ok67 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Som (sikkert) kjent så benytter Olympus E-520 et litt annet RAW format en andre Oly'er. SW'en som følger med støtter sikkert dette formatet, men jeg kjører Linux og ønsket i utgangspunktet å bruke GIMP og ufraw eller dcraw for RAW konvertering. De versjonene av ufraw og dcraw som kan installeres direkte inn i UBUNTU har imidlertid ikke støtte for E-520. Etter litt frem og tilbake fant jeg ut at siste gjeldende CVS versjon av dcraw har en primitiv støtte for E-520. Så jeg installerte dcraw for Ubuntu, lasta ned kildekoden (CVS) for dcraw og kompilerte denne. Bytta så ut de eksekverbare filene som systemet hadde installert med de jeg kompilerte opp. Dermed kunne jeg åpne opp RAW filene i f.eks. GIMP. dcraw er mangler imidlertid en del funksjonalitet sammenlignet med ufraw, og siden ufraw i praksis er basert på dcraw så undersøkte jeg litt mer rundt ufraw. Og riktig ufraw i siste CVS versjon har også støtte for E-520. Lasta så ned denne og etter litt frem og tilbake så fikk jeg kompilert den inklusive GIMP støtte. (Måtte installere GIMP-LIB-DEV, eller noe sånt, for å få inkludert støtte for GIMP.) Installerte ufraw via systemet og bytta så ut de eksekverbare filene med dem jeg hadde kompilert opp selv. Så nå har jeg full støtte for ufraw import til E-520 i GIMP. Sånn i tilfelle noen andre har slitt med samme problemet ........... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Dette minner om gamle dager; da man måtte kompilere alt som var moro under linux (sånn tilbake på siste halvdel av 90-tallet ....). Hva bruker du som bilde-organisator? gthumb? Noe annet? Støtter de E-520 RAW? Tom Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Jeg bruker F-Spot, mest fordi det er det som blir installert som standard i Ubuntu. I tidligere tider kjørte jeg Slackware, da kompilerte jeg mye selv. Gikk så over til Ubuntu for noen år siden, og Linux verdenen ble mye enklere. Men av og til om man vil ha med absolutt siste variant av ting må man kompilere selv. Da er det greit å ha erfaringen fra Slackware perioden. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 eller, så kunne du bare brukt windows Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 eller, så kunne du bare brukt windows Ja, der er det jo lett å kompilere de tingene du vil ha ... Tom Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 poenget var at da hadde han sluppet alt stresset Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) poenget var at da hadde han sluppet alt stresset Men jammen ville man ikke fått en masse virus, muligens en tregere PC, masse drivere som må installeres osv. Skriver jeg på en Hardy og er dermed ikke rent objektiv. Endret 13. august 2008 av Pusur1993 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Hva er status på E-420/E-520 støtten ? Må jeg fortsatt laste ned CVS utgaven. Eller er det en release versjon nå ? Tom Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Leste et sted at det skulle være støttet, men så langt jeg har sett i 64bits Ubuntu er det ikke støttet fra Ubuntu sin side i hvertfall. Så jeg bruker fortsatt CVS utgaven som jeg kompilerer selv. Mulig det finnes andre pakkeleverandører som har ferdige pakker som kan brukes. Men så lenge CVS utgaven jeg har kompilert funker greit så har jeg ikke brukt å mye energi på å undersøke det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg har forsket litt mer, og det ser ut som om den aktuelle koden kom inn i versjon 0.14. Problemet til Ubuntu (08.10) er at de fortsatt er på versjon 0.13 .... Nyeste versjon av UFraw er 0.15 Har installert 0.15 via et ekstern repository; men da virker ikke UFraw og Gimp lenger. Får forske litt videre tror jeg. Tom Lenke til kommentar
goffen Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Takk for Info ! M.v.h. Goffen Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg kompilerte den opp fra CVS og så kopierte jeg bare inn filene over de eksisterende som Ubuntu selv har installert. En litt hårete framgangsmåte, men den virket. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Nå har også getdeb kommet med UFraw 0.15. edit: Fordelen med denne, er at den også har en oppdatert gimp-ufraw pakke. Nå gjenstår det bare å finne en gThumb som fungerer med siste versjon av ORF. Tom Endret 8. januar 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Prøvde å legge inn UFRaw fra getdeb, men den sier unsupported file format på orf filene mine. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Kan de ha blitt herpa i overføringa? Hvordan prøver du å installere de ? Tom Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Etter litt mer testing og kompilering fra cvs etc. Så ser det ut for at noen av orf filene mine er herpa. Det var noen få filer som var 0 byte viste det seg, ikke rart at ufraw fikk problemer med å få noe ut av de. Så nå virker alt som det skal med getdeb versjonen også. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Takk for hjelpen Leste gjennom innleggene dine, men jeg får ikke til å kompilere selv. Er visst noe med Ubuntu 8.10 sandbox-versjonen jeg kjører. Så jeg får bare "no magic number" når jeg prøver å kompilere. Iallefall, gikk på getdeb via ufraw.sourceforge og lastet ned ferdigkompilert versjon 0.15, så nå får jeg lest mine Canon EOS 5D Mk II-filer. Deilig, nå er jeg snart helt klar for å forlate windass-verden [Edit] Hurra innlegg nr 500 [/Edit] Endret 11. februar 2009 av Bikeridr Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Står at ufraw skal støtte k200d også, men når jeg åpner opp et bilde, mister jeg kameraets innstillinger på alt, hvitbalanse, eksponering, kontrast og metning. ofte endrer jeg ikke alt dette, fordi jeg liker å gjøre bildene så gode som mulig fra kameraet derfor har jeg funnet ufraw ubrukelig. Det jeg gjør er at jeg har innstalert pentax siden egen programvare på linux med wine. Alt funker, har bare noen stygge artifakter (er det det det kalles?) på høyre side i raw konverteren, men det er en liten pris å betale egentlig fordi det kommer ikke på bilder. Bruker derfor også pentax programvaren til organisering, selv om jeg jevnlig er innom digiKam, liker den også veldig bra.. Endret 11. februar 2009 av Ageurk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå