Gå til innhold

Pixelstørrelse på A3-plakat, visitkort

Anbefalte innlegg

Hei, fant ikke et bedre sted å poste dette.

Jeg skal designe plakater i A3-størrelse, visittkort og billetter for en konsert.

Dette skal selvsagt trykkes og jeg lurer da på høyde X bredde i pixler jeg bør bruke til det forskjellige.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke behøve å tenke ut hvor mange pixler ditt dokument skal ha. Regner med at du ikke har gjort dette før, men det du skal tenke på er at du skal sette dokumentet ditt til størrelsen dokumentet skal ha (a3 = 210x297 mm) så, om du bruker Photoshop skal du sette oppløsning/resolution til hvertfall over 200 PPI (Pixel per inch eller pixel/inch). Dette vil da automatisk regne ut hvor mange pixler det er plass til på et A3 ark for at kvaliteten skal bli høy nok til at det ikke blir pixlete o.l

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg å bruke noe annet enn photoshop til design av plakater og annet materiell som skal trykkes.

En del ting du burde huske når designer for trykk:

- CMYK

- Utfallende trykk

- Marger

- Overlapp

Hva anbefaler du å bruke istede?

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg å bruke noe annet enn photoshop til design av plakater og annet materiell som skal trykkes.

En del ting du burde huske når designer for trykk:

- CMYK

- Utfallende trykk

- Marger

- Overlapp

Hva anbefaler du å bruke istede?

Jeg bruker en kombinasjon av illustrator og indesign

Design i illustrator og oppsett i indesign, det finnes gratise alternativer til disse programene dersom du

ikke har råd til dem, se www.osalt.com

Lenke til kommentar

Selv om Photoshop primært er for bildebehandling, skal man ikke kimse av det faktum at det er ett av de kraftigste verktøyene i CS3-pakkene til Adobe. Klarer man å kombinere Illustrator, Photoshop og InDesign er man godt på vei, men man kan i de fleste tilfeller klare seg vel så bra i Photoshop. Det tok en god stund før jeg gikk over til Illustrator og InDesign for trykksaker, nettopp fordi jeg ikke forsto hvordan jeg kunne bruke programmene sammen på en god måte.

Føler du deg mest komfortabel med Photoshop, vil jeg kanskje anbefale deg å bruke det til å begynne med i hvertfall.. Det eneste er at du må belage deg på noen ganske så store filstørrelser når du jobber i A3 i Photoshop i 200-300PPI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...