culexus Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg fant ikke helt ut hvor jeg skulle poste denne tråden men håper dette ikke blir altfor feil. Jeg satt nemlig her en kveld å surfet på alt mulig Amiga relatert stoff og kom over en kjempe nyhet for min del og sikkert andres del, så dette følte jeg at vi burde ha en lang tråd om. Nemlig minimig. Minimig er et prosjekt som en tysker har utviklet(Dennis van Weeren), hva har har gjort er ganske så fantastisk. Han har klart å lage en amiga 500 clone på et hovedkort som bare er 12x12cm ca. Det som virkelig er enestående er at maskinen bruker et 1gb sdkort som lagrings medie. Dette betyr at vi enkelt kan overføre programvare med en vanlig pc, som spill naturligvis:). For det andre så har han fått på plass en vga port, perfekt for oss som har lcd/plasma tv i stuen:) Vi kan med andre ord si hadebra til alt som heter disketter. Jeg regner med å handle meg en nå i månedsifte, og så legge ut litt mer stoff om maskinen. Det som er mest spennende er om det takler de spilla jeg savner mest:) vi får se... Her har dere noen nyttige linker som dere kan studere. + en video og to på youtube. youtube: (spennede kabinett) http://www.youtube.com/watch?v=_2NjNXHUi34 Hjemme sida til Dennis: http://home.hetnet.nl/~weeren001/ (All info om hardware osv) Litt bilder: http://www.amiga.org/modules/myalbum/photo...2890&cid=13 Søk på google. man finner masse bra artikler og søker man på minimig shop så får man opp diverse sider som selger maskinen.. Den ligger på hyggelig pris også, sånn ca 1200 - 1300kr. noe som er veldig billig etter min mening:) Håper dette er godsaker for oss som vokste opp med amigaen:) Takk for alle de smarte folka her i verden Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 trur det har vært postet noe om minimig her før, men den er tøff... Minimigen bruker jo samme cpu som på amiga (husker ikke hvilken rev av CPUen han har her da men...). Han bruker en mikrokontroller for å emulere diskett-stasjonen og og en FPGA til å sy det hele sammen pluss til å mekke de modulene han ikke har IC til. Fett nok, men jeg har en litt fetere en synes jeg... Jeg har et Altera DE1 FPGA kort og jeg har HELE amigaen i FPGAen. Er en gruppe på yahoo om denne, og den funker fint, men jeg har ikke bygget meg noen kontroller overganger enda, så jeg sitter bare å ser på gamle demoer med den... http://gamesource.groups.yahoo.com/group/minimigtg68/ Lenke til kommentar
tingo Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg har et Altera DE1 FPGA kort og jeg har HELE amigaen i FPGAen. Er en gruppe på yahoo om denne, og den funker fint, men jeg har ikke bygget meg noen kontroller overganger enda, så jeg sitter bare å ser på gamle demoer med den...http://gamesource.groups.yahoo.com/group/minimigtg68/ Interessant. Hvor får man tak i et slikt kort, og hva koster det? Emulerer det kune en A500 det også, eller? Har dette prosjektet en wiki eller et annet ordentlig nettsted (hvor man slipper å registrere seg bare for å lese om prosjektet)? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Siden til produsenten: http://altera.com/products/devkits/altera/...cyc2-2C20N.html Jeg kjøpte mitt derfra (via digikey.com) Vet ikke om det er noen andre sider om Amiga og akkurat dette kortet, men det finnes flere tildsvarende. Trur den emulerer A500, men jeg har kjørt flere forskjellige boot ROM på den, hsuker ikke alle, men mener 1.3 funker fint. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 @Dr_VingTor: nå har jeg også kjøpt meg et slikt Altera DE1 (kjøpte fra Terasic). Har du laget noe mer morsomt med det da? eller vet du om noen morsomme prosjekter? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Har nok ikke hatt tid til å leke så mye med den som jeg hadde tenkt enda... Brukte den i arbeidet med masteroppgaven på skolen. Lagde da en veldig enkel ALU med en registerbank og et SPI interface. SPI interfacet ble koblet opp mot en AVR slik at denne kunne utføre regneopperasjoner på kommando fra AVRen (Dette var bare for å lage et design som jeg skulle gjøre mer arbeid på...) Bortsett fra det har det ikke vært noe annet en enkel LED blinking og slik som jeg testet med i starten. Har alltid planer om å lage noe med den men har litt for mange jern i ilden for tiden Forslag: sjekk ut http://www.opencores.org/ . her vil du finne mye HDL kode som du kan bruke i prosjekter, og finne tips på hva du kan søke etter... Amiga er morsomt, men litt gammelt (kunne tenkt meg å lære å skrive programmer for amiga, men har ikke rukket å se noe mer på det selv enda). Målet mitt er vell egentlig å få inn en CPU på den som det finnes C kompilator o.l. for, eller som det finnes linux til, og så legge til støtte for det som er på kortet, og det jeg eventuelt selv måtte finne på å lage, noe som openRISC eller noe slik... (finnes sikkert noe slikt prosjekt allerede) Lenke til kommentar
kurrant Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Målet mitt er vell egentlig å få inn en CPU på den som det finnes C kompilator o.l. for, eller som det finnes linux til, og så legge til støtte for det som er på kortet, og det jeg eventuelt selv måtte finne på å lage, noe som openRISC eller noe slik... (finnes sikkert noe slikt prosjekt allerede) Nios 2 er en soft-core prosessor som tilbys fra Altera. De har også gratis utviklingsverktøy for denne. Den støtter også linux Endret 14. august 2009 av kurrant Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Forslag: sjekk ut http://www.opencores.org/ . her vil du finne mye HDL kode som du kan bruke i prosjekter, og finne tips på hva du kan søke etter... Amiga er morsomt, men litt gammelt (kunne tenkt meg å lære å skrive programmer for amiga, men har ikke rukket å se noe mer på det selv enda). Jepp, har vært innom opencores noen ganger. Har brukt mest tid på denne abc80'en til nå, og har plsner å se på flere retro maskiner. Det finnes ganske mange av dem. Mit eget prosjekt er å implementere en gammel 16-bits prosessor m/ tilhørende support, me det må vente til jeg har lært mer. Målet mitt er vell egentlig å få inn en CPU på den som det finnes C kompilator o.l. for, eller som det finnes linux til, og så legge til støtte for det som er på kortet, og det jeg eventuelt selv måtte finne på å lage, noe som openRISC eller noe slik... (finnes sikkert noe slikt prosjekt allerede) Tja, Zet er vel ikke kommet så lng ennå, men det var kult å se MS-DOS boote på den ihvertfall. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 NIOS 2 krever lisens for å kunne kjøre standalone så vidt jeg fant ut. Testet den ut så vidt på kortet, men det kreves at du har den tilkoblet PCen hele tiden så vidt jeg fant ut..., med mindre en kjøper en lisens for den da... tar jeg feil nå eller? De har jo en veldig fin generator med for å generere et design med alt mulig rart... Et x86 design hadde vært kult da det er lettere å få tak i programmvare som kan kjøre på den, slipper å krysskompilere som en eller må gjøre... men det er vell noe lisens problemer her også som gjør at det ikke finnes så mange x86 design som er gratis? jeg har ikke funnet noen i alle fall, men skal ikke si jeg har prøvd veldig mye heller da. Zet ser jo ut som noe som må testes ut... Lenke til kommentar
kurrant Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 NIOS 2 krever lisens for å kunne kjøre standalone så vidt jeg fant ut. Testet den ut så vidt på kortet, men det kreves at du har den tilkoblet PCen hele tiden så vidt jeg fant ut..., med mindre en kjøper en lisens for den da... tar jeg feil nå eller? De har jo en veldig fin generator med for å generere et design med alt mulig rart... Et x86 design hadde vært kult da det er lettere å få tak i programmvare som kan kjøre på den, slipper å krysskompilere som en eller må gjøre... men det er vell noe lisens problemer her også som gjør at det ikke finnes så mange x86 design som er gratis? jeg har ikke funnet noen i alle fall, men skal ikke si jeg har prøvd veldig mye heller da. Zet ser jo ut som noe som må testes ut... Det kan godt hende at nios 2 krever lisens, jeg har ikke erfaring med den selv. Hvis du vil ha en X86 så er vel en 8051 det mest nærliggende, men den er jo bare 8 bit. Selv bruker jeg Cortex M1 på en Actel FPGA (fusion), som er en 32 bit ARM7 prosessor. Den behøver ikke lisens på Actel FPGAer. X86 prosessorer er i det hele tatt ikke så veldig populære å bruke i FPGAer, der er det i hovedsak RISC arkitekturer som ARM og SPARC som blir brukt. Hvis du er interessert i sistnevnte, så kan du bruke en http://en.wikipedia.org/wiki/LEON prosessor, som er open source. Fordelen med å bruke x86 i forhold til gjenbruk av programvare er uansett ikke så viktig, fordi man som regel ikke kjører fullblods operativsystemer på disse uansett, og må gjøre tilpasninger i forhold til tilgjengelig hardware Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Om det skulle bli noe x86 så er det vell mest for å spille gamle spill i stua, fra gode gamle 286/386 tider... for andre ting så blir det nok en RISC ja. Lurer på å lage et kort med LAN interface for DE1 kortet, og mulighet for å koble til HD/CD ROM. Blir flere muligheter til bruk da Men det må bli etter at jeg har fått opp noe utstyr for å lage kretskort... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå