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) 1. Regner med de er på lik linje prismessig. Det eneste som kan skille dem er nok kvalitet på komponenter (hovedkort og minne), og servicemuligheter. 2A: PCen er nok kurrant, men anbefaler deg heller å bygge selv. Kan resultere i en del kraftigere PC, samt høyere ytelse. 2B: En laptop med kurrant prosessor og skjermkort kan nok koste rundt 10000kr ja. Gjerne mer også, om du har krav om å kunne kjøre spillene på relativt høye instillinger. Er ikke akkurat de minst krevende spillene du nevner. 3: Soleklart NEI. De billigste PCene er ribbet for gode komponenter. Du får det du betaler for. 4: Nei, du får ikke en 12GHz prosessor når du har 4-kjerner. Men du kan kjøre flere oppgaver på en gang, uten at dette fører til at programmer må vente. Til bilderedigering anbefaler jeg å gå for en 4-kjernes prosessor. 5. GHz teller ikke så mye som det en gang gjorde. Nå er teknologi minst like viktig (bl.a cache og produksjonsplattform). Intels 4-kjernere holder nok koken en god stund, da det faktisk ikke er så mange programmer og spill som kan utnytte dette enda. Intels Q9-serie er per dags dato den nyeste, og det er den du burde gå for i ditt tilfelle. Du burde også ha minst 4GB med minne, da ditt bruksmønster vil kreve en god del her. De nyeste hovedkortene støtter opp mot 16GB med minne, men det blir litt i overkant vil jeg tro. En 8GB burde være tilstrekkelig for deg. Husk at det krever et 64bit operativsystem. Om du vil bygge stasjonærPC selv har jeg en handlevogn som kanskje kan være interessant for deg. http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=79424 Merk at dette er uten skjerm og operativsystem. EDIT: Og du skulle ha bærbar i tillegg? Anbefaler multicom her. Billige PCer, men kraftig innmat. Denne: http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx...100561%3bfl%3a0 Med slik konfigurasjon:- 15,4" Widescreen WXGA+ 1440x900 blank skjerm (glare) - INTEL CORE 2 DUO P9500 2.53GHZ 1066MHz FSB 6MB cache 25W - 200GB SATA 7200RPM 2.5" - 4GB DDR2 SO-Dimm 800Mhz (2x2GB) - MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit, norsk Sjekk linken min i signaturen for mer informasjon angående bærbare PCer. Endret 13. august 2008 av Kongklykken Lenke til kommentar
nightshoot Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Takk for raskt svar! Ja, jeg antar det er bedre å bygge en pc. Men jeg har ikke særlig erfaring med bygging, så jeg bør kanskje se om jeg kan få hjelp av noen som kan det. Lenke til kommentar
nightshoot Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 EDIT:Og du skulle ha bærbar i tillegg? Anbefaler multicom her. Billige PCer, men kraftig innmat. Denne: http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx...100561%3bfl%3a0 Med slik konfigurasjon:- 15,4" Widescreen WXGA+ 1440x900 blank skjerm (glare) - INTEL CORE 2 DUO P9500 2.53GHZ 1066MHz FSB 6MB cache 25W - 200GB SATA 7200RPM 2.5" - 4GB DDR2 SO-Dimm 800Mhz (2x2GB) - MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit, norsk Sjekk linken min i signaturen for mer informasjon angående bærbare PCer. Så du tror ikke at jeg vil merke noen stor forskjell om jeg går for T9600-prosessor? Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Så du tror ikke at jeg vil merke noen stor forskjell om jeg går for T9600-prosessor? Det er heller lite ja. Men jeg har ikke særlig erfaring med bygging, så jeg bør kanskje se om jeg kan få hjelp av noen som kan det. Kan være kjekt om du er veldig usikker, men det er faktisk ikke SÅ vanskelig som man skulle tro. For det første er manualene veldig godt forklart, og for det andre finnes det utallige guider og veiledninger på nett. Dette burde du klare fint på egen hånd. Noen tips: - Unngå matter, og annet golvbelegg som kan skape statisk elektrisitet. Dette gjelder også klær. - Ha et ryddig område med god oversikt. - Sørg for å ha god tid, siden det er første gang. - Les manualene godt. - Kok kaffe før du begynner. Lenke til kommentar
nightshoot Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Noen tips:- Unngå matter, og annet golvbelegg som kan skape statisk elektrisitet. Dette gjelder også klær. - Ha et ryddig område med god oversikt. - Sørg for å ha god tid, siden det er første gang. - Les manualene godt. - Kok kaffe før du begynner. Viktig huskeliste det der. Det er utrolig hvor mye man kan kludre ting til hvis man stresser Jeg koker kaffe før jeg begynner, så får jeg spare vinen til jobben er gjort ;-) takk for hjelp! Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hvis du absolutt ikke vil bygge selv, kan jo "Netshop Din Side PC - Juli" være noe. Link. Var usikker på om du trengte skjerm, siden den du linket til ikke hadde det. Ville sett på den PCen med dette oppsettet: 1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær 1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller 1 stk. Antec Performance One P182 Gun Metal ATX miditower u/PSU 1 stk. MIST, 600W, avtagbare kabler, Rev.3 - Ny versjon, ATX 2.2, med kabel kit 1 stk. FOX+ X38A Digital Life DDR2/DDR3 -S 775 3xPCIex16, 2X1394a, 6XSATA, 2XeSATA, 7.1 1 stk. Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz 1333Mhz 12MB, BOXED m/vifte Socket 775 1 stk. Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15) 1 stk. Western Digital 640GB S-ATA II 7200 RPM Caviar Special Edition 16MB cache 1 stk. Club3D HD4870 512 MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, Kun Produksjon 1 stk. Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk 1 stk. Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 64-bit DVD-versjon, SP1 1 stk. Multikortleser 3.5" USB2 sort CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk) God og kraftig PC til bilderedigering med fire kjerner og bra RAM. I tillegg et bra skjermkort til spilling.. Lenke til kommentar
nightshoot Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Hvis du absolutt ikke vil bygge selv, kan jo "Netshop Din Side PC - Juli" være noe. Link. Var usikker på om du trengte skjerm, siden den du linket til ikke hadde det. Ville sett på den PCen med dette oppsettet: 1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær 1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller 1 stk. Antec Performance One P182 Gun Metal ATX miditower u/PSU 1 stk. MIST, 600W, avtagbare kabler, Rev.3 - Ny versjon, ATX 2.2, med kabel kit 1 stk. FOX+ X38A Digital Life DDR2/DDR3 -S 775 3xPCIex16, 2X1394a, 6XSATA, 2XeSATA, 7.1 1 stk. Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz 1333Mhz 12MB, BOXED m/vifte Socket 775 1 stk. Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15) 1 stk. Western Digital 640GB S-ATA II 7200 RPM Caviar Special Edition 16MB cache 1 stk. Club3D HD4870 512 MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, Kun Produksjon 1 stk. Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk 1 stk. Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 64-bit DVD-versjon, SP1 1 stk. Multikortleser 3.5" USB2 sort CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk) God og kraftig PC til bilderedigering med fire kjerner og bra RAM. I tillegg et bra skjermkort til spilling.. Takker. Dette så bra ut. Det får jeg stikke og sjekke! Lenke til kommentar
nightshoot Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Hei igjen. Jeg nøler fortsatt med laptop-valget. Jeg lurer rett og slett på om det lønner seg å vente noen måneder og skaffe seg en laptop med Quad Core-prosessor i stedet for Duo-prosessor. Vil dette ha mye å si for bildebehandling? Uansett vil jo en ny bærbar laptop være langt raskere enn den stasjonære maskinen jeg har nå. Men planen er iallfall å kjøpe en maskin som vil kunne brukes i minst 3 år framover. Er det noen her som har inntrykk av at dagens maskiner vil holde i flere år enn dem som ble sluppet på markedet for 3-4 år siden? Jeg mener: begynner utviklinga å jevne seg litt mer ut? Kanskje et krøkkete spørsmål, men jeg nøler alltid når jeg skal kjøpe ny maskin slik at jeg skal få mest mulig for pengene når jeg først kjøper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå