morgan_kane Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 siden eg må bruke Vista på skolen så lure eg på om det går å innstalere Vista i linux? helst mandriva. har en Vista CD som eg ikke heilt veit om e recovery eller full Vista DVD. men ihvertfall formatere den disken og innstalerer seg automatisk så eg veit ikke om den funke til det. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Man har jo Virtualbox som kan emulere en datamaskin inni maskinen din. På den emulerte kan du installere vista. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Kommer litt an på hvor mye minne du har. Har du under 2 gig er det bare å glemme det. Du burde helst ha ihvertfall 3. Prøvde med 2 her om dagen og swapfila ble rimelig busy. I tillegg var dette på en quadcore. Siden det er i skolesammenheng regner jeg med at dette er en laptop. I virtualbox kan du også kjøre i "seamless mode". Da kan du kjøre windows programmene som de skulle ligget på linux skrivebordet. Må du bruke vista, hvorfor ikke XP? Det er litt mer vennlig når det kommer til virtualisering. Off topic : Kan skolen virkelig kreve at du må bruke vista? Endret 12. august 2008 av rocknrolf77 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Skolen min krever i det minste at jeg bruker XP/Vista:( Angående minnebruk på vista i virtualbox vil jeg påstå at en maskin med 2 gig ram bør klare den jobben lett. En pent behandla Vista versjon med det meste av eye-candyen avslått vil ikke bruke allverden av minne. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Ja, alle skolene jeg har vært borti har det vært påkrevd med 100% Microsoft programvare. Er ekstra surt når en får en modifisert utgave av Vista der man ikke en gang er admin på egen maskin! Ontopic: Tor jeg heller ville ha satset på XP en Vista. Tør jeg spørre hvilken programvare du skal bruke? Endret 13. august 2008 av Eldox Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Go for XP ja. Jeg kjører selv virtualisert XP i Linux. Kjører på 4 Gb RAM og dual core. XP fungerer omtrent som Xp gjorde tidligere på maskinen alene. Vista er treig som sirup type helt fullstendig hårutrivende treig. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg hadde ikke problemer med virtualisert Vista på min desktop, som langt ifra er sterk. Men selvfølgelig, gå for XP om du ikke er pokka nødt å ha Vista. Skoler med MS monopol suger steinhardt, spesielt når du omtrent ikke har noen rettigheter i Windows, kombinert med en slepbar fra steinalderen. Kunnskapsløfte du likson.. Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hei. Hvis du MÅ bruke Windows Vista på skolen. Hvorfor i det hele tatt tenker du på Linux da? Hvis det er en skole-maskin det er snakk om, og at det skal brukes Windows Vista på den, så ikke tenk noe på Linux på den. Det er sikkert grunner for at du faktisk skal bruke Windows på skolen. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Hvis programmene som blir brukt kan byttes ut med et fritt alternativ, why not? Skole-PCene man får utlevert er ikke akkurat de sprekeste i klassen. Selv XP kjører litt sirup. Endret 13. august 2008 av TheMaister Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Jeg har brukt virtualbox I hele forrige semester for å få kjørt MS Visual Studio ifbm. et .NET-programmeringsfag jeg tok, og det fungerer veldig bra synes jeg. Jeg tildelte 512MB RAM til vbox-imaget, og det fungerer tilfredsstillende. Jeg kjører riktig nok vanligvis bare MS Visual Studio og evt. en browser når jeg bruker det. EDIT: Må bare skryte litt av seamless mode også; det er rett og slett genialt. På det ene virtuelle desktopet kjører WinXP, og startmenyen legger seg over panelet som er der til vanlig - så er det bare å jobbe i vei. Jeg merker at Xfce og GNOME oppfører seg litt forskjellig her; i Xfce la startmenyen seg over panelet, sånn at panelet ble gjemt bak startmenyen, men i GNOME legger startmenyen seg oppå panelet, sånn at man har begge tilgjengelig - noe som er en fordel i mine øyne. Det kan godt være at det er pga. at jeg kjører Openbox dette skjer - jeg regner det er WM-en som har med dette å gjøre. Endret 13. august 2008 av humbuq Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 PCen er en hp Compaq 6715b med 2 GiB ram. Programmer jeg skal bruke: mathcad, Fronter( ikke sikker på om det krever egen programvare) og Office. Er littt viktig at eg har mathcad fordi alle prøvene jeg har skal leveres skrevet i mathcad også er det lettere å få hjelp med det fordi lærern har det. Må også legge PCen i domene for å komme på nætt. Ifjor måtte vi bruke Vista, men etter at mange klagde på treig oppstart så fikk vel dem som vill bennyttte seg av XP med egen lisens. Dette er en PC som jeg leier men betaler en viss sum i året og når jeg er ferdig på vgs får jeg den gratis viss jeg vill. treng eg å innstalere Vista i virtuelbox for å kunne bruke seamless mode? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg ville heller satt opp med dual boot, siden du skal bruke forskjellige OS til forskjellige tidspunkter allikevel. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Sett opp dual boot med XP og Ubuntu du;) Du må ikke ha Vista for å kjøre seamless i Virtualbox. Har du noe specs på den maskinen din? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 hp compaq 6715b Skjermkort ATI Radeon X1250 kort Restore Media DRDVD Vista 6515/6715 Media Prosessor AMD Turion64 X2 TL-56 6715b Processor Skjerm 15.4 WXGA FF 6715b Display Minne 2048M 667DDR2 2DM 6715 Module Disk 80G 5400RPM FX 6715 Hard Drive Optisk enhet DVD RW DL SM FX 6715 Drive Batteri 6C 55Whr 6715 Battery Mus på bærbar Touchpad w/FPR 6715b Keyboard Modem 56K V92 MDC 6715 Modem Trådløst nettverkskort Broadcom 802.11a/b/g 6715 Card Bluetooth Bluetooth 2.0+ 6715 Module Strømadapter 90W w/pwr 6715 Hardware Kit AMD Turion 64 X2 Label Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Egentlig en helt grei pc det der da, er helt sikker på at den vil klare å emulere XP uten problemer. Men med 80GB plass velger du kanskje dual boot? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå