Gå til innhold

Noen som vet hvor de selger billige og gode fiskestenger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skitt Fiske har tilbud på sett (stang + snelle) ned til 299.- , men jeg vil anbefale å legge litt mere penger i det.

Gir deg to alternativer:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...spx?plid=47347#

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...spx?plid=46526#

Den øverste er beregnet på slukvekt 3-16 g. Tipper den er god å kaste med.

Den andre er sannsynligvis stivere og matcher 7-15 grams sluker. Den har lukket snelle som kan være greit for totalt nybegynnere og barn.

Jeg ville gått for den øverste. Ville ikke kjøpt kortere stang enn 7 fot da heller 8.

Vil anbefale at du starter med monofilament-sene (monosene, nylonsene) istedet for multifilament. Senere kan du gå over til sistnevnte. Fks. Sølvkroken Extreme 0,22 mm er grei. Anbefaler at du får noen kyndige til å sette på sena første gangen.

Du trenger absolutt ikke å begynne med fluefiske. Haspelfiske har mye mer variasjon i seg og er mye enklere å starte med.

Mange fisketips finner du på www.fiskeklubben.no

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Haspelfiske har mye mer variasjon i seg og er mye enklere å starte med.

Utdyp :roll:

Med haspel kan du fiske med flue, du kan meite, du kan jigge og du kan selvfølgelig slukfiske (spinner, wobbler, sluk), dette på helt basis nivå selvfølgelig, senere, hvis man er hektet på en spesiell metode vil man kjøpe dedikert utstyr til det aktuelle fisket.

Så ja, haspel er mere variert en rent fluefiske.

- D.J.

Lenke til kommentar
Haspelfiske har mye mer variasjon i seg og er mye enklere å starte med.

Utdyp :roll:

Med haspel kan du fiske med flue, du kan meite, du kan jigge og du kan selvfølgelig slukfiske (spinner, wobbler, sluk), dette på helt basis nivå selvfølgelig, senere, hvis man er hektet på en spesiell metode vil man kjøpe dedikert utstyr til det aktuelle fisket.

Så ja, haspel er mere variert en rent fluefiske.

- D.J.

Ok.. hehe.. Hvor mange forskjellige måter kan du utføre et slukkast på? Hvor mange typer og varianter av fluer finnes det, for ikke å snakke om fisketeknikker. Noen liker jo å lage sine egne fluer med hundrevis av forskjellige bindematerialer..

Det er bare litt av det fluefiske handler om og det er ikke rart at fluefiske anses som en kunst.

Men selvfølgelig.. Skal du fylle fryser`n så er slukstang tingen

Si meg.. Hvor mange timer har du tilbragt med en fluestang i hånden? :)

edit: Legger ved en liten snutt som viser noen kast man kan utrette med en fluestang i hånden:

edit2: Dette blir litt off topic så om du vil diskutere dette videre kan du starte en tråd jeg med glede deltar i :)

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Ok.. hehe.. Hvor mange forskjellige måter kan du utføre et slukkast på?

Jeg tror du er så uvitende ( eller later som) om haspelfiske, Xander, at du burde lære deg det :

Overhåndskast, sidekast, pendelkast, katapultkast, underhåndskast...................

Jeg har ikke noe spesielt imot fluefiske, men det virker som en del av dere fluefiskere ser ned på haspelfisket. Ikke fint og snobbete nok ? :whistle:

Med haspelfiske kan man ha glede av enkel utførelse, men med rike muligheter til å utvikle seg både på teknikk, fiskemetode og i fiskekunnskap generelt. Blir som med gitarspilling det.

Men la oss ikke ta fiskegleden bort fra samebror nå da med uendelige diskusjoner om hva som er den mest høytravende måten å fiske på - som dere fluefiskere syns å være så opptatt av.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar

Eg foretrekker fluefiske (pga feelingen når man kjører fisk og fisket generelt) men må si at det er flere muligheter når det gjelder haspelstang fiske. Er langt flere teknikker man kan utføre med en haspelstang enn det man kan med flue. I enkelte situasjoner kommer man ikke langt med fluestang og det samme gjelder vel haspelfiske.

Lenke til kommentar
Ok.. hehe.. Hvor mange forskjellige måter kan du utføre et slukkast på? Hvor mange typer og varianter av fluer finnes det, for ikke å snakke om fisketeknikker. Noen liker jo å lage sine egne fluer med hundrevis av forskjellige bindematerialer..

Det er bare litt av det fluefiske handler om og det er ikke rart at fluefiske anses som en kunst.

Men selvfølgelig.. Skal du fylle fryser`n så er slukstang tingen

Si meg.. Hvor mange timer har du tilbragt med en fluestang i hånden? :)

edit: Legger ved en liten snutt som viser noen kast man kan utrette med en fluestang i hånden:

edit2: Dette blir litt off topic så om du vil diskutere dette videre kan du starte en tråd jeg med glede deltar i :)

1. Ja, jeg kan fiske med flue, dog ikke favorittfisket mitt.

2. Din uvitenhet provoserer meg, det er ikke bare å fylle fryseren når du fisker med sluk.

3. Det finnes flere metoder for å få sluken/w.e. ut i vannet.

4. Åpne ditt sinn, ingenting er så ille som inngrodde fluefiskere som tror at fluefiske er det eneste sportsfisket og fettfinner er den eneste sportsfisken.

5. Det er ikke alle som går for å fylle fryseren når man drar ut for å fiske heller: (CnR).

6. Det ville aldri falle meg inn å disse fluefisket på noen som helst måte, vill heller disse sneversynte fluefiskere.

7. Det er ikke bare å hive ut sluken heller, man må:

1. Kunne presentere sluken på en livlig måte som kan friste fisken til hugg.
  2. Vite hvor fort sluken synker
  3. Vite på hvilken dybde sluken presenterer seg selv best på (arbeidsdybden)
  4. Vite ideell innsveivingshastighet (arbeidshastighet).
  5. Du må vite en god del om byttet ditt og hvordan den oppfører seg i de forskjellige forholdene og til forskjellige årstider

8. Den komplette sportsfisker mestrer flere en en fiskemetode.

9. Jeg lar meg imponere av de som kan kaste bra, jeg lar meg ikke imponere av de som tror de er kunstnere.

Jeg kunne ha fylt opp med en del punkter till, men bestemte meg for å slutte her.

- D.J.

edit: hvorfor inn i granskauen vill ikke list funksjonen fungere ordentlig?

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...