Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uttøying, en oppskryt myte for folk med god tid?

QBab

Anbefalte innlegg

Dr.QBab og hans kollegaer kom i dag opp med en problemstilling som ikke kunne besvares med vanlig tenkekraft. Det var med dette Dr.QBab og hans kollegaer kom frem til at å legge saken frem for det hellige orakel, diskusjon.no var en ytterst nødvendig ting og foreta seg.

Er det virkelig noe poeng og tøye ut etter en treningsøkt? Hva skjer om man ikke gjør det? Syv år med dårlig lykke, eller bare stivere ben?

...

Aaand roll action!

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stiv og støl blir du da du har opphopning av melkesyre i muskelcellene. Det får man hvis man trener så hardt at sirkulasjonen i kroppen ikke klarer å tilføre nok oksygen til cellene. Med andre ord har det ingen ting med uttøying å gjøre.

Du blir myekere av å tøye ut fordi du strekker muskler og sener da de er godt varmet opp og kan strekkes lengre. På sikt blir du altså mykere og dermed forebygger for eksempel strekk skader ettersom sener og muskler kan strekkes lengre uten at det utgjør noe unormalt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, det som er sikkert er at svarene varierer helt etter hvem man spør. Selv spurte jeg 6 forskjellige instruktører ved studioet, og alle kom med ulike svar. Selv tøyer jeg ut de første bto gangene hvis det har vært et opphold i treninga på mer enn en uke.

:)

Lenke til kommentar

Eg blir ikkje alltid stiv dagen etter om eg ikkje tøyer ut, men gjer det likevel. Det gjev ein god følelse og minsker sjansen for å gå rundt som ein stokk dagen etter.

Har du ikkje tid til å tøye ut etter trening må du ha det fryktelig travelt.

Lenke til kommentar

Treningsinstruktører ved diverse studioer er vel mest folk som bare antar uten å vite noe mer om det ettersom det ikke kreves noe særlg utdannelse får å jobbe som treningsinstruktør, men bare en intreresse for trening (slik er det i alle fall her på vestlandet).

Uttøying misker da ikke sjansen for å gå rundt som en stiv stokk dagen etter. Det faktisk mer å anbefale å gå hjem fra trening hvis man er redd for å bli stiv dagen etter.

Om man ikke tar seg tid til å tøye ut rett etter trening, har det ca. samme effekt å tøye ut senere på dagen?

Endret av Birthe
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Alle innstruktørene jeg snakket med er høyskoleutdannet. Det var ikke det at de mente at man ikke skulle tøye ut men heller det at de alle oppgav forskjellige fordeler ved uttøyningen. De to eldste av dem sa at uttøyning var helt bortkastet hvis man ellers trente balansert og jevnlig.

:cool:

Lenke til kommentar
Alle innstruktørene jeg snakket med er høyskoleutdannet. Det var ikke det at de mente at man ikke skulle tøye ut men heller det at de alle oppgav forskjellige fordeler ved uttøyningen. De to eldste av dem sa at uttøyning var helt bortkastet hvis man ellers trente balansert og jevnlig.

For meg virker det vertfall som om uttøyning er bortkastet tid..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_Finne_*

For meg virker det vertfall som om uttøyning er bortkastet tid..

Forstår ikke helt hvorfor mange fysiologer og instruktører generelt sier at uttøyning bare er bortkastet tid. De må i det tilfellet motbevise at blodsirkulasjon i og rundt muskler, vev, sener og ledd ikke reduserer restitusjonstiden. Tilfellet vil jo være dersom blodgjennomstrømningen ikke blir raskere ved lett uttøyning. Næring- og avfallstoffer blir jo mer effektivt fraktet fra og til musklene når blodet sirkulerer innom dem hyppigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...