Gå til innhold

Alt nytt minus tastatur og optisk drev, kontor og spill, 10k-ish

Anbefalte innlegg

Da er det funnet penger til å kjøpe ny stasjonær PC. Den siste ble kjøpt i seinmiddelalderen og nå sitter jeg kun med en laptop fra Dell som ble kjøpt i mellomkrigstida.

Hva trengs: Jeg trenger alt, bortsett fra tastatur (har Logitech OEM Ultra X fra før) og optisk drev (har DVD-brenner i en Mac-laptop i huset, og jeg slenger bare inn noe gammelt jeg har for installering av OS etc.)

Budsjett: Er egentlig på 10k, og bør ikke gå særlig over det. I den forbindelse kan jeg vel spørre jeg kan forvente i fraktkostnader for noe slikt med billigste alternativ? Er det billigst å kjøpe alt på ett sted eller er det noe å hente på å kjøpe flere plasser?

Bruk: Det dagligdagse, et slags kontorbruk, for det aller meste. Men slik er det vel alltid? Ellers driver jeg med litt foto, så det er et bruksområde. Og selv om jeg ikke er den spilleren jeg en gang var, så er det et mål at den skal klare å tygge de fleste spill en stund framover.

Dette er det jeg har satt opp foreløpig:

Kabinett: Antec Three Hundred

Hovedkort: Asus P5Q

PSU: Corsair VX 550W

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q9450

Skjermkort: MSI GeForce GTX 280

Minne: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 320GB

Skjerm: Samsung SyncMaster 245B

Mus: Razer Lachesis Gaming Mouse

Musmatte: Steel Steelpad QcK XXL

Et par kommentarer til valgene:

- Valg av kabinett og mATX-HK er med vilje. Jeg ønsker en PC som er liten. Og fin å se på. Hvis det er noe som tilsier at oppsettet mitt skulle bråke mye, hadde det vært fint å få et hint om.

- Sist gang jeg kjøpte PC var AMD det som ga mest for pengene. Jeg har forstått det slik at det ikke nødvendigvis er slik lengre. Men jeg er alltids åpen for gode argumenter på det motsatte. Jeg er ikke nødt til å gå for Intel.

- Når det gjelder skjermkort ønsker jeg da noe som tygger spill godt. Det skjønner jeg dette valget oppfyller. Ellers må jeg innrømme at Nvidia-valget delvis kan tilskrives en del timer med bannskap for å få Radeon-kort til å fungere i et par Linux-oppsett, hvor Nvidia har vært mye enklere å forholde seg til. Det er selvsagt en bias som ikke nødvendigvis må ha noen betydning denne gang. Men også denne PCen kommer til å kjøre med Linux også.

- Harddisk trenger definitivt ikke å være større, da jeg har en filserver i huset, så hastighet/lydløshet er de viktigste kriteriene der.

- Skjermen er valgt fordi jeg sikler litt etter 24''. Jeg har skjønt det sånn at 226BW er et godt valg og kan overtales til det, men for meg ser det ut som de er noenlunde av samme kvalitet. Jeg er sensitiv for etterslep, men skjønner det sånn at det ikke er det store problemet og 245B opplyses også å være spesielt bra på dette punktet.

- Når det gjelder mus og musmatte er jeg slettes ikke sikker på hva som er best. Men jeg tenkte at den musa også fungerer godt utenom spill. Dersom det finnes bedre alternativer er jeg åpen for det.

Ellers mangler jeg vel bare ei CPU-vifte. Noen som har forslag der? Spesielt med tanke på at det kan være litt trangt mellom HK og diskbrønn i kabinettet.

Oppsettet finnes også i handlevogna mi: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=80025.

Der er billigste alternativ Amentio på 10 942,-. Dersom jeg skal kutte på noe for å få ned prisen, hva bør det være?

Endret av dia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan se ut som jeg må gå ned et hakk på enten CPU eller skjermkort for å komme i mål prismessig.

Alternativene er da å gå ned til:

- CPU: Intel Core 2 Duo E8400.

- Skjermkort: Radeon HD 4870.

Skal jeg gå ned på CPU eller skjermkort?

Burde jeg heller se på AMD på CPU?

Lenke til kommentar

Du tar selvfølgelig 4870, dermed er det ikke snakk om å "gå ned". Ettersom 4870 kan nærmest matche GTX 280 til en mye lavere pris.

Søk på nettet, og se om 4870 er enkel å sette opp i linux?

I tillegg er E8400 heller ikke å gå ned på ytelse, og et veldig godt alternativ til Q9450. Men de har jo også et helt forskjellig bruksområde.

Lenke til kommentar
Du tar selvfølgelig 4870, dermed er det ikke snakk om å "gå ned". Ettersom 4870 kan nærmest matche GTX 280 til en mye lavere pris.

Søk på nettet, og se om 4870 er enkel å sette opp i linux?

I tillegg er E8400 heller ikke å gå ned på ytelse, og et veldig godt alternativ til Q9450. Men de har jo også et helt forskjellig bruksområde.

Jeg har utvidet budsjettet litt, så egentlig trenger jeg ikke å gå ned i pris. Men burde jeg gjøre det likevel, utifra et kost/utbytte-perspektiv? Finnes det f.eks. noen gode sammeligninger mellom GTX 280 og HD4870?

Jeg har forøvrig bestemt meg for å gå for et Antec Three Hundred-kabinett, og ikke mATX-løsning. Førsteposten er oppdatert med nytt oppsett.

Ellers spør jeg igjen hva som er et godt alternativ til OSZ Gold-minnet, siden det virker umulig å få tak i det fra noen som helst nettbutikk de nærmeste par ukene.

Endret av dia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...