guran1942 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hei Er ganske noob på linux, men har satt opp en filserver(ubuntu 7.10) hjemme i Windows nettverk som fungerer greit. Har også satt opp apache webserver hvor jeg hoster egen website på linux maskinen. Jeg ønsker nå mulighet for remote login med filoverføringg up/down via web, ikke ftp. Tenker mer på noe av det samme som jeg gjør når jeg mounter mapper, fra linux serveren, som nettverksdisker på windows maskinene i det lokale nettet. Er dette mulig? Råd ,tips, link til guide, mottas med takk. Årsaken til dette er at jeg har blitt den lykkelige eier av en Msi wind (winxp) og ønsker enklest mulig tilgang til filer som ligger på serveren min når jeg er ute og farter. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det er litt vanskelig å skjønne hva du vil frem til her. Vil du ha en webside hvor du kan se filene på serveren, laste opp filer, etc. Nesten som en slags explorer/nautilus i webbrowseren? Jeg tipper at phpXplorer kan være noe. Et alternativ er ajaxplorer. Et tredje er BytesFall explorer. Eller hva med webnight commander i beste GNU Midnight commander stil dersom du er litt "Old School". Evt. Siden du nevnte mountede mapper, kan du jo ta en titt på phpsambaexplorer som vil la deg kunne browse alle delte mapper på nettverket i en webbrowser. Det finnes forøvrig haugevis av alternativer. Et fint sted å begynne er å søke på google etter linux php file explorer. Lenke til kommentar
guran1942 Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Det er litt vanskelig å skjønne hva du vil frem til her. Vil du ha en webside hvor du kan se filene på serveren, laste opp filer, etc. Nesten som en slags explorer/nautilus i webbrowseren? Jeg tipper at phpXplorer kan være noe. Et alternativ er ajaxplorer. Et tredje er BytesFall explorer. Eller hva med webnight commander i beste GNU Midnight commander stil dersom du er litt "Old School". Evt. Siden du nevnte mountede mapper, kan du jo ta en titt på phpsambaexplorer som vil la deg kunne browse alle delte mapper på nettverket i en webbrowser. Det finnes forøvrig haugevis av alternativer. Et fint sted å begynne er å søke på google etter linux php file explorer. Tusen takk for hurtig og ikke minst nyttig svar, det ser ut som om flere av forslagene dine kan være interesante, men den som jeg tror er nærmest det jeg ønsker er phpsambaexplorer. Gleder meg til å prøve ut dette. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 En annen som er rimelig kul er extplorer. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 kpolberg: Den så egentlig ganske interesant ut, men hvordan yter den? Så ut som om det er ganske mye bruk av bilder der. Er det treig? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Tenker mer på noe av det samme som jeg gjør når jeg mounter mapper, fra linux serveren, som nettverksdisker på windows maskinene i det lokale nettet.Er dette mulig? Ved å sette opp en SFTP tjener på serveren kan du benytte et SFTP-kompatibelt program (feks Filezilla eller winSCP) til å montere det hele som en nettverksdisk. Vi bruker en slik løsning på skolen, og det fungerer finfint. Her er det litt info: http://www.linux.com/feature/62254 Endret 13. august 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 NorthWave. Tror nok ikke det var svaret han leter etter. Som du kanskje ser så pratet han om at det skulle skje via webbrowser. PS. SFTP er ikke noe annet enn FTP via en kryptert tunell. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 kpolberg: Den så egentlig ganske interesant ut, men hvordan yter den? Så ut som om det er ganske mye bruk av bilder der. Er det treig? Det er en javascript sak, bygget på rammeverket ext. Jeg har litt varierende erfaring med hastighet osv. Men sånn alt i alt, synes jeg den er bra. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Uffda. Ext har jeg _dårlige_ erfaringer med gitt. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hehe, synes ext er bra jeg. Men for all del, skal ikke pisse på andre sine observasjoner Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg har utviklet en 2-3 sider som jeg brukte ext. Det var i grunnen helt grusomt. I utgangspuktet treigt og jo større sidene ble, jo treigere ble de. Klarte å miste sidene i en servercrash (døh). Lagde sidene på ny i Flex 3 bare for å teste det ut. Det var som natt og dag Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Rimelig stilig, mene nå har vi vel gått såpass off topic, at det er greit å avslutte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå