Eirik2 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Hei! Har satt sammen en handlevogn med komponenter som jeg mener bør være bra, men fordi det er lenge siden jeg bygde sist er jeg usikker på HK. Er det jeg har valgt OK? Handlevogn her. For de som heller vil se hele lista her: HK Asus P5E WS PRO 1 1593,- KABINETT Cooler Master Centurion 5341 462,- MINNE Corsair TWIN2X4096 8500C5DF PC2-8500 1 963,- PSU Corsair TX 750W 1 790,- GPU HIS Radeon HD 4870 1 1848,- CPU Intel Core 2 Duo E8500 1 1289,- OS Microsoft Windows Vista Ultimate OEM Norsk 64-bit DVD-versjon 1 1299,- DVD Samsung SH-S203B 1 299,- HD 1 Western Digital VelociRaptor 300 GB 1 1949,- HD 2 Samsung Spinpoint F1 1 TB 1 990,- Rimeligste totalsum 11482,- Lenke direkte til HK: Asus P5E WS PRO Generell info: Har ikke planer om å overklokke. Kan hende jeg vil kjøre crossfire når 4870 blir billigere, men dette er ikke viktig. Skal hovedsaklig bedrive bilderedigering (LR/PS), kontorarbeid og spilling, i den rekkefølgen. Spørsmålet er: Duger hovedkortet mitt, eller vil jeg ha fordel av å velge annerledes? Bonusspørsmål I: Har det noe for seg med 8GB RAM? Tenker det er greit å kjøpe noen identiske brikker mens de finnes. Bonusspørsmål II: Rop ut om dere ser noe ellers som er dårlige valg (men dere klarer vel ikke holde dere uansett... ) Supert om dere har noen kommentarer! Mvh, Eirik Endret 12. august 2008 av Eirik2 Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg ville tatt en titt på Intel X48 hovedkortene. Alternativ er Intel P45. Men X48 er bedre om du har planer om å kjøre Crossfire. Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 OK, er ikke Crossfire mulig på X38? Er eksempelvis Gigabyte GA-X48-DS4 (rev. 1.3) et bedre valg? Er jo et av de billigste på X48-fronten, men hva vinner man på å cashe ut 500,-. ekstra? Overklokkingsmuligheter? Mvh, Eirik Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Crossfire funker også på X38, det er dog samme brikkesett bare at X48 er mer selektert fra fabrikasjonslinjen. Jeg har jo tross alt Crossfire på X38 selv, riktignok ABIT sitt kort men er samme greia uansett produsent. Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 OK, da er begge aktuelle. Takk! Kan jo bare spørre: Jeg har egentlig droppet DDR3, men er det noe poeng å velge støtte for det med tanke på fremtiden? Vil gjerne at jeg skal klare meg i 3 år på oppsettet jeg kjøper, og DDR3 kan jo bli billig(ere) med tiden. Mvh Eirik Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Både ja og nei, bedre å kjøpe en masse minne nå av DDR2 siden DDR3 ytelses fordelene er ganske små om du ikke er skikkelig overklokker. DDR3 blir ikke aktuellt før på Nehalem og da er det bedre å vente, du overlever fint på DDR2 og både P45 og nåværende X brikkesett fra Intel støtter begge to i sine design så det er ned til hvilket HK du velger. Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 OK, da faller jeg vel strengt tatt tilbake på eksempelvis Asus P5E WS PRO som angitt i førsteinnlegget? Mvh, Eirik Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Ja om du ikke vil forberede deg enda bedre for fremtidig Crossfire med X38 / X48, den delen er opp til deg, ellers har du gjort ett korrekt valg. Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Asus P5E WS PRO har Intel X38 brikkesett. Mvh, Eirik Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Eneste negative med ASUS sine P5 kort er at de er litt snaue når det ikke er topp modeller, ala Asus Maximum Formula for eksempel. Snau med tanke på utrustning og BIOS i overklokkingsdelen. Om du har sett på X38 så kan ABIT være verdt en titt også... Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 OK, overklokking er ikke viktig for min del, med mindre det er av den typen som kan gjøres risikofritt med standardkjøling. Skal kikke på ABIT og komme med et forslag. Om jeg betaler 1300 eller 2000 for kortet er ikke så farlig, om det bidrar til økt levetid og funksjonalitet. Mvh, Eirik Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Hei igjen. ABit har kun et HK med X38 som er tilgjengelig. Abit IX38 QuadGT Jeg sammenliknet dette kortet og Asus sitt side ved side, se bilde. For ufaglærte (som meg) er det litt vanskelig å se hva som er bedre med Abit. Abit har fire færre USB-porter(8), ikke PCI-X 133MHz (hva nå enn det er ), to færre interne SATA (6) og én færre GB LAN (1). Imidlertid har ABit én ekstra PCI Express x16, men samtidig rapporterer brukere at det ikke går an å bruke master slot´en til skjermkort(kun slave) slik at man i praksis har to. Så for meg som ikke vet bedre kan det være vanskelig å forstå hvorfor ABit er bedre... Er det noen ekstra goodies som følger med? Eller er det overklokkingsmulihetene som veier opp? Mvh, Eirik Endret 13. august 2008 av Eirik2 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Det jeg mistenker ASUS for på sin side for å være svak på, men det må jeg sjekke opp nærmere er strømkretsene på hovedkortet og kondensatorer. Mener de fleste har solid state men er ikke sikker på P5'ene til ASUS, har sett de har brukt 6 fase istede for 8 fase som ABIT leverer med. Så har du jo prisen også da, USB messig har ABIT kun 4 tilgjengelig bak, men en god del som kan kobles opp innvendig. så du får dine 8 om du har kabinett med mulighet for tilkobling foran for eksempel. EDIT: Var og sjekket opp kortet, joda det har de kvalitets komponenter som kreves, eneste her er prisen. Personlig er jeg en features freak så jeg hadde tittet på Maximus serien fra ASUS også og vurdert den... Kan også legge til ABIT har garantert god klaring for CPU kjølere også, store kjølere passer som oftest uten problem, og ABIT sin support avdeling er svært hjelpsom, jeg rapporterte en bug med BIOS'en og nå holder de meg oppdatert hvordan det hele går med jakten på det bugget for eksempel... Endret 13. august 2008 av 007CD Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Ok, takker for all hjelp! Skal se litt på hva noen hundrelapper ekstra kan gi meg på Asusfronten, og ikke minst det du nevnte om support osv på Abit. Må tenke litt på det. Så må jeg se om jeg evt må endre på noen av de andre komponentene. Tror vel det skal være greit. Mvh Eirik Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Uhm. Etter mye om og men tror jeg kanskje jeg ender opp på noe litt annet enn jeg foreslo i utgangspunktet. Nemlig Asus P5Q Deluxe. Årsaken er at jeg visstnok kan kjøre Crossfire også på dette, men med 8X som folk uansett mener ikke skiller seg stort fra 16X i praksis. Stemmer ikke dette? Synes også det er kjekt med støtte for 16GB minne, og det er trolig mer aktuelt med dette over tid enn crossfire. Har ellers sett at P45 ikke skiller seg voldsomt fra X38/X48. Ha i bakhodet at jeg ikke skal klokke. Er valget ok, eller gjør jeg noe dumt nå? Resten av maskinvaren kan sees nedenfor. Ender da opp med en handlevogn som denne hos komplett: HK: Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16 KAB: Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning) RAM: 2 stk Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, DDR2,2x2GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T PSU: Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI WL-ROUTER: D-Link Extreme N Wireless Gigabit Router, 802.11n (draft 2.0) WL-KORT: D-Link Xtreme N PCI Express Desktop Adapter, PCIe, 802.11n (draft 2.0) GPU: HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP CPU: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan PR.VARE: Microsoft Office 2007 Home Norsk,CD OS: Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk SP1,OEM,DVD,64 DVD: 2stk Samsung DVD±RW burner, SH-S223F, 22x, DVDRAM 12x, Black, Bulk HD 1: WD VelociRaptor 300GB SATA 3,5" 10000RPM, 16MB HD 2: Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM Mvh, Eirik Endret 14. august 2008 av Eirik2 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Joda, akkurat nå er det liten forskjell mellom X38 / X48 og P45 på Crossfire fronten. Men jeg tror at om ett år så vil P45 begynne å sakke akterut med de nye skjermkortene grunnet at PCI-E 2.0 er på fremgang. Og da når skjermkort handelen er igang så synes i allefall jeg at det er kjekt å ha litt margin siden jeg har ingen planer om ett nytt PC bygg før om 2-3 år i allefall, men nye skjermkort kan hende jeg gjør noe med siden det er en enkel sak og ofte lavere kostnader enn å bygge alt på nytt... Men dette er min mening og jeg mener maskinen burde stå i stil til oppgraderings / Byggeplanen din. Dessuten satte en test en spiker i kista til P45 ved at X38 / X48 kortene kostet ikke mer enn noen hundrelapper mer så det var ikke så mye å spare om det var budsjettet som stoppet deg. Mer minne støtte er kjekt men akkurat nå trenger du ikke det, og tror ikke 16Gb kommer til å bli inn før om en god stund, da har i allefall DDR2 forsvunnet antar jeg og Nehalem AKA Core i7 og DDR3 prisene har krasjet. Ergo, 8Gb nå kommer til å holde bra lenge om du ikke er en aggressiv video redigerer eller storbruker av photoshop, hvor du da sannsynligvis ville ha vurdert en Quad CPU over the Duo. Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Nå har jo Asus P5Q Deluxe PCI-E 2.0 (så vidt jeg kan se), så det du mener er at P45 sakker akterut pga kun 8X effektivt i CF? Enig i dette med prisforskjellene. Blir kanskje litt blendet av at Asus P5Q Deluxe har mer goodies i form av porter og 16GB støtte. Kan se at 16GB kanskje ikke blir aktuelt med det første. Har hengt meg litt opp idet. Isj, nå ble jeg usikker igjen, altså. Ikke lett dette her. Mvh, Eirik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå