Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gir, clutch eller begge slitt hos meg?


Grmps

Anbefalte innlegg

Problemet:

Jeg har motoren i gang og setter bilen i første for å kjøre. Jeg får litt driv framover og slipper clutchen ut og gir gass for å komme opp i fart. Bilen står likevel stille, og jeg får en vanvittig rusing som tåkelegger det meste bak meg, mens bilen står stille. Giret står i første men det virker ikke som det har tatt tak? (edit. Dette har bare skjedd i førstegir til nå)

Etterpå er det en del vibrasjoner fra motoren, men jeg kan kjøre videre etterpå.

 

Hva kan være greia her?

 

Bilen er en Ford Escort 98 TD, gått 160000ca., ikke vært byttet clutch/girkasse siden ny tenker jeg.

 

grmps

Endret av Grmps
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet:

Jeg har motoren i gang og setter bilen i første for å kjøre. Jeg får litt driv framover og slipper clutchen ut og gir gass for å komme opp i fart. Bilen står likevel stille, og jeg får en vanvittig rusing som tåkelegger det meste bak meg, mens bilen står stille. Giret står i første men det virker ikke som det har tatt tak? (edit. Dette har bare skjedd i førstegir til nå)

Etterpå er det en del vibrasjoner fra motoren, men jeg kan kjøre videre etterpå.

 

Hva kan være greia her?

 

Bilen er en Ford Escort 98 TD, gått 160000ca., ikke vært byttet clutch/girkasse siden ny tenker jeg.

 

grmps

 

Ikke verst, holdt det gående i 160000km. På min gamle Escort var clutchen bytta ved 110000km.

Lenke til kommentar
Hører du noen ulyder? Skrapelyder, eller "hvinelyder"?

 

Vanskelig å si siden det er ganske mye lyd fra motoren i det den ruser.

 

Jeg får stort sett panikk hver gang det skjer, og hiver meg på bremsen og trykker inn clutchen, og tar den ut av gir. Etter at motoren har roa seg, kan jeg sette den i første og kjøre normalt igjen.

 

Tenker i de baner at giret glipper over i fri selvom den står i første, eller at clutchen henger seg opp.

Første gang det skjedde trodde jeg at motoren gikk til pers at registerreim eller noe hadde røket. Vet ikke veldig mye om motor egentlig.

 

Ikke verst, holdt det gående i 160000km. På min gamle Escort var clutchen bytta ved 110000km.

 

Er ikke sikker da, siden jeg ikke har noe historikk på bilen. Er vel greit å bytte i Tyskland eller Polen, siden jeg skal den veien om litt.

 

grmps

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan giroverføringene er på Escort, men enkelte typer kan bli slitt på er sånn måte at girene "forsvinner" eller "flytter seg". Det var/er et problem på eldre VW Golf hvor man fikk første og revers omtrent "oppå hverandre". Andre biler har wireoverføring, og det er generelt sett mer holdbart. Det er også en mulighet for at ett eller annet i clutchsystemet henger igjen så clutchen ikke legger seg innpå når du slipper pedalen.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan giroverføringene er på Escort, men enkelte typer kan bli slitt på er sånn måte at girene "forsvinner" eller "flytter seg". Det var/er et problem på eldre VW Golf hvor man fikk første og revers omtrent "oppå hverandre". Andre biler har wireoverføring, og det er generelt sett mer holdbart. Det er også en mulighet for at ett eller annet i clutchsystemet henger igjen så clutchen ikke legger seg innpå når du slipper pedalen.

 

Takk, da føler jeg at jeg er omtrent på rett spor.

Jeg skjener mest mot å tro at clutchen henger seg opp, men det kan jo være giret.

Hva er dyrest/billigst i delepris, sånn til vanlig, av girkasse og clutch?

 

grmps

Lenke til kommentar
Vil faktisk tro at girkasse fra en MK5 også vil passe i bilen din, da motorene er like. Jeg har bare hatt bensinutgaver, men ville tro det er det samme på diesel. Dvs at den blir billigere, enn til en MK6 motor.

 

Det er langt fra sikkert, for girkasser på dieselbiler har gjerne høyere utvekslinger fordi dieselmotorer vanligvis ligger på lavere turtall. Om en kasse fra en bensinbil i det hele tatt passer kan han risikere å ende opp med en bil hvor han ligger på ørtentusen omdreininger i 90 kilometer i timen med en svart røyksky etter seg og et forbruk så man kan sitte å se på tankmåleren som faller nedover. En dieselmotorblokk er ofte kraftigere og dermed litt større og kan ha større og kraftigere clutch (kanskje ikke så aktuelt på Escort diesel) fordi dieselbiler ofte er foretrukket av folk som ofte drar tilhengere og tunge ting. Clutchen på min Carina diesel er fortsatt bra etter 300.000 kilometer med mye bykjøring. En brukt girkasse tror jeg bruker på å ligge på rundt 3000 hos en hogger. Ny clutch ligger antagelig på omtrent det samme, kanskje litt mer. Ny giroverføringmekanisme (hvis den er av "stang-typen") vet jeg ikke hvor mye koster, men jeg tror ikke slitedelene her er så veldig dyre. Sjekk overføringene først, det er det enkleste å sjekke og det billigste å bytte. Hvis de virker OK tror jeg nok det beste er å ta opp og se på clutchen og bytte den hvis den ser slitt ut, og hvis ikke kan du vurdere å bytte girkasse i tillegg.

Lenke til kommentar
Klarer du ta løst i 3 gir uten at motoren stopper?

Hvis ja, er det bare å skifte clutch.

 

Nei, motoren kveles ved den manøveren.

 

En brukt girkasse tror jeg bruker på å ligge på rundt 3000 hos en hogger. Ny clutch ligger antagelig på omtrent det samme, kanskje litt mer. Ny giroverføringmekanisme (hvis den er av "stang-typen") vet jeg ikke hvor mye koster, men jeg tror ikke slitedelene her er så veldig dyre. Sjekk overføringene først, det er det enkleste å sjekke og det billigste å bytte. Hvis de virker OK tror jeg nok det beste er å ta opp og se på clutchen og bytte den hvis den ser slitt ut, og hvis ikke kan du vurdere å bytte girkasse i tillegg.

 

Oisann, her var det mye... :)

Takker for alle svar, og skal bruke litt tid på vurdering av handlingsplan, i forhold til problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...