Gå til innhold

Oppgradere: Spørsmål ang. HK, CPU(AMD), GFX(ATI), RAM og PSU, 4000 til disp.

Anbefalte innlegg

Tittelen er altså: Generelle spørsmål angående hovedkort, prosessor, skjermkort, minne og strømforsyning. Litt vanskelig å få til så da ble det mange TBF ;)

Men, til saken.

Jeg er i den prosessen at jeg vurderer å oppgradere PC'en min litt.

Siden det nå begynner å bli en stund siden sist har jeg mistet litt oversikten på HW fronten.

Mine tanker er som følger:

(Budsjett ca 4000, kan (kanskje) strekkes til 4700 om jeg trenger en PSU)

CPU: AMD Phenom 9850 Black edition (~1400kr)

-> Jeg har AMD fra før, jeg er klar over at Intel pr tid leverer bedre ytelse enn AMD, men noen må da være idealistisk nok til å støtte AMD gjennom disse tidene.

HK: Her er jeg usikker. Hva anbefaler dere, og hvorfor ?

Minne: Har ikke tenkt noe spes. over det. Tenkt ok minne PC-6400, 4 gig. (Kjører XP PRO (32)/Ubuntu, vet at jeg ikke får utnyttet 4 gig i XP).

Skjermkort: Her tenker jeg på et kort basert på HD4850. Skjermen som jeg har støtter ikke mer enn 1280x1024, så jeg trenger vel ikke noe monsterkort. Det er uaktuellt for meg å kjøpe en større/bedre skjerm pr tid da jeg er student, den jeg har fungerer da fremdeles også.

PSU: Trenger jeg en ny PSU ?

Pr dags dato har jeg en 400W PSU som fulgte med et Chieftec kabinett. Er vel fra -06 om jeg ikke husker feil. Har videre 1. trådløst nettverkskort, PCI, 4 stk IDE/SATA harddisker (2 av hver), 1 stk DVD/CD brenner, floppy, og div USB stasj. Det er 3 80mm vifter og 2 120mm vifter i kabinettet.

Øvrige spørsmål som jeg har:

1. Når er det AMD lanserer sokkel AM3 ?

2. Vil CPU'er for AM2+ være 'kompatibel' med AM3 ?

Øvrig informasjon:

1. Jeg er ikke den største spilleren i verden, langt der i fra. Men det hadde da vært greit å kunne kjøre de fleste nye spill i 1280x1024.

2. Jeg kommer ikke til å vurdere Intel uansett hva folk sier.

Jeg håper at noen gir meg litt hjelp her :)

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder PSU, så ville jeg ikke satset på å kjøre Phenom 9850 og HD4850 på den strømforsyningen. Jeg har forsøkt å finne ut av hvor mye disse (GPS-400AA-101) kan levere på 12V (jeg har et par av dem i hende), men verken Chieftec vil svare eller noen andre vet dette. Så derfor ville jeg ha investert i en nyere og noe kraftigere PSU.

Lenke til kommentar
Så derfor ville jeg ha investert i en nyere og noe kraftigere PSU.

Takker for det, var litt usikker på om den ville holde eller ikke.

Det ville vært utrolig kjedelig å sette sammen komponentene for så å finne ut at pc'en ikke ville starte pga PSU.

Da får jeg satse på å gå til anskaffelse av en ny PSU også, noen forslag til en relativt greit PSU (550W -> 600W ?).

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Her er et forslag som vil falle akkurat innenfor prisen din:

HK: https://prisguiden.no/product.php?productId=83751

Minne: https://prisguiden.no/product.php?productId=82539

GFX: https://prisguiden.no/product.php?productId=99579

HK er valgt fordi jeg selv har m-atx utgaven, og er meget fornøyd med det.

Det har også en strømforsyning som er kraftig nok til 9850, samt at det har sb700 brikken.

Vurderer du CF senere, så er 790FX kort å anbefale.

MSI K9A2 Platinum er det mange som er fornøyd med, har selv en del dårlige erfaringer med MSI generellt så anbefaler istedet Asus M3A32-MVP Deluxe.

Minne er ikke på noe spesielt grunnlag, men har hatt noen sett selv fra Geil uten å ha noe å klage på.

Grafikkortet er valgt pga kjøleløsningen, som er både stillegående og dytter varmen ut av kabinettet.

Når det gjelder PSU er det mye bra og mye dårlig på markedet.

Har de siste år holdt meg til Antec sine, og de har vært helt stabile og stillegående.

Vil tro denne skulle dekke ditt behov:

https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

Da har du i det minste fått et forslag:)

Edit: Har også valgt komponenter som skal være mulig å handle fra kun en nettbutikk.

Slipper dermed å tenke på flere fraktutgifter.

Endret av s13
Lenke til kommentar

Hei,

tusen takk for et meget bra forslag.

Får nesten litt dårlig samvittighet når andre gjør en så bra jobb for meg.

Forslaget ditt ser bra ut det.

Angående dette med CF så ser jeg at det er støttet på hovedkortet, men at hastigheten på porten da blir redusert til 8x. Er det derfor du anbefaler et 790FX kort dersom jeg vurderer CF ? (Noe som jeg for så vidt har hatt i tankene som en billig oppgradering ved et senere tidspunkt).

PSU'en ser bra ut, men jeg er litt i tvil om ikke 500W er i minste laget mtp fremtidig CF (og garantert 2 HDD'er til) ?

Har da laget til en handlekurv etter din hjelp, s13.

Handlekurv for oppgradering.

Jeg byttet her ut minnet grunnet at Amentio ikke hadde det aktuelle minnet du foreslo inne. Jeg byttet også ut hovedkort mtp CF. Strømforsyningen ble også byttet ut med en på 550W da jeg er litt usikker på hva systemet vil trekke om jeg putter inn enda et skjermkort i CF.

Er det noen (s13?) som har noen innspill, er uenig eller har noen forslag. Jeg syns dette ser lovende ut. Litt over budsjett, men det får man tåle, blir nudler noen dager ekstra ;)

Igjen, tusen takk for hjelpen så langt s13.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Ser at jeg linket til feil HK i posten over, var et jeg vurderte, men droppet pga av at det har sb600 brikken.

Det jeg skulle linke til, er Asus M3A78-PRO, som kun har ett pci-e 16 spor.

Ellers ser handlevogna helt fin ut, bare å handle;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...