Applebee Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Har lest litt om overklokking på Hardware.no og ITpro.no.. Var veldig skeptisk til å klokke i BIOS før, men etter å ha lest litt om det tenkte jeg at det skulle gå greit! Jeg har stillt opp FSB Frequency fra 266 til 281, og med mine mattekunnskaper skulle vel dette bli rundt 2,5 ghz (Ville ikke gå så langt første gangen).. Før lå jeg rundt 37-43 grader idle, nå er den mellom 42-47, vil dette si at jeg bare kan stille litt mere opp? Og bør jeg stille opp CPU voltage også, har den på Auto (Noen skrev at dette fungerte, men det var best med manuelt) Og HVIS jeg bør stille voltage opp, hvor mye i forhold til hvor mye jeg klokker? Edit: Må vel legge til at 47 grader er bare på 1kjerne, de andre er 42 og 40! Ble litt spørsmål nå, men det er vel det dere er her for Takker på forhånd for svar! Endret 12. august 2008 av Applebee Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Ha vCore (CPU Voltage) manuellt. Alt etter hvilken revisjon av prosessoren du har burde du klare rundt 3GHz på ca 1.3-1.4V. Temperaturene er grei. Hvilken kjøler? EDIT: Husk at du må sjekke om PC er stabil med et stresstestingsprogram. Jeg for min del bruker Prime95. Endret 12. august 2008 av Kongklykken Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Har standard Kjøler. Men ser vurderer denne , har desverre ikke penger til akkurat nå! Så 1,3 volt og 2,9 ghz går kanskje fint? Er ikke 42-47 grader under Idle mye? Nå kjørte jeg stresstest, og holdt ut 2min så var CPU 69 grader (Kjerne 0), alle andre lå rundt 65grader! (Btw: Klokket den opp til 2,7 ghz, og satt CPU Voltage til 1,35! Noe jeg kan gjøre for å få den til å bli stabil, eller må jeg klokke ned? Endret 12. august 2008 av Applebee Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Du trenger en bedre kjøler hvis du skal klokke mere, 47 grader idle er mye men det er hvor varm den er under stress som er avgjørende. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Du burde klare 2.7GHz uten å endre noe på spenningen til prosessor. Ville uansett ha ventet med overklokkingen til at du får deg en bedre kjøler. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Ble 70 grader under 100% load, etter 3min! Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Du har for høy spenning på prosessor til å ha standardkjøler. Samtidig trenger du ikke 1.35v for å kjøre 2.7GHz. Men som sagt, vent til du får kjøpt deg en dugelig kjøler først. CNPS9700 er god, men Noctua NH-U12P er bedre. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Okey, men har alltid lurt på hvordan man fester disse? Festes de på samme måte som Intel Kjøleren? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Standard feste anordning på den ja. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Okey, for jeg synes Standarkjøler festet var noe drit, men men Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Tuniq Tower 120 kjøleren vet jeg har gode fester, her er det bunnplate med skruer som holder hele greia på plass. Kan anbefale den, men det finnes bedre kjølere enn den der ute. Zalman kjøleren er overpriset i forhold til hva den kjøler, utdatert er den også. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 https://prisguiden.no/product.php?productId=76529 Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Alltid vært skeptisk til å bygge nytt WTC i PC, men kan jo alltids prøves! Er litt redd for at ikke HK`et tåler dette Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Testet PC`en med Stresstest (Som sagt) Og da holdt den ikke ut lenger enn to min, men Crysis med Nesten Full Grafikk, med FSX full grafikk i bakrunnen kjørte den helt fint (Litt lag dog) Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Jeg har selv en Noctua NH-U12. Meget god kjøler, med godt feste. Ulempen er at HK må ut av kab for å montere. (men det er jo bare kos)Det du må tenke på er at mange nye hovedkort har mosfet transistorkjøleribber o.l. Disse kan komme i konflikt med en så stor CPU kjøler. En annen ting å tenke på er at denne kjøleren ikke blåser ned mot hovedkortet silk som den orginale gjør. Du får dermed ikke like god luftgjennomstrømning til komponentene rundt CPU. Selv har jeg gått over til vannkjøling, og du verden. Med god vannkjøling skal du ha ganske høy spenning/fbs før varmen stopper deg i alle fall! Edit: Med Tt Bigwater til 560 kr, er vannkjøling et alternativ i samme prisklasse som overnevnte luftkjølere! Endret 21. august 2008 av masterboy Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Tror jeg blir å gå for vannkjøling, for vil ha minst mulig varme ut av CPU`en min! Faren til en kompis av meg, fikk CPU`en sin ned i -2 grader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå