Grmps Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Problemet: Jeg har motoren i gang og setter bilen i første for å kjøre. Jeg får litt driv framover og slipper clutchen ut og gir gass for å komme opp i fart. Bilen står likevel stille, og jeg får en vanvittig rusing som tåkelegger det meste bak meg, mens bilen står stille. Giret står i første men det virker ikke som det har tatt tak? (edit. Dette har bare skjedd i førstegir til nå) Etterpå er det en del vibrasjoner fra motoren, men jeg kan kjøre videre etterpå. Hva kan være greia her? Bilen er en Ford Escort 98 TD, gått 160000ca., ikke vært byttet clutch/girkasse siden ny tenker jeg. grmps Endret 12. august 2008 av Grmps Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hører du noen ulyder? Skrapelyder, eller "hvinelyder"? Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Problemet:Jeg har motoren i gang og setter bilen i første for å kjøre. Jeg får litt driv framover og slipper clutchen ut og gir gass for å komme opp i fart. Bilen står likevel stille, og jeg får en vanvittig rusing som tåkelegger det meste bak meg, mens bilen står stille. Giret står i første men det virker ikke som det har tatt tak? (edit. Dette har bare skjedd i førstegir til nå) Etterpå er det en del vibrasjoner fra motoren, men jeg kan kjøre videre etterpå. Hva kan være greia her? Bilen er en Ford Escort 98 TD, gått 160000ca., ikke vært byttet clutch/girkasse siden ny tenker jeg. grmps Ikke verst, holdt det gående i 160000km. På min gamle Escort var clutchen bytta ved 110000km. Lenke til kommentar
Grmps Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Hører du noen ulyder? Skrapelyder, eller "hvinelyder"? Vanskelig å si siden det er ganske mye lyd fra motoren i det den ruser. Jeg får stort sett panikk hver gang det skjer, og hiver meg på bremsen og trykker inn clutchen, og tar den ut av gir. Etter at motoren har roa seg, kan jeg sette den i første og kjøre normalt igjen. Tenker i de baner at giret glipper over i fri selvom den står i første, eller at clutchen henger seg opp. Første gang det skjedde trodde jeg at motoren gikk til pers at registerreim eller noe hadde røket. Vet ikke veldig mye om motor egentlig. Ikke verst, holdt det gående i 160000km. På min gamle Escort var clutchen bytta ved 110000km. Er ikke sikker da, siden jeg ikke har noe historikk på bilen. Er vel greit å bytte i Tyskland eller Polen, siden jeg skal den veien om litt. grmps Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg vet ikke hvordan giroverføringene er på Escort, men enkelte typer kan bli slitt på er sånn måte at girene "forsvinner" eller "flytter seg". Det var/er et problem på eldre VW Golf hvor man fikk første og revers omtrent "oppå hverandre". Andre biler har wireoverføring, og det er generelt sett mer holdbart. Det er også en mulighet for at ett eller annet i clutchsystemet henger igjen så clutchen ikke legger seg innpå når du slipper pedalen. Lenke til kommentar
Grmps Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Jeg vet ikke hvordan giroverføringene er på Escort, men enkelte typer kan bli slitt på er sånn måte at girene "forsvinner" eller "flytter seg". Det var/er et problem på eldre VW Golf hvor man fikk første og revers omtrent "oppå hverandre". Andre biler har wireoverføring, og det er generelt sett mer holdbart. Det er også en mulighet for at ett eller annet i clutchsystemet henger igjen så clutchen ikke legger seg innpå når du slipper pedalen. Takk, da føler jeg at jeg er omtrent på rett spor. Jeg skjener mest mot å tro at clutchen henger seg opp, men det kan jo være giret. Hva er dyrest/billigst i delepris, sånn til vanlig, av girkasse og clutch? grmps Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 En clutch er nok billigere enn girkassa, men du finner nok begge delene på en biloppsamler i nærheten av deg. En Escort er ikke den sjeldneste bilen å se på slike steder... Lenke til kommentar
VeronikaJeanette Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Vil faktisk tro at girkasse fra en MK5 også vil passe i bilen din, da motorene er like. Jeg har bare hatt bensinutgaver, men ville tro det er det samme på diesel. Dvs at den blir billigere, enn til en MK6 motor. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Vil faktisk tro at girkasse fra en MK5 også vil passe i bilen din, da motorene er like. Jeg har bare hatt bensinutgaver, men ville tro det er det samme på diesel. Dvs at den blir billigere, enn til en MK6 motor. Det er langt fra sikkert, for girkasser på dieselbiler har gjerne høyere utvekslinger fordi dieselmotorer vanligvis ligger på lavere turtall. Om en kasse fra en bensinbil i det hele tatt passer kan han risikere å ende opp med en bil hvor han ligger på ørtentusen omdreininger i 90 kilometer i timen med en svart røyksky etter seg og et forbruk så man kan sitte å se på tankmåleren som faller nedover. En dieselmotorblokk er ofte kraftigere og dermed litt større og kan ha større og kraftigere clutch (kanskje ikke så aktuelt på Escort diesel) fordi dieselbiler ofte er foretrukket av folk som ofte drar tilhengere og tunge ting. Clutchen på min Carina diesel er fortsatt bra etter 300.000 kilometer med mye bykjøring. En brukt girkasse tror jeg bruker på å ligge på rundt 3000 hos en hogger. Ny clutch ligger antagelig på omtrent det samme, kanskje litt mer. Ny giroverføringmekanisme (hvis den er av "stang-typen") vet jeg ikke hvor mye koster, men jeg tror ikke slitedelene her er så veldig dyre. Sjekk overføringene først, det er det enkleste å sjekke og det billigste å bytte. Hvis de virker OK tror jeg nok det beste er å ta opp og se på clutchen og bytte den hvis den ser slitt ut, og hvis ikke kan du vurdere å bytte girkasse i tillegg. Lenke til kommentar
Leomax Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Klarer du ta løst i 3 gir uten at motoren stopper? Hvis ja, er det bare å skifte clutch. Lenke til kommentar
Grmps Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Klarer du ta løst i 3 gir uten at motoren stopper?Hvis ja, er det bare å skifte clutch. Nei, motoren kveles ved den manøveren. En brukt girkasse tror jeg bruker på å ligge på rundt 3000 hos en hogger. Ny clutch ligger antagelig på omtrent det samme, kanskje litt mer. Ny giroverføringmekanisme (hvis den er av "stang-typen") vet jeg ikke hvor mye koster, men jeg tror ikke slitedelene her er så veldig dyre. Sjekk overføringene først, det er det enkleste å sjekke og det billigste å bytte. Hvis de virker OK tror jeg nok det beste er å ta opp og se på clutchen og bytte den hvis den ser slitt ut, og hvis ikke kan du vurdere å bytte girkasse i tillegg. Oisann, her var det mye... Takker for alle svar, og skal bruke litt tid på vurdering av handlingsplan, i forhold til problemet. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Du kan jo også kjøpe deg en delebil, naturligvis... http://www.finn.no/finn/car/used/result?EN...;CAR_MODEL=1051 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå