Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

får ikke sove når jeg er nervæs. må være så våken som mulig tirsdag neste uke.

RAD1V

Anbefalte innlegg

i det siste har jeg begynt å legge meg litt tidligere, og har jo blitt mindre slapp om dagen osv. men når jeg vet at jeg har noe stort å gjøre dagen etterpå, så får jeg ikke sove. vanligvis ikke noe stort problem. men nå har jeg snart oppkjøring, og jeg er vell ikke verdens beste sjåfør enda, er jeg ikke maks opplagt overser jeg alt mulig. natta før den første kjøretimen fikk jeg bare sove en time cirka. natta før langkjøring lå jeg vell våken hele natte omtrent. blir mer opplagt og på vakt når jeg spiser godt kortest mulig før jeg kjører, noe med blodsukkeret om jeg ikke husker naturfag fra ungdomsskolen helt feil.

nå er det prøveoppkjøring og langkjøring til torsdag, og oppkjøring tirsdag. kjenner jeg meg selv rett får jeg ikke sover noen av de nettene.

noen tipps?

kan det hjelpe å spise før jeg legger meg, sammenlignet med å gå til sengs sulten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som start, så skal du aldri legge deg sulten, men du skal heller ikke spise rett før du legger deg. Spis god kveldsmat 1-2 timer før du legger deg.

De siste timene før du legger deg må du tilnærmet opparbeide en "gi-fanken" holdning. Du skal slappe av, og ting som ikke går ut over helse og hjem skal du ikke bry deg om. Sette seg i en god stol og lese en bok eller pocket bok, gjerne med rolig musikk på lavt nivå i bakgrunnet.

Les gjerne boken mens du sipper på en kopp urte-te som for eksempel kamillete eller sove-og beroligende te.

Ha det utluftet på soverommet, åpne gjerne vidnuet en haltimes tid før du legger deg.

Husk at det er soverom og ikke botanisk hage. Alle planter skal ut av soverommet, da de kan forstyrre nattesøvnen.

Unngå alkohol, kaffe og sukkerholdige drikker.

Ikke bli liggende for lenge våken i sengen. Hvis du ikke har sovnet i løpet av en halv time bør du gå ut av sengen og gjøre noe konstruktivt, men avslappende som å lese i en bok.

Legg fra deg problemene, tanker har lett for å komme på avveier. Når du legger deg, kan du forsøke å holde dem fast ved å tenke på noe behagelig. Det kan være en spesielt god opplevelse, for eksempel en fin sommerferie, ynglingsstedet ditt, eller en solfyllt strand.

Og gjentar.. Ha en litt gi fanken holdning.

Det er absolutt ingen verdens ting du kan gjøre med ting som muligens kan hende dagen etter. Stryker du så stryker du på fører prøven, det er null nisk du kan gjøre med det klokken elleve kvelden før. Mange stryker på førerprøven, er ingen skam i det. Er det ting du ikke har kontroll på eller kan gjøre noe med, så hjelper det ingen om du ligger og grubbler over det mens du stirrer i taket.

Lenke til kommentar

1) Vanligvis så anbefales mosjon for å lettere få sove.

Hvis du går deg en tur, jogger eller kanskje tar en sykkeltur noen timer før du legger deg bør det hjelpe. Verre skal det egentlig ikke være.

2) Sett vinduet på gløtt for å avkjøle rommet litt. Det er bedre å sove i et godt avkjølet rom enn om det er litt for varmt.

Endret av scumbag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...