Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plaget av musearm. Hvem er best på å hjelpe med det?


Cyrus664

Anbefalte innlegg

Etter mye jobbing forran dataen har jeg fått musearm. Hatt hatt det siden før i sommer og nå begynner det å virkelig plage meg, så jeg har bestilt time hos legen for å få henvisning videre. Men hvilken helsefaglig utøver er best eller har mest på det området? Har hørt alt fra naprapat, fysioterapaut, kiropraktor og osteopat. Hva med en som driver med akupunktur?

 

Har prøvd å tøye ut selv og jeg trener ca. 5 dager i uken med vekter for å stimulere musklene, men det hjelper ikke noe. Vil helst ikke bruke tusenvis av kroner på å gå til legen eller nevnte helsepersonell, men finne øvelser som kvitter meg med problemet helt.

 

Setter stor pris på hjelp. Har skikkelig vondt!! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd Powerball? :) Liten handy ball som er morsom samtidig som den er veldig god trening for armene :)

 

http://www.hardware.no/artikler/powerball_250_hz_pro/25622

 

for å svare ville jeg kanskje tro fysioterapeut var best?`

 

Kanskje verdt å teste ut den Powerballen. Takker :)

 

Hvor er det du bor ?

Har hørt det skal være en lege i Knarvik utenfor Bergen som skal være veldig god på slike "skader" . Han heter Magne Brakstad

 

Bor nok langt unna. Er i Oslo jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale å bruke den nå hvis du allerede har vondt. Hvis du har ordentlig musearm, så er dette en betennelse, og den blir bare mer irritert om du belaster senene.

 

Det beste er å slappe av og endre arbeidsstilling slik at du ikke sitter så anspent.

 

Hvis du er plaget med at det gjør veldig vondt om kvelden eller noe slikt, så kan du ta 1-2 Naproxen på kvelden før du legger deg. De fleste jentene her kjenner vel til den, siden det står "mot mensturasjonssmerter" på pakken, men den er altså også betennelsesdempende :)

Lenke til kommentar

Cyrus664: Jeg vet at heileverolje i kapsler og MSM ofte funker som krutt på muskel og senebesvær. Det selges ikke i Norge, men du får kjøpt det fra Sverige via internett. En venn av meg som trener fikk betennelse i brystmuskelfestet og begynte kun med denne oljen. Han hadde hatt den en god stund, og smertene forsvant etter en ukes tid på dette.

 

Faren hans hadde også mye smrter i armene og klarte ikke løfte dem over skulderhøyde. Det forsvant på kort tid. Kan være verdt forsøket.

Lenke til kommentar

Som IT-mann og tidligere en av de ansvarlige for HMS for IT-personell ved min tidligere arbeidsplass så har jeg følgende tips til deg.

 

1. Skift sittestilling.

Hovedårsaken(e) til musearm er feil bruk av mus, feil høyde på skrivebord, stol og plassering av skjerm.

 

2. Få arbeidsgiver til å kjøpe inn "mouse trapper".

Dette er ett produkt beregnet på "slike som deg". :) Har ved flere anledninger sett folk som har hatt store problemer med musearm, etter at vi anskaffet "mouse trapper" så forsvant plagene etter kort tid. Her er en type, slik at du ser hva du skal se etter.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...1cabYxq1e637140

Lenke til kommentar

Manfred: Det er ikke så veldig vondt om kveldene nei. Kun når jeg taster mye og bruker musen mye. På kvelden så tøyer og strekker jeg musklene litt og det blir fort mye bedre. I helgene forsvinner smerten nesten helt. Så det er ikke sånn at jeg holder meg våken pga smerten :)

 

Er ikke så veldig begeistret for medisinering. Jeg tar ikke engang en hodepinetablett om jeg absolutt ikke må. Som jeg nevnte tidligere så håper jeg å kunne fikse dette ved å gjøre øvelser, tøyninger osv. Eventuelt gjøre endringer i arbeidsrutinene.

 

 

 

NikkaYouchi: For å svare på det første, så tror jeg at alt det du sier gjør jeg riktig. Sjefen min som er veldig nøye på sånt har ikke nevnt noe om det. Jeg sitter med bena i en 90 graders vinkel, skrivebordet er i en behagelig høyde og slik at skjermen er rett forran meg og hånden hviler rett på bordet. Feil bruk av mus er jeg litt usikker på. Hva mener du med det?

 

Mouse trapper er nok en god ide. Det er flere på jobben som har, men jeg føler jeg jobber mye saktere med det enn vanlig mus. De fleste sier det er en vanesak, noe som helt sikkert er sant, men jeg føler jeg presterer dårligere på jobb da. Jeg skal låne en og prøve den ut 1-2 uker (er det nok?) for å se om ting blir bedre.

 

 

Anyway...tusen takk for alle innleggene. Setter stor pris på det! :)

Lenke til kommentar

Vel, det kan hende at du gjør alt riktig, men de aller fleste jeg har sett som har vært plaget er fordi at de har hatt feil sittestilling osv.

 

Feil musebruk ja, hmm at du anstrenger deg når du bruker musa. At du ikke slapper av, men strammer biceps og musklene i overarmen.

 

Om 1-2 uker er nok kommer jo helt an på hvor skada du er.(Ikke misforstå. :)) De jeg har fikset slik til merket bedring etter kort tid, ca 2-3 uker kanskje. Litt vanskelig å si, men når du slutter med det som gir deg belastningen så fikser det seg av seg selv, hvis ikke så er jo kortisonsprøyte hos legen å anbefale.

Lenke til kommentar

Når han ikke vil ta tabeletter, så tviler jeg på at han vil ta kortisonsprøyte :p

 

Uansett er ikke det noe man bør ta med mindre man virkelig må.

 

En ting er sittestillingen din, men en annen ting er hvor anspent du sitter når du jobber. Uansett om du sitter "riktig" kan det være at en annen stilling som gjør at du slapper mer av :)

Lenke til kommentar

Et annet triks er å få seg en venstrehåndsmus, lær deg å bruke denne. Dermed kan du avlaste høyrehånden. Har denne her selv og den veldig behagelig.

http://www.logitech.com/index.cfm/mice_poi...68&cl=no,no

Det tar ikke så mye trening til før du fungerer helt fint med venstrearmen som musearm. Selvfølgelig vil du nok alltid ha mer presisjon med høyrehånden, men så lenge du ikke spiller fps har det lite å si.

 

 

Men pass for all del på å ha skikkelig sittestilling. Det hjelper lite å bruke venstrehånden om det bare går noen år før du sliter ut denne også.

Lenke til kommentar

Sitter kanskje litt "slappt" i stolen ja, men som Nikka så får jeg vondt i ryggen av å sitte helt rett. Har en ganske krom rygg.

 

Men er god på musa...hehe. Har hatt flere års erfaring med det, så musa er som en tredje arm for meg.

 

Skal prøve mouse trapper og supplere med litt fysio og kanskje teste ut akupunktur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...